גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אייווה רומזת לנו ש-2024 עשויה בהחלט להיות השנה של דונלד טראמפ

יריבי טראמפ משתרכים הרחק מאחור - אבל הם עדיין צפים, וינסו להאט אותו בתחנות הבאות ● הסקרים מראים כי רוב תומכי טראמפ מוסיפים לבוא מנמוכי הכנסות וממעוטי השכלה

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב לשעבר, בכנס באייווה / צילום: ap, Andrew Harnik
דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב לשעבר, בכנס באייווה / צילום: ap, Andrew Harnik

סוכנות AP, האורים והתומים של מוני הקולות בבחירות בארה״ב, לא המתינה אפילו לאחוז אחד של תוצאות האמת בבחירות המקדימות במדינת אייווה, ביום ג' לפנות בוקר (שעון ישראל). היא הכריזה מייד, כי דונלד טראמפ ניצח בסיבוב הראשון של שנת הבחירות הארוכה והמתישה לנשיאות.

פרשנות | שלוש שנים אחרי ההתקפה על הקונגרס, ארה"ב רוצה "איש חזק שישבור כללים" 
פרשנות | מדוע דרום אפריקה גוררת את ישראל להאג? טינה, שנאה ומרירות בנות 50 שנה 

הממדים המדויקים של נצחונו עדיין אינם ידועים, אבל נראה שהוא זכה ב-50% ויותר של הקולות בבחירות קצת משונות, בלי קלפיות ובלי הצבעה חשאית, שבהן אנשים מודיעים בפומבי את העדפותיהם. זו מסורת רבת שנים באייווה, שאיפשרה לה להתגנב לראש תהלוכת המדינות המצביעות.

פחות מאחוז אחד של אוכלוסיית ארה״ב חיים באייווה, מדינה חקלאית במערב התיכון. הדמוגרפיה שלה אינה מזכירה כלל את זו של אמריקה (כמעט 90% מתושביה הם לבנים). היא שמרנית הרבה יותר מרוב חלקי אמריקה. פורמט ההצבעה באייווה מגביל מאוד את מספר המצביעים. נראה שביום ב' הצביעו רק קצת יותר מ-100 אלף, מתוך אוכלוסייה של 2.2 מיליון. אבל הצלחת אייווה להתמקם בתחילת המירוץ מקנה לה חשיבות מיוחדת זה כמעט 50 שנה.

אנחנו יודעים שהיא אינה חורצת את גורל הבחירות. דונלד טראמפ הפסיד בה ב-2016 (וטען, כמובן, שהתוצאות זויפו). זה לא מנע אותו מלנצח במקדימות בהמשך השנה, ולהפוך למועמד הרפובליקאים לנשיא. ג'ו ביידן הובס בה ב-2020, וגם הוא נעשה מועמד מפלגתו בזכות סדרה ארוכה של נצחונות במדינות אחרות.

אייווה יכולה לספק קצת תנופה, או לשלול קצת תנופה. נראה בעליל שטראמפ קיבל בה כמעט את כל התנופה שלה היה זקוק. שני המתמודדים הבולטים האחרים נמצאים הרחק מאחוריו, על פי המניין החלקי של הקולות.

לאן ירוצו דסאנטיס והיילי?

ה'ניו יורק טיימס' העריך הבוקר, כי הבחירות יניבו תיקו סטטיסטי בין השגרירה באו״ם לשעבר, מושלת דרום קרוליינה לשעבר, ניקי היילי, למושל פלורידה רון דסאנטיס. כל אחד מהם יקבל בסביבות 20%, אם כי נראה שלדסאנטיס יהיה יתרון קטנטן, והוא יגדל להפיק ממנו את ההון הפוליטי המתבקש. היילי מאוכזבת, מפני שהסקרים האחרונים הציבו אותה ביתרון קטן. פירושן של התוצאות שהם לא חוסלו. כאשר ג'ו ביידן התמודד על הנשיאות ב-2008, הוא קיבל 4% באייווה, ופרש מייד מן המירוץ. היילי ודסאנטיס קיבלו די קולות כדי לטעון שיש להם סיבה להוסיף ולרוץ.

טוען רביעי לנשיאות, איש העסקים העשיר ויווק ראמאסוואמי, אשר קיווה לשכנע את הבוחרים שהוא רדיקלי אפילו יותר מטראמפ וגם צעיר ממנו ב-40 שנה, נחל כישלון חרוץ והודיע הבוקר שהוא מסתלק מן המרוץ. טראמפ עשה מאמץ מיוחד להיפטר ממנו, והמאמץ עלה יפה.

לאן ירוצו דסאנטיס והיילי לאחר אייווה? הסיבוב השני יהיה בשבוע הבא, במדינת ניו המפשר, שהיא קטנה עוד יותר מאייווה, ושוכנת בפינה הצפון-מזרחית של ארה״ב. שתיהן מתחלקות במזג אויר חורפי קר מאוד. אייווה מתנסה עכשיו באחד מגלי הקור הקשים ביותר שלה זה שנים. הטמפרטורה צנחה עד 30 מעלות מתחת לאפס, והתקרבה אל מינוס 50 עם מה שהחזאי מזג האוויר מכנים ״אפקט צינון הרוח״.

