גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למי שמעריך הנאה מנהיגה, הרכב הזה הוא אופציה נדירה

הקרוס אובר הקומפקטי של פולקסווגן ימלא ללא קושי מטלות של רכב משפחתי שימושי, אופנתי ועם סטטוס כביש משודרג ● נוסף על כך הוא גם מסתיר באישיותו צד חבוי, שיפתיע לטובה את חובבי הנהיגה

פולקסווגן T-ROC 2024 / צילום: יח''צ
פולקסווגן T-ROC 2024 / צילום: יח''צ

שוק הרכב הישראלי נמצא כיום בסיטואציה בעייתית. מצד אחד הביקוש לרכב חדש דועך, ומצד שני מחירי הרכב עדיין ניצבים על רמות השיא, שאליהן טיפסו בשנתיים האחרונות כתוצאה משיבושים בהיצע ומעודפי ביקוש.

השבוע בענף הרכב | הרפורמה התחרותית במשק החשמל: שחקני האנרגיה נערכים לכניסה לשוק הטעינה לרכב חשמלי
ישראל תהפוך ליעד מוביל? הודו רוצה לשכפל את ההצלחה הסינית בשוק הרכב החשמלי

הפתרון ההגיוני לסיטואציה כזו הוא הורדת מחירים - כמו שקורה כיום בסין למשל - או לכל הפחות חזרה לשגרה של מבצעים, כפי שהיה עד לפני כמה שנים. אבל בפועל, פרט לכמה מבצעים מזדמנים, אין עדיין סימן לשינוי במגמה, ואין הסבר מדוע מחיר משפחתית צריך להתחיל באזור ה-160 אלף שקל, או מדוע המחירים של דגמי קרוס-אובר קומפקטיים פופולריים "מרגישים בנוח" בטווח של 160 עד 190 אלף שקל.

אז בינתיים לקוחות חדשים שנכנסים לשוק צריכים לשבור קופות גמל ו/או לקחת מימון לטווח ארוך בריבית נשך, או סתם להסתפק באיזו משומשת עם היסטוריה מעורפלת במחירים מופקעים.

מי שבכל זאת יכול או מוכן לדלג לרף המחירים החדש יכול למצוא בו כיום כמה דגמים "שוברי שגרה", שיכולים להעניק ערך מוסף של סטטוס ו/או דינמיות. אחד מהם הוא הקרוס-אובר הקומפקטי פולקסווגן T-ROC, שמנסה להציע אלטרנטיבה לדגמי מיינסטרים.

 

עיצוב חיצוני

הטי-רוק יצא לשוק לראשונה בסוף העשור הקודם, ולישראל מגיע כעת הדור העדכני שלו, שעבר עדכון מקיף בעיצוב ובאבזור בסוף 2023. זהו רכב די קצר אבל יש לו יציבה רחבה על הכביש, גובה סביר ופרופיל צד דינמי, שנשלט על ידי עמוד אחורי נוטה קדימה בזווית חדה. זנב נטוי קדימה וחישוקים רחבים משלימים את המראה הנמרץ.

החרטום מאמץ את העיצוב של דגמי הדור האחרון של פולקסווגן עם אלמנטים די נדירים בעידן החשמלי, ובהם גריל רחב ובולט ושלל כונסי אוויר. בסך הכול הרכב מצליח להיראות אופנתי, גדול ויקר מכפי שהוא באמת, ושמרני פחות מהתדמית המוכרת של המותג.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים נוחה, הודות לסף כניסה גבוה יחסית, וגם תנוחת הישיבה מאחורי ההגה גבוהה, ומאפשרת לנהג להישיר מבט אל נהגים של כלים גדולים יותר. מרחב הראש והכתפיים מלפנים סביר ביחס לקטגוריה, והרוחב הנכבד מאפשר למקם מאחור שני מבוגרים בגודל מלא, פלוס מתבגר, מבלי להרגיש בדוחק. מרחב הראש מאחור סביר בהחלט ומרחב הברכיים מתקבל על הדעת, אם כי יש כיום בפלח כלים שמציעים יותר מרחב.

הראות לפנים ולצדדים טובה, הודות למשטחי השמשות הגדולים, וגם לנוסעים נמוכים מאחור יוכלו להשקיף הצידה ללא הפרעה.

הנדסת האנוש גרמנית-שמרנית ומהנדסי פולקסווגן לקחו צעד אחד לאחור מהגישה "נטולת המתגים", שאפיינה כמה דגמים של הקבוצה בשנתיים האחרונות. יש אומנם לוח מחוונים דיגיטלי רחב ומערכת מולטימדיה בגודל סביר עם שלל תפריטי מגע, אך לצידם יש גם מערך מתגים מקובל לשליטה על מערכת האקלים. תקראו לנו שמרנים, אבל שמחנו מאד לגלות, שהחברה גם נפטרה ממתג החלפת ההילוכים הקטן והמעצבן, והחזירה למקומו את מוט ההילוכים המסורתי.

