גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלקטרה מול שיכון ובינוי: המכרז שחשף את יחסי הכוחות בשוק התשתיות

במכרז על קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת בלטו שתי חברות: אלקטרה ושיכון ובינוי ● הראשונה תיהנה מהכנסות של מיליארדים ושיפור עמדות לקראת פרויקט המטרו היוקרתי, והשנייה איבדה את הסיכוי להיות חתומה על מיזם רכבת קלה בתקופה בה שוק ההון פסימי לגבי המניה

איתמר דויטשר, מנכ''ל אלקטרה ותמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילומים: טל גבעוני, איל יצהר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
איתמר דויטשר, מנכ''ל אלקטרה ותמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילומים: טל גבעוני, איל יצהר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

השבוע נחתם המכרז האחרון בשרשרת של מיזמי ענק בתחבורה הציבורית, ובפרט בתחום הרכבות הקלות. ביום שני הודיעה ועדת המכרזים של חברת חוצה ישראל כי קבוצת החברות המורכבת מאלסטום הצרפתית, ואלקטרה ומנרב הישראליות זכו במכרז להקמה והפעלה של קו הרכבת הקלה "נופית" שייסע בין חיפה לנצרת וצפוי לצאת לדרך ב־2027.

מנכ"ל יפאורה-תבורי דורון גלזר נחקר ברשות התחרות
ראיון|המומחה שבטוח: הכסף ימשיך לזרום לאפיקי ההשקעה הללו

הרכישה שהתגלתה כבוננזה

חברות התשתית עשו מאמצים רבים לזכות במיזם התחבורתי, לא רק כי מדובר בפרויקט ענק, שצפוי להניב לחברות התשתית הזוכות כ־13 מיליארד שקל לאורך תקופת הזיכיון (21 שנה), אלא כאבן דרך אסטרטגית. הזכייה במיזמים של הרכבת הקלה הם הכנה לבוננזה האמיתית - רשת המטרו, פרויקט התשתית היקר בתולדות המדינה.

אבל בפרויקט הרכבת הקלה בנצרת יש מרוויחה גדולה אחת - אלקטרה. חברת התשתית תהנה ככל הנראה מרוב ההכנסות שיניב המיזם, בזכות עסקה שעשתה לפני שלוש שנים. בשנת 2021 רכשה החברה את השליטה במפעילת האוטובוסים אפיקים בתמורה ל־74 מיליון שקל. אמנם החברה לא מצטיינת בהפעלת אוטובוסים, אבל הרכש החדש איפשר לה להתמודד לא רק על הקמת הפרויקט בצפון, אלא גם על הפעלתו, ושם נמצא הכסף הגדול - 4 מיליארד שקלים. גם המשקיעים זיהו את הפוטנציאל ולאחר הדיווח על הזכייה, מניית אלקטרה הגיבה בחיוב ועלתה בכ־2.3%.

בסוף ינואר אלקטרה אפיקים גם זכתה במכרז הפעלת אוטובוסים במועצה האזורית גולן, שנחשב למכרז רווחי מאוד שכן התשלום ממשרד התחבורה הוא לפי קילומטרים, ומהירות הנסיעה המסחרית באזור זה גבוהה מאוד (17 קמ"ש בגוש דן, לעומת כ־70 קמ"ש בגולן) והתמורה שהחברה צופה לה היא 300 מיליון שקל.

תוצאות המכרזים האחרונים יכול ללמד לא מעט על יחסי הכוחות בשוק. בפרט אלו על הרכבות הקלות. אלקטרה, יחד עם שותפותיה, גברה על שלוש הצעות אחרות שהגיעו אף הן לשלב הסופי: זו של שפיר וכאף, שזכו במכרז להקמת הקו הסגול בגוש דן ובהארכת הקו האדום והקמת הקו הירוק בירושלים. לשתי השחקניות הללו יש דומיננטיות בתחום הרכבות הקלות.

הקבוצה השניה שהתמודדה כוללת את קומסה דן ודניה סיבוס שזכו במכרז להקמת הקו הכחול בבירה. במסגרת קבוצה אחרת, דן יחד עם אלקטרה ואלסטום זכו במכרז הקו הירוק בגוש דן.

הקבוצה השלישית כוללת את שיכון ובינוי ואגד שזכו במכרז ככשיר שני. כלומר, אם משהו ישתבש בסגירה הפיננסית של הזוכות, לא יפורסם מכרז נוסף והן יזכו במקומם. למעשה, שיכון ובינוי נמצאת בעמדת נחיתות שכן אין אף פרויקט רכבת קלה שרשום על שמה, אבל נחזור לכך בהמשך.

