סימני התאוששות עם כוכבית: מה קרה לשוק התעסוקה בינואר?

מנתוני הלמ"ס עולה כי בעוד שמספר המוצאים לחל"ת הצטמצם בינואר, דווקא מספר המובטלים עלה • רוב המעוסקים שלא התייצבו לעבודה בחודש שעבר היו במילואים

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

מספר המובטלים והמוצאים לחל"ת ממשיך לרדת, כך מפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי הנתונים, רמת האבטלה בהגדרה הרחבה, הכוללת את אלו שנעדרו זמנית והוצאו לחל"ת, עמדה בינואר על 215 אלף איש בלבד - ירידה של כ-57 אלף איש לעומת חודש דצמבר.

הנתונים מראים כי שוק העבודה ממשיך להתאושש לאחר הזעזוע אותו חווה בפרוץ המלחמה. כך, מאז נובמבר, מספר המוצאים לחל"ת והמובטלים הכולל ירד ביותר מ-150 אלף איש. עם זאת, מספר המובטלים (כלומר כאלו שלא הוצאו לחל"ת ולא נעדרו זמנית ממקום עבודתם) עלה בכ-11 אלף לעומת חודש דצמבר, והגיע לשיעור של 3.4% לעומת 3.1% בחודש הקודם. נתון זה מלמד כי אמנם השוק מתאושש מטלטלת המלחמה, אך לא בטוח כי הוא אכן חוזר לרמת התעוסקה בה היה מצוי לפני המלחמה, ויש שיעור ניכר של מפוטרים וכאלו שלא חזרו לעבודתם כלל.

שיעור האבטלה המצומצם המשיך להראות תעסוקה מלאה עם 3.2% אבטלה בלבד, ללא שינוי לעומת החודש הקודם.

בפילוח לסיבות היעדרות, רוב המועסקים שלא התייצבו לעבודה בחודש ינואר היו בעיקר בשל גיוס מילואים (37%). מסיבות כלכליות נעדרו רק 21% מכלל הנעדרים. הנתונים מראים כי חלה התמתנות חדה בהיעדרות מסיבה זו.

הלמ"ס הציג גם פילוח מגדרי להיעדרות מהעבודה. כך, גברים החסירו ימי עבודה במהלך החודש בעיקר בשל גיוסם למילואים. לעומתם, היעדרות נשים נבעה בעיקר מסיבות כלכליות - דבר המצביע על השפעת המצב על העסקתם של אלו הנמצאים בעורף.