גם מערך הפיקוד שעל ההגה נוח לתפעול, וחבל רק שהגרמנים עדיין לא למדו מהסינים איך מתכננים מערכת פיקוד קולי יעילה באמת. בסך הכול ההסתגלות לנהיגה ברכב קלה ומהירה, ואין צורך להיכנס ליוטיוב כדי ללמוד איך מכוונים את המראות או את המזגן.

רמת האבזור התקני מכובדת, וכבר בדגם הבסיס מקבלים ריפוד משולב עור, חישוקי 17 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי רחב, מערך מקיף של עזרי בטיחות אקטיביים ועוד. בולט בהעדרו גג שמש חשמלי, שהופך כיום להיות סוג של דרישת חובה בכלי רכב, שמכוונים ללקוחות צעירים. מי שמוכן להכניס את היד עוד יותר עמוק לכיס, יוכל לבחור בעוד שתי רמות אבזור משודרגות, כולל אחת ספורטיבית.

איכות החומרים והגימור סולידית כפי שהתרגלנו לצפות מפולקסווגן. השימוש במשטחי דיפון רכים אינו נדיב כמו בסיניות באותו טווח מחיר, אבל התא מרגיש יצוק היטב, הדלתות נטרקות בצליל מעורר אמון, ונראה שהוא תוכנן לשרוד שנים רבות של עבודה. רעש הרוח מושתק היטב אבל לתא חודרים לא מעט רחשי צמיגים.

תא מטען

תא המטען מפתיע לטובה עם נפח של 445 ליטר והוא רחב, עמוק ויש לו רצפה מודולרית, שניתן להגביה אותה עד למפלס סף תא המטען כדי להכניס ולהוציא בקלות מטענים כבדים במיוחד. לדלת האחורית אין פתיחה חשמלית אולם התפעול שלה די קליל.

מנוע וצריכת דלק

מאחורי הגריל הרחב בחזית מסתתר מנוע ה-1.5 ליטר טורבו של קבוצת פולקסווגן, שמייצר 150 כ"ס ומומנט של כ-25 קג"מ, ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת-מצמדים. המנוע הזה נמצא גם בדגמים גדולים יותר וכבדים משמעותית של הקבוצה, ואין לו שום בעיה להתמודד עם המשקל העצמי הנמוך של הטי-רוק.

במצב הספורטיבי הוא מפגין תגובה מיידית ללחיצה על הדוושה, מטפס בזריזות לסל"ד גבוה וצובר מהירות מכובדת גם בעליות, בליווי צליל נעים. התיבה כפולת-המצמדים מעלה ומורידה הילוכים בצורה זריזה, ולמעט גמגום אקראי תחת דוושה מהוססת במהירויות שיוט נמוכות, נראה שהתגברה על מחלות הילדות.

במצבי תכנות רגועים אפשר לשייט בנחת בעיר או לצלוח ללא מאמץ כבישים בין-עירוניים במהירויות הרבה יותר גבוהות מהחוקיות. צריכת הדלק סבירה בהחלט עם כ-14 ק"מ בתנאים ריאליים.

על הכביש

כמעט ושכחנו כמה מהנה יכול להיות קרוס-אובר שתוכנן על ידי מהנדסים חובבי נהיגה, והטי-רוק סיפק לנו תזכורת טובה. שילוב של חלוקת משקל מאוזנת, מפסק גלגלים רחב, חישוקים רחבים, מתלים הדוקים, היגוי כבד ומדויק יחסית ובעיקר משקל קליל, כ-1.35 טונות, מעניק לג'יפון האופנתי הזה אישיות של מכונית ספורטיבית קטנה.

השליטה בתנודות הגוף בפניות הדוקות מושלמת, שינויי הכיוון מתבצעים במהירות ובדיוק שהזכיר לנו את פולו GTI, ועל כבישים מתפלים אפשר להשאיר מאחור מכוניות הרבה יותר חזקות. נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה, אבל הספיגה הכוללת עדיין טובה בגרסת הבסיס שבה נסענו.

מחיר

המחיר של טי-רוק מתחיל ב-170 אלף שקל, ולמרות שהוא רחוק מלהיות "עממי" הוא אינו שונה מזה של דגמים מתחרים, שסטטוס המותג שלהם נחשק פחות. ולמי שעוד יודע להעריך הנאה מנהיגה, הוא בהחלט אופציה נדירה. 8.3 שניות

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה 1.6 טורבו

164 אלף שקל לגרסת הבסיס. המכונית החדשה גדולה יותר מקודמתה ותא הנוסעים מאובזר היטב. המנוע מייצר 198 כ"ס והרכב מאיץ ל-100 ב-7.8 שניות.

יונדאי קונה 1.6 טורבו / צילום: יח''צ

טויוטה C-HR הייבריד

170 אלף שקל לגרסת הבסיס. העיצוב עדכני וספורטיבי, תא נוסעים דיגיטלי מאובזר ובסיס גלגלים באורך 2.64 מ'. ההנעה היברידית עם מנוע 1.8 ליטר, 140 כ"ס, ותיבה רציפה.

טויוטה C-HR הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה