גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית עירונית "כמו פעם" במחיר של 90 אלף שקל בלבד

הדור המחודש של יונדאי i10 הוא מסע נוסטלגי לעידן של מכוניות הגיוניות במחיר נוח וללא מצברים של 400 קילו ● תיבת ההילוכים הרובוטית היא מגבלה, אבל אפשר לחיות איתה

יונדאי i10 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי i10 2024 / צילום: יח''צ

בשנים האחרונות, השתנתה ההגדרה של "רכב ידידותי לחברה ולסביבה" מהקצה לקצה. לפני שנים ספורות היא כללה עירוניות קומפקטיות, קלות משקל, נוחות לתנועה ולחניה בצפיפות, זולות ועם ביצועים הגיוניים. כיום ההגדרה מתייחסת לכמעט כל רכב חשמלי.

רק בחודשיים האחרונים, נהגנו בישראל בחמש מכוניות חשמליות, שתפסו שטח כביש (וחניה) של שתי מכוניות עירוניות ממוצעות, שקלו למעלה מ־2.1 טון כל אחת וצוידו במספיק כוחות סוס להאיץ מעמידה לשלילה לצמיתות בפחות מ־5 שניות. רובן גם צוידו בסוללות ענקיות, שייצורן כרוך בתהליכים תעשייתיים שמבוססים על אנרגיה מזהמת. אבל העולם קבע ש"רכב חשמלי הוא סביבתי וחברתי", והשוק מיישר קו.

לפיכך, כשנקרתה בפנינו הזדמנות, שהופכת נדירה, לבחון דור מחודש של מכונית עירונית "כמו פעם", עם מנוע בנזין חסכוני, קומפקטית, במשקל נוצה ומחיר שמתחיל בכ־90 אלף שקל, לא חשבנו פעמיים.

עיצוב חיצוני

יונדאי i10 היא מראה די שכיח על כבישי ישראל ועשרות אלפי יחידות ממנה נמכרו מאז נחת כאן הדור האחרון שלה, לפני כשלוש שנים. הגרסה המחודשת שומרת על קווי המתאר המוכרים ועל הממדים של הדגם היוצא, אבל מעט מעדנת אותם עם פגושים, חישוקים וגריל חדשים ואולי עוד כמה פרטים קוסמטיים קטנים שהחמצנו.
זו עדיין מכונית קצרצרה, בסך הכל 3.67 מטר מפגוש לפגוש, אבל היא די גבוהה והגלגלים שלה ממוקמים בפינות המרכב לטובת יציבה רחבה יחסית על הכביש. חישוקי 15 אינץ' נמוכים משווים לה מראה של מכונית צעצוע, אבל הם לפחות רחבים ונאים, וכשבוחרים בגוונים שונים למרכב ולגג, כמו בגרסה הבכירה בה נסענו, היא נראית עדכנית ואופנתית.

פנים הרכב

את לוח המחוונים האנלוגי המיושן למדי של הדור הקודם מחליף לוח דיגיטלי רחב ועתיר מידע, שאמנם אין לו אפשרויות להתאמה אישית של הגרפיקה, אבל הוא חד, מאורגן היטב ולא דורש משקפי קריאה.

מולטימדיה ומצלמות

מסך מולטימדיה בגודל סביר, דומה לשאר דגמי יונדאי, לוקה בגרפיקה די דהויה ובמיעוט אפליקציות ואופציות תצוגה. נראה שעיקר הייעוד שלו הוא לשקף את מסך הטלפון החכם של הנהג. הנדסת האנוש פשוטה ומאורגנת היטב, ועוררה געגועים לעידן הטרום דיגיטלי, שבו לא היה צריך לנבור בתפריטי מגע מסיחי דעת רק כדי לבצע פעולות בסיסיות.

כמה פונקציות דורשות שימוש בתפריטי מגע, אבל רוב הפעולות הנפוצות מתבצעות באמצעות מתגים פיזיים, מאורגנים היטב. גם מוט ההילוכים לא הפך למתג זעיר או חלילה לשורה של לחצנים כצו האופנה הנוכחי. הוא עדיין ראוי לשמו - מוט גדול במרכז הקונסול המרכזי. מנגד, הידית הגדולה של בלם היד המכני, שמזדקרת לצדו, היא קצת יותר מדי "אולד סקול" אפילו לטעמנו. מתג הפעלה פשוט היה משתלב יותר בסביבה המתוחכמת.