במשך עשרות שנים, ניו המפשר הייתה שבשבת הרוח של הבחירות. טוענים לנשיאות קמו ונפלו בה מאז 1948. נשיאים נמנעו מלחזור ולהתמודד לאחר שמעדו בה. אבל חשיבותה פחתה בשנים האחרונות, ומוקדי העניין והכוח עברו דרומה.

דסאנטיס אינו טורח להגיע לניו המפשר. מייד לאחר אייווה הוא יוצא לדרום קרוליינה, שתורה להצביע יגיע חודש אחד אחר כך. היילי, לעומת זאת, שמה את פעמיה אל ניו המפשר, אף כי דרום קרוליינה היא מדינת הבית שלה, והיא הייתה המושלת הפופולרית שלה במשך שמונה שנים. את הסיבה להעדפות אין קושי למצוא בסקרים: ההפרש בין היילי לטראמפ בניו המפשר הצטמצם אל פחות מ-10%, על פי הסקרים האחרונים, בשעה שדסאנטיס מזדנב הרחק מאחור.

איך למשוך תורמים פוטנציאליים

הפוטנציאל להצלחה מול טראמפ גדול בניו המפשר יותר מאשר ברוב המדינות האחרות משורה של סיבות דמוגרפיות וארגוניות. לא-רפובליקאים מורשים להצביע בבחירות שלה, והיסטורית הם משתמשים בזכות הזו כדי לנסות ולבלום מועמדים של הימין השמרני. ניו המפשר היא גם המדינה הראשונה שבה יהיו בחירות במובן המקובל, עם קלפיות ועם הצבעה חשאית.

יש לה מוניטין רב שנים, והצבעותיה נמדדות ביתר רצינות מאשר אייווה. הצלחה בניו המפשר העניקה תנופה למועמדים אלמונים, והעמידה על רגליהם מועמדים כושלים. היילי מקווה כי לאחר שאייווה אישרה את רצינות מועמדותה, ניו המפשר תוסיף לה אמינות וסבירות.

הימים הראשונים האלה של שנת הבחירות חשובים בייחוד כדי לזכות בתשומת לבם של תורמים פוטנציאליים. יוקר הבחירות וההגבלות על גובה תרומות של יחידים מצריכים בסיס רחב מאוד של תורמים. התוצאות בתחנות הפתיחה מעוררות עניין או משככות אותו. אלה הכושלים בשלבי הפתיחה מתקשים בדרך כלל להתאושש בהמשך, אם כי דווקא ג'ו ביידן הצליח. הוא נחל כשלונות חרוצים לפני ארבע שנים באייווה ובני המפשר, אבל קם לתחייה בדרום קרוליינה.

הדמוקרטים לא הצביעו ביום ב' באייווה. הבחירות שלהם באייווה יהיו רק בתחילת מרץ. אקט הפתיחה שלהם יהיה בניו המפשר ב-23 בינואר.

הפופוליסט הימני והצווארון הכחול

סקרי המצביעים באייווה מאשרים הרבה ממה שאנחנו יודעים מאז ומעולם על הדמוגרפיה של תומכי טראמפ. שמורה לו תמיכתם של: 60% מבעלי ההכנסות הנמוכות; 67% מחסרי השכלה אקדמית; ו-58% מאלה המתגוררים באזורים כפריים.

לשון אחר, טראמפ, הפופוליסט הימני, המיליארדר הקפיטליסטי, מי שהפחית בשיעור דרסטי את מיסיהם של העשירים, הוא חביבם הברור של אנשי המעמד העובד, של בעלי הצווארון הכחול, של העניים או העניים יחסית.

אלה פלחים דמוגרפיים שנטו בדרך כלל במשך שנים אל המפלגה הדמוקרטית. הגירתם אל טראמפ, מ-2016 ואילך, שינתה את יחסי הכוחות באמריקה. היא גם מסבירה את תוחלת החיים הפוליטית המדהימה של טראמפ. הוא הנשיא לשעבר הראשון זה 130 שנה, העומד לחזור ולהתמנות למועמד מפלגתו עם סיכויים טובים לחזור ולהיבחר.

אייווה מלמדת אותנו שהדרך למועמדות המפלגה פתוחה לרווחה בפני טראמפ. מעט מאוד רפובליקאים פוקדים עליו את עוון נסיונו לסכל את תוצאות הבחירות של 2020, או את התנהגותו האישית במרוצת נשיאותו. אשר לארבעת המשפטים המתנהלים נגדו, כולל זיוף, הונאה, גניבת מסמכים ושיבוש בהליכים משפטיים, לא זו בלבד שהם אינם מזיזים את רוב הרפובליקאים מתמיכתם בו, אלא אדרבא, הם מגבירים את התמיכה. הם עוזרים לו לתאר את עצמו כקורבן של מזימה רחבת ממדים, והם מסייעים לו במידה בלתי רגילה לגייס כספים.

אייווה רומזת לנו ש-2024 עשויה בהחלט להיות השנה של דונלד טראמפ.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"