בנייה | פרשנות

משבר הדיור בתל אביב: היצע שמספיק ל־7 שנים

יזמי הנדל"ן של תל אביב נמצאים בבעיה: היצע הדירות החדשות שעל המדף בעיר עמד על 7,830 נכון לסוף 2023 - מספיק לכמעט 7 שנים של מכירות • אילו עוד ערים סובלות מעודף של דירות חדשות לא מכורות?

המכירות בענף הנדל''ן בירידה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
המכירות בענף הנדל''ן בירידה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

היצע הדירות החדשות הלא מכורות בישראל הגיע בסוף 2023 לשיא, השקול לשנתיים וחצי של מכירות בהינתן הקצב הנוכחי. כך עולה מנתונים חדשים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במקביל, הכלכלן הראשי של האוצר הצביע על כך שמאמצי השיווק של היזמים בסוף השנה תרמו להתאוששות מסוימת בנפח העסקאות. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2023 נרשמה ירידה של 35% בכמות הדירות שנמכרו, שהגיעה ל־66,590 דירות, מול 102,330 דירות שנמכרו בשנת 2022. במקביל, ההיצע הדירות החדשות הלא מכורות זינק ב־32%, לסך של 67,763 דירות, מול 51,153 בסוף 2022. בנוסף, היצע הדירות מאז תחילת המלחמה קפץ ב־11%.

המבצעים לא מושכים רוכשים

מעל כולם, יזמי הנדל"ן של תל אביב נמצאים בבעיה הכבדה ביותר, שם היצע הדירות החדשות שעל המדף עמד על 7,830 נכון לסוף 2023, מספיק לכמעט 7 שנים של מכירות. אחריה נמצאת ירושלים, שם ישנן 5,467 דירות לא מכורות, ששוות לשנתיים מכירות. במקום השלישי נמצאת נתניה, שבה יש היצע של 3,706 דירות לא מכורות, קצב של 4.5 שנות מכירה. עוד ערים בולטות ביחס גבוה בין היצע דירות לקצב מכירות הן רמת גן ובית שמש, שם היצע הדירות שקול למכירות של יותר מ־3 שנים, לעומת זאת, בחיפה, ראשון לציון, פתח תקווה, באר שבע ואשקלון היחס נע בין שנה לשנתיים מכירות.

ממצאי הכלכלן הראשי והלמ"ס מראים שהמלחמה פגשה את שוק הדיור במשבר כבד, שהחל מהרבעון האחרון של 2021 ועוד לפני העלאות הריבית. מבצעי המימון ועוד הצליחו להגדיל את משקל הדירות החדשות שנרכשו מכלל העסקאות, מ־39% ב־2022 ל־42% ב־2023. זאת, לאחר שבמשך עשורים משקל הדירות החדשות מכלל השוק נע בין רבע לשליש. על אף זאת, ההיצע לא מפסיק לעלות, והמבצעים אינם מצליחים למשוך רוכשים בכמות נדרשת.

התמריץ לייצר עסקאות

באוצר הדגישו כי המבצעים האגרסיביים הביאו לקפיצה במיוחד ביום האחרון של השנה. "בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי על פני ימי החודש נמצא, כי השכיחות היחסית הגבוהה ביותר של עסקאות בוצעה ביום האחרון של החודש והשנה כולה, ה־31 לדצמבר", נכתב בסקירה. "ממצא זה אין בו כדי להפתיע שכן ידוע כי יזמיות נדל"ן, בפרט מי שנסחרות בבורסה, יש להן תמריץ גבוה לייצר הרבה עסקאות רגע לפני שנסגרים הדוחות הכספיים לאותה שנה. זאת בפרט על רקע חולשה במכירות לכל אורך 2023 ובפרט עם פרוץ המלחמה". במרכז בלטה ה"קפיצה" במכירות הקבלנים ב־31 בדצמבר ובנוסף נמכרו כחמישית מכלל הדירות שנמכרו בכל החודש, לעומת 13% בלבד ברמה הארצית.

נתוני 2023 מורים שמדובר באחת מהשנים הגרועות בענף הנדל"ן בעשורים האחרונים. להבדיל מהמשברים הקודמים, הנוכחי מתאפיין בירידת ביקושים, שמלווה בעלייה גדולה בהיצע, מגמה שמחמירה את המצב בענף והופכת את יזמי הנדל"ן והקבלנים לפגיעים יותר.