תא מטען

מרחב הפנים מרגיש די מרווח בהתחשב באורך בסיס הגלגלים - 2.43 מ' בלבד. המושב האחורי מכיל רק שני מבוגרים, אבל הם ייהנו ממרחב ברכיים סביר לקטגוריה ומשפע מרחב לראש. הגג הגבוה משפר את נוחות הכניסה/יציאה מהרכב, אף שהדלתות האחוריות די צרות, ומשטחי השמשות הגדולים תורמים לתחושת המרחב. את המחיר משלמים בתא המטען, שנפחו 252 ליטר. זה די והותר לקניות שבועיות טיפוסיות, אך מי שירצה לשנע מזוודות לשדה התעופה, למשל, יאלץ לקפל את מסעד המושב האחורי.

רמת האבזור התקני מכובדת והגרסה הבכירה צוידה בהתנעה וכניסה לרכב ללא מפתח, תאורת אווירה ועוד. לצל"ש אחראית חבילת הבטיחות האקטיבית המשודרגת, הכוללת פונקציות שאת חלקן קשה למצוא גם בדגמים יותר יקרים, כמו בלימה אוטונומית עם זיהוי כלי רכב דו־גלגלי חוצה, מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה והחלפה אוטומטית של אור גבוה. רוב המערכות הללו לא מטרידות יותר מדי את הנהג בעת הנסיעה, ואם עולה הצורך ניתן לנתק אותן בקלות.

הטקסטורות של משטחי הדיפון נעימות לעין ואיכותיות. אבל למעט ההגה הנעים לאחיזה, החומר הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה, שמשמיע צליל חלול כשנוקשים עליו ומזכיר שזהו רכב בתקציב נמוך.

מנוע וצריכת דלק

יחידת ההנעה לא השתנתה ביחס לדגם היוצא וכוללת מנוע 1.2 ליטר נטול טורבו בהספק 84 כ"ס, שמשודך לתיבת הילוכים "רובוטית" (אוטומטית ממוכנת ללא דוושת מצמד). זה לא נשמע מרשים אבל הרכב שוקל כ־1,000 ק"ג בלבד. המנוע נמרץ גם כשנדחק לסיבובים גבוהים. זהו שינוי מרענן אחרי שלל מנועים חשמליים ממוחשבים, שתפעולם מרגש כמו לחיצה על מתג של טוסטר. צריכת הדלק טובה מאוד ואפשר להשיג בקלות 15 ק"מ לליטר בתנאי אמת.

למסע נוסטלגי אחר, לאו דווקא חיובי, לקחה אותנו תיבת ההילוכים ה"רובוטית". הטכנולוגיה שופרה בשנים האחרונות, אך עדיין מכבידה על העברת הכוח בהאצה ומרגישה לעתים כמו רצועה שמונעת מרוטווילר לזנק. היא גם מוסיפה יותר מ־3 שניות בהאצה מאפס ל־100 קמ"ש לעומת הגרסה הידנית.

על הכביש

בשיוט עירוני ובין עירוני רגוע התיבה מספקת את הסחורה ופעולתה כמעט לא מורגשת, אבל נהגים שרוצים לנצל את המיטב שמציע המנוע, צריכים להשתמש פיזית במוט ההילוכים בעת האצה או האטה. כשמתעלמים ממגבלות התיבה מגלים עונג נשכח. ללא מאות קילוגרמים עודפים המכונית מרגישה קלילה, נמרצת, מגיבה מיידית לפקודות ההיגוי ומעבירה משקל בצורה זורמת על כבישים מפותלים. כצפוי בעיר היא משתחלת בקלילות בחניונים צפופים וברחובות עמוסי משאיות. נהיגה במהירות גבוהה על הכביש המהיר דורשת עירנות נהג, במיוחד במזג אוויר סוער בשל רגישותו של המרכב לרוחות צד.

מחיר

המחיר של יונדאי i10 אוטומטית מתחיל ב־90 אלף שקל ומגיע עד 98 אלף שקל לגרסה הבכירה. בעידן שבו כל ג'יפון עירוני נוסק לאזור 140 אלף שקל וצפונה, אלה מחירים בהחלט נגישים עבור תחבורה אישית בעיר צפופה. התיבה הרובוטית היא מינוס שפוגם במכונית טובה לכשעצמה, אבל נהגים רגועים יתרגלו גם אליה. היא שייכת לקטגוריה של מכוניות "נכונות" ויהיה חבל אם תיעלם. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה AYGO X

99 עד 106 אלף שקלים עולה ה־AYGO X של טויוטה. העיצוב משלב אלמנטים של פנאי והרכב ניצב על חישוקים גדולים. להנעה אחראי מנוע 1 ליטר, שמייצר 72 כ"ס.

טויוטה AYGO X / צילום: יח''צ

קיה פיקנטו

94־98 אלף שקל עולה האחות המתחרה של i10. לפיקנטו המחודשת עיצוב רענן בגרסאות הבכירות, אבזור תקני מכובד ומערכת הנעה מקבילה ל־i10.

קיה פיקנטו / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?