תעסוקת גברים חרדים בשיא של כמעט 30 שנה. כמה הם מרוויחים?

על פי הלמ"ס, 55.5% מהגברים החרדים מועסקים - השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת המדידה בשנת 1995 • ד"ר מלאך: "עליית הריבית ויוקר המחיה שגובר בגלל האינפלציה משפיעים מאוד על משקי הבית החרדים" • השכר של הגברים החרדים עדיין נמוך

בכל הנוגע ליכולת ההשתכרות - גם חרדים עובדים עדיין רחוקים ממקביליהם הלא-חרדים בשוק העבודה / צילום: יוסי זמיר
בכל הנוגע ליכולת ההשתכרות - גם חרדים עובדים עדיין רחוקים ממקביליהם הלא-חרדים בשוק העבודה / צילום: יוסי זמיר

שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים עלה ל-55.5% בשנת 2023, כך עולה מנתוני הלמ"ס. "זה השיעור הכי גבוה של תעסוקת חרדים מאז שיש לנו נתונים, משנת 1995", אומר ד"ר גלעד מלאך, ראש התוכנית לחרדים בישראל במכון הישראלי לדמוקרטיה. "זה חדשות טובות, וצריך לשמוח במה שיש".

ראיון | הפרובוקטור שדוחף את נתניהו עוד ימינה 
השכר הממוצע זינק לכמעט 13 אלף שקל. אבל יש כוכבית 

על פי ד"ר מלאך, "מאז תחילת הנתונים היה ניתן לשים לב ל-3 מגמות: בשנים הראשונות עד 2003, הייתה ירידה בשיעור התעסוקה, ואז הייתה עליה עד 2015". ב-2003 קוצצו בצורה דרמטית הקצבאות במסגרת תוכנית חומת מגן כלכלית בממשלת שרון ביוזמת שר האוצר נתניהו ובתמיכת טומי לפיד משינוי. "אבל אחרי 2015 נהייתה סטגנציה, השיעור נשאר סביב 50%. אבל עכשיו עלינו מדרגה נוספת, ואולי נצליח להישאר שם. אם זה יימשך - זה דבר שראוי לציון".

אבל למה זה קורה? על פי ד"ר איתן רגב מהמכון החרדי למחקרי מדיניות "זה קורה בעיקר בגלל לחצים כלכליים, ובראשם הריבית ויוקר המחיה - אבל זה גם קשור לדינמיקות בין-דוריות. המחקר שפירסמנו בשבוע שעבר הראה שקצב הגידול בתעסוקה של הצעירים היה מהיר יותר משאר קבוצות הגיל. זה בעצם אומר שהעלייה העתידית היא כמעט מובנית - כשהזרם הזה הופך למלאי". ואכן, הם מראים שבין 2005 ל-2019, תעסוקת גברים חרדים עלתה ב-18 נקודות האחוז. מתוכן, 9 הגיעו מקבוצת הגיל 25-34, והשאר הגיעו מכל שאר קבוצות הגיל ביחד. אך דווקא לאחרונה, נראה שקבוצת הגיל המבוגרת יותר היא זו ששיעור התעסוקה שלה עולה.

ד"ר מלאך מוסיף על עניין הלחץ הכלכלי, ואומר ש"עליית הריבית ויוקר המחיה שגובר בגלל האינפלציה משפיעים מאוד על משקי הבית החרדים. קרוב למחצית מהם מחזיקים משכנתה, וההחזר החודשי שלהם זינק בתקופה יחסית קצרה. זה פקטור יותר משמעותי אפילו מהתמריצים שהממשלה הנוכחית נתנה לאברכים. מצד שני, עוד לא ראינו את כל האפקט של הממשלה הזאת, כמו הרחבת תכנית אופק חדש למורים חרדים. 40% מהעובדות החרדיות הן מורות, וזה אומר שמשק בית של מורה ואברך ירוויח מכך בהמשך עוד 2,000 או 3,000 שקל בחודש".

אך בעיניו לא רק הלחץ הכלכלי מוביל באופן ישיר ליציאת גברים חרדים לשוק העבודה: "התייחסנו לחברה החרדית כחברת לומדים. כשהגענו ל-50% גברים חרדים בשוק העבודה, היא כבר נהייתה חברת לומדים ועובדים. היום, כשכבר עברנו את ה-50%, זו חברת עובדים ולומדים. יש היום בחברה החרדית יותר לגיטימציה לצאת לעבוד, ולכן כשיש את הצורך הכלכלי - יש יותר תגובה".

אך מצד שני, פריון העבודה והשכר בחברה החרדית עדיין נמוכים למדי: על פי המחקר של ד"ר רגב מהמכון החרדי למחקרי מדיניות, גברים יהודים לא-חרדים מרוויחים 117% יותר מאשר גברים חרדים, זאת הן בשל היקפי משרה גבוהים יותר והן בשל שכר שעתי גבוה יותר שנובע מפריון עבודה גבוה. כך שבכל הנוגע ליכולת ההשתכרות - גם חרדים עובדים עדיין רחוקים מאוד ממקביליהם הלא-חרדים בשוק העבודה.