האסון הקשה בעזה ומזג האוויר החורפי הובילו לירידה במחזור הקניות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי מאמצע השבוע חלה ירידה של כ־15% במחזורי הקניות כמעט בכל הענפים

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock
קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

מזג האוויר החורפי ששרר בישראל בשבוע שעבר, ויותר מכך - החדשות הקשות על אסון קריסת המבנים בעזה שהוביל למותם של 21 חיילי מילואים, השפיעו על מצב־הרוח הלאומי והובילו לירידה בהיקף הרכישות של הישראלים. המגמה נרשמה בכל הענפים, למעט ענף התיירות - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי. 

התחזית לענף האופנה העולמי: ירידת מחירים שלא תוביל לעלייה במכירות
הנתונים שמגלים: אין הצדקה כלכלית לגל העלאות המחירים

המדד בוחן את מחזור הקניות, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים בולטים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר).

בשבוע שבין התאריכים 21-27.1.24, הירידה הגדולה נרשמה בענף האופנה - היקף הרכישות היה נמוך ב־16% מהשבוע הקודם. עם זאת, מדובר בעלייה של 6% מול שבוע רגיל בספטמבר, טרום המלחמה. 

 

בענף המסעדנות, בתי הקפה והמזון המהיר רואים ירידה של 10% במחזור הקניות ושל 12% בכמות העסקאות לעומת השבוע הקודם. בתי הקפה רושמים ירידה של 8% במחזור ובכמות העסקאות, ובמזון המהיר נרשמת ירידה דומה של 7.5% במחזור הקניות ו־6.5% בכמות העסקאות.

בהשוואה לשבוע מקביל בשנה שעברה, הירידות חדות אפילו יותר. המסעדות, למשל, רושמות ירידה של 21% במחזור הקניות, והמחזור של בתי הקפה יורד ב־16%. 

ענף התיירות הוא היחיד שרושם השבוע עלייה קלה של 1% מול השבוע הקודם במחזורי הקניות, וירידה של 56% מול שבוע רגיל בספטמבר.

"באופן מסורתי, חודש ינואר אינו חזק בענף הקמעונאות. הוא מגיע לאחר מכירות שיא של מבצעי סוף שנה, ואין בו חגים מיוחדים", מסביר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בנוסף, בשבוע האחרון התרחשו אירועים שבעקבותיהם נרשמה ירידה במחזורי הקניות בענפי הקמעונאות המרכזיים.

"הנתונים שלנו מראים שמיום שלישי - לאחר שהגיעו עדכוני החדשות - ועד סוף השבוע חלה ירידה של כ־15% במחזורי הקניות, כאשר ביום רביעי נרשמה הירידה הגדולה ביותר. בנוסף, אנו רואים גם השבוע ירידה דו־ספרתית במחזורי הקניות באונליין - הן מול השבוע הקודם והן מול אותו שבוע בשנה שעברה".