מנכ"ל נת"ע רמז על דחיית המטרו ל־2040, ובממשלה מאיימים: "נפנה לחברה אחרת"

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, אמר במהלך הרצאה בטכניון כי לעמדתו הפרויקט יחל לפעול רק בעוד כעשור וחצי • גורמים בחברה: "המנכ"ל שלף מהמותן ולא הסתמך על עבודה מקצועית"

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: כדיה לוי
חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: כדיה לוי

במענה לשאלת סטודנט במהלך הרצאה בטכניון שהעניק השבוע חיים גליק, מנכ"ל חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) האמונה על פיתוח הרכבות הקלות והמטרו בגוש דן, השיב שלעמדתו נראה שהפרויקט התת־קרקעי לא יפעל לפני 2040. רק לפני מעט יותר משנה נת"ע הציגה לוחות זמנים אחרים, לפיהם הרכבת התחתית בגוש דן לא תפעל לפני 2034. בתכנון המקורי, בחברה ובממשלה הבטיחו שהמטרו ייפתח עד 2032.

ענף הרכב: אולמות התצוגה משנים מיקום ועוברים משולי הערים לרחובות ראשיים
הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. אבל לאוצר זה לא מספיק 

לדברי גורם בנת"ע, "המנכ"ל שלף מהמותן ולא הסתמך על עבודה מקצועית. מנהלי הפרויקט חתמו על לוחות זמנים שמדברים על 2032 ואנחנו מטפלים כבר כעת בנקודות קריטיות כדי לעמוד בלוח זמנים שאפתני של המדינה".

בשלב זה, לא ברור מהן הסיבות הרשמיות לעיכוב עליו הצהיר גליק בתוך שנה אחת בלבד, אך לדברי גורמים בענף, בנת"ע סבורים כי לוחות הזמנים המקוריים לא רלוונטיים לנוכח שיתוף הפעולה המקרטע מול חברת החשמל וחברות ממשלתיות אחרות, וההליך הארוך להקמת הקו האדום.

שאלות סביב העיתוי

"הליכי חקיקה ייעודיים שמקודמים עם כל הריזיקות שאפשר לקחת עיצבו את לוחות הזמנים, ואז מגיע המנכ"ל וזורק תאריכים אחרים", אומר גורם בממשלה. "אם החברה לא מסוגלת לבצע את הפרויקט, נפנה לאחרת שתיקח אותו ברצינות הראויה ובשאפתנות המתאימה". גם גורמים בענף הביעו תמיהה על הדחייה ובמיוחד העיתוי. רק השבוע, במסגרת דיוני התקציב, שרת התחבורה מירי רגב הציעה לדחות את ביצוע פרויקט המטרו חרף העובדה שהוא צפוי להוות זרז צמיחה קריטי למשק לאחר המלחמה.

בינתיים, חוק המטרו עדיין לא אושר בוועדת הפנים, וקבלנים ויזמים זועמים על החלת מס מטרו כבר כעת, כשהתועלות הכלכליות שלה יזכו יגיעו רק בעוד שנים ארוכות. במקביל, המשא ומתן בין המדינה לרשויות המקומיות באשר לביצוע הקידוחים לבדיקת הקרקע שמחייבים הסדרי תנועה, עדיין לא סגור.

מנת"ע נמסר בתגובה: "במהלך דיון אקדמי, התייחס מנכ"ל נת"ע לאתגרים שמעמיד פרויקט המטרו. פרויקט המטרו מתקדם בהתאם לתוכניות ולמדדים שנקבעו מול הממשלה, ועל פי לוח זמנים מאושר, בהם מתכוונת נת"ע לעמוד".