אלקטרה משפרת עמדות למטרו

לעומת זאת, אלקטרה מתחזקת, הן כקבלנית הנדסה אזרחית (בקו הירוק בגוש דן) ולראשונה, בפרויקט הנוכחי, גם כמפעילת רכבת קלה. "האסטרטגיה היא להיות גם בייזום, גם בקבלנות וגם בהפעלה", אומר לגלובס איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה. לפי תנאי המכרז, בתוך 12 חודשים הקבוצה הזוכה תצטרך להגיע לסגירה פיננסית של מימון הפרויקט, ולמרות המלחמה והמשבר הכלכלי, דויטשר לא צופה בעיה, בעיקר לנוכח הסגירה הפיננסית לקו הירוק בגוש דן שהתרחשה באוקטובר־נובמבר. האסטרטגיה שעליה דיבר, תוכל לשמש את החברה גם לקראת פרויקט המטרו הענק. לדבריו, "אנחנו לומדים את החומר ונפגשנו עם שלוש החברות שנבחרו לנהל את העבודות על הקווים ואני מאמין שיחד עם אלסטום ניגש למכרזים האלו".

נציין כי ברמה התחבורתית הפרויקט בנצרת מצוי במחלוקת עמוקה. רק לפני חודשיים במשרד האוצר הציעו לבטל את המכרז ולהסב את הפרויקט לטכנולוגיה אחרת, דומה למטרונית בחיפה, ובכך לחסוך למשק יותר מ־2 מיליארד שקלים. זאת, לנוכח העובדה שצפי הנוסעים בקו נחתך בשני שליים מאז יצא הפרויקט לדרך ולנוכח התכנון הלקוי של מיקומי התחנות המרוחקות מריכוזי האוכלוסיה. בסופו של דבר ההצעה נפלה, המעטפות נפתחו והשבוע, כאמור, הוכרזו הזוכים.

החברות אלסטום, אלקטרה ומנרב תהיינה אמונות על תכנון, הקמה, אספקה והתקנה של כלל המערכות הרכבתיות של הפרויקט ובהן מערכות איתות, תקשורת, חישמול, כרטוס ומידע לנוסעים; על הקמת המסילות, התחנות, מתחם תחזוקה וחניה (דיפו) ומרכז בקרה; על רכש הקרונות והציוד; ועל הפעלה ואחזקה של הקו לתקופה של כ־25 שנה. העבודות צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה ויימשכו כ־4 שנים.

 

שיכון ובינוי נשארה מאחור

מהצד השני של המתרס ניצבת שיכון ובינוי. חברת הייזום לא הצליחה לנעוץ את שמה על אף פרויקט של רכבת קלה, פרט להשתתפותה בעבודות על הקו האדום בגוש דן. למכרז האחרון היא ניגשה מראש בעמדת נחיתות לאחר שהצעתה במכרזי הקו הירוק והסגול בגוש דן נפסלה. שיכון ובינוי, יחד עם אגד וחברה סינית נוספת הגישו הצעה שנטען כי היא כל כך נמוכה עד כדי "תכסיסנות", ולכן נפסלה. בהמשך היא הפסידה גם במכרז הקו הכחול בירושלים וכעת, כאמור, נבחרה ככשיר שני במכרז האחרון להקמת רכבת קלה.

ההפסד בתחום התחבורה מגיע לאחר משבר שחוותה שיכון ובינוי בשוק ההון בתחילת השנה שעברה. המשקיעים חששו באותה עת שהיקף החובות העצום שנטלה לטובת רכישת קרקעות ומימון פרויקטים אליהם נכנסה עלול להוביל אותה למצוקת נזילות ותשואות האג"ח שלה נסקו.

בחברת הדירוג S&P אף הפחיתו באותו זמן את תחזית הדירוג של החברה, הנמצאת בשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, לנוכח הגידול בחוב "והיחלשות משמעותית של היחסים הפיננסיים". לאחר שנקטה מספר מהלכים להקטנת המינוף והגדלת נזילות (בעיקר מכירת חלקה בכביש אגרה בטקסס) התאוששו האג"ח של שיכון ובינוי. מניית החברה, ולמרות זינוק של כמעט 40% מהשפל אשתקד, עדיין נחתכה בכ־50% בשלוש השנים האחרונות, למחיר המגלם לחברה שווי של 5 מיליארד שקל.

לאחרונה נפתחה חזית חדשה של צרות לחברה, הפעם באפריקה: הפסקה של סלילת כביש באתיופיה בשל אירועי אלימות ואי סדר במדינה, וקריסת המטבע הניגרי (ניירה) מול הדולר צפויים להסב לה הפסדים מצטברים בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזיג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה ● חברת הלואו קוסט לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות, בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על הביטולים לטיסות באיי יוון ויעדים קרובים נוספים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו