גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לאחר הפוגה קצרה, גנבי הרכב שבו לפעול במשנה מרץ, ובענף הביטוח מעריכים כי בין 1,200 ל-1,750 רכבים נגנבים בישראל מדי חודש ● אלו הם הדגמים שבהם זינקו התעריפים והערים שבהן לא כדאי לחנות ● וגם: מדוע עלה הביקוש לרכב שטח של סוזוקי והסיבה המפתיעה לגניבת מכוניות חשמליות ● גלובס עושה סדר

הביטוח שוב מתייקר / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הביטוח שוב מתייקר / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

2 מיליארד עד 2.5 מיליארד שקל בשנה, זהו הנזק המוערך שמסבה מכת גניבות הרכב למשק הישראלי, והנזק שרובו מושת על חברות הביטוח מתגלגל ישירות לכיסם של הנהגים הישראלים בשל העלאת תעריפי הביטוח.

הלובי בכנסת עבד שעות נוספות וסוכני הביטוח בדרך לקבל עוד כוח, כסף וסמכויות
רשות שוק ההון מפרסמת: אלו הגופים המוסדיים נגדם הגישו הכי הרבה תלונות

בסוף חודש דצמבר האחרון כתבנו בגלובס כי הירידה הדרסטית בהיקף הגניבות שחלה לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל וההידוק הביטחוני על שטחי יהודה ושומרון (איו"ש) התפוגגה, וכעת נראה כי המספרים חזרו להיות דומים לתקופה שלפני המלחמה ואף עולים עליהם.

בסוכנות השוואת תעריפי הביטוח Wobi מעריכים כי במהלך חודש ינואר האחרון נגנבו בישראל 1,200 רכבים, אך בענף הביטוח המקומי יש גם מי שמעריך שהיקף הגניבות גבוה הרבה יותר. "גניבות הרכבים, שנעצרו ב־7 באוקטובר, חזרו בהדרגה, ועכשיו אנחנו בקצב יומי של כ־50 רכבים שנגנבים מדי לילה ואף יותר מכך", אומר בכיר באחת מחברות הביטוח.

"אם נלך לרף הגבוה של כ־1,750 רכבים שנגנבים בחודש, בהערכה ממוצעת של 95 אלף שקל לרכב, הנזק הישיר לחברות הביטוח נע בין 1.5 מיליארד לשני מיליארד שקל בשנה. לכך יש להוסיף עוד 3,000-4,000 שקל חפצים ודברי ערך דוגמת כיסאות בטיחות לילדים שהיו ברכב, יחד עם הלוואות או סכומים נוספים שבדרך כלל משמשים בעת רכישת רכב חדש, ובסוף מגיעים לכ־2.5 מיליארד שקל נזק למשק מדי חודש", הוא מעריך.

התוצאה היא כאמור עלייה במחיר ביטוחי הרכב. לפי המדד של Wobi, לאחר עצירה בעליית התעריפים שהתרחשה ברבעון הרביעי לשנת 2023, מחירי ביטוח הרכב חזרו לטפס במדד חודש ינואר ב־2%. עם זאת, בעוד שביטוח הרכב המקיף עלה ב-3%, מחירי ביטוח החובה דווקא ירדו בינואר ב־0.66% לעומת דצמבר 2023.

 

אילו דגמים הם ה"גניבים" ביותר?

כשצוללים למספרים נתון בולט שניתן להבחין בו הוא עליית מחירים משמעותית בדגמים "קטנים", כשתעריף הביטוח ליונדאי I10 לדוגמה עלה ביחס לדצמבר 2023 ב־7.3%, זה של קיה פיקנטו קפץ ב־6.8% ושל הונדה JAZZ ב-5.6%. לעומת זאת, בדגמי ה־SUV חלה דווקא ירידה מתונה כשהתעריף לסוזוקי קרוסאובר ירד ב־3.1% וזה של קיה ספורטאז' ירד ב־2.7%.

"באופן חד משמעי השונות בין עלייה או ירידה בתעריפים בין סוגי הרכבים נובעת מהגניבות של אותם סוגים", אומר נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi. "בסופו של דבר התעריפים נקבעים לפי ה־Loss ratio בכל דגם (כמה משלמת חברה בתביעות חלקי הפרמיות שגבתה. ככל שהשיעור נמוך יותר, הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה יותר, ר"ו).

 

"מעבר לפרופיל הנהג, החברות מחשבות תביעות גם לפי סוגי דגמים וכאן נכנס היבט הגניבות. ניסאן מיקרה ויונדאי i10 גניבים מאוד לעומת סוזוקי קרוסאובר שפחות גניב. אם לפני חצי שנה כל השוק היה מתנהג דומה, בעליות או בירידות, היום יש שונות גדולה בין סוגי הרכבים שנובעת מפרמטר הגניבות".

מבט על השינוי בתעריפים מינואר אשתקד עד ינואר השנה מגלה כי מחיר ביטוחי הרכב שאנחנו משלמים זינקו בממוצע ב־23%. הדגם בו חל השינוי הגדול ביותר ביחס לינואר 2023 הוא טויוטה קורולה עם עלייה של 33% ואחריו סקודה אוקטביה עם קפיצה דומה. הדגם בו חלה העלייה הקטנה ביותר הוא פורד פוקוס עם 7% ביחס לינואר 2023.

"חלק מהזינוק נובע מהגניבות וחלק בשל התייקרות הרכבים עצמם, החלפים שהתייקרו ושכיחות התאונות הגבוהה שלא ירדה למעט בחודשים אוקטובר ונובמבר לאחר פרוץ המלחמה. גם בביטוח החובה המחירים עלו, בין היתר לאחר שבתי המשפט הגדילו את גובה הפיצויים שהם גוזרים", אומר הבכיר בענף הביטוח.

אילו ישובים מועדים לפורענות?

גורמים בענף הרכב מתארים את דרך הפעולה של הגנבים המגיעים משטחי איו"ש: "אם מתבססים על נתון של כ־50 גניבות רכב, המשמעות היא שרק בעבור הגניבות ה'מוצלחות' בין 100 ל־150 איש נכנסים בלילה למדינת ישראל ומתחלקים לחוליות של 2-3 אנשים.

"בד"כ מדובר על נהג שמביא את החוליה לאזור הגנבה, המומחה שפורץ את הרכב ונהג שמסיע את הרכב הגנוב. אזורי הגניבות המועדפים הם כל הערים והישובים שנמצאים בין חצי שעה לשעה מהגבול - מעפולה בצפון, ערי השרון, גוש דן, ראשון לציון, מודיעין וירושלים. זה אומר שאין בעיה להיכנס לארץ כי לרוב מדובר במי שאין לו רישיון עבודה וזה אומר גם שאין בעיה לחזור מתחומי הקו הירוק לשטחים עם רכב הנושא לוחית זיהוי צהובה", מסביר גורם בתחום.

 

מדוע מכת הגניבות של רכבי סוזוקי מדאיגה?

לצד העלייה בהיקפי הגניבות, הבכיר בענף הביטוח מזהה גם שינוי באופי הרכבים שנגנבו. "מאמצע ינואר נגנבו בין 80 ל־100 רכבים מסוג סוזוקי ג'מיני (רכב שטח 4X4 קטן, ר"ו). זה לא רכב שגונבים לחלפים והשאלה אם לא מדובר בשינוי שמעלה חשש לכוונה לבצע באמצעותו אירוע ביטחוני.

"כמו שגנבו את הרכב עצמו אפשר להשתמש בו לפח"ע (פעילות חבלנית עוינת) הן בדרך מישראל לשטחים והן בדרך חזרה מהשטחים לתחומי הקו הירוק כשהוא נושא מטענים", מסביר הבכיר. כאן נזכיר כי על פי דיווחים גם הרכב ששימש את המחבל תושב מזרח ירושלים לפיגוע בצומת ראם בשבוע שעבר היה רכב גנוב.

מגמה נוספת אותה מזהים בענף הביטוח היא גנבה של כלי רכב חשמליים, והם "סוגרים את הפער" לעומת גניבות הרכבים שנוסעים על דלק. לדברי גורמים בענף הרכבים החשמליים נגנבים לטובת שלושה שימושים עיקריים: שימוש עצמי ברחבי השטחים, שימוש ברכב לטובת חלפים שעלותם טיפסה (בשל עיכוב בשרשראות האספקה וליקויים ברמת הטיפול של המדינה בתחום החלפים) וכן שימוש בסוללת הרכב לאספקת חשמל במקומות שאין בהם חשמל באופן קבוע באמצעות הטענה סולארית במהלך היום ושימוש בה בשעות הלילה.

מה דורשות חברות הביטוח מבעלי רכבים?

בדוח אודות מדד ינואר, ציין שרייבמן מ־Wobi כי כתוצאה מעליית מכת הגניבות, חברות הביטוח מנסות לצמצם הפסדים כספיים, ולכן ממשיכות להחמיר את דרישות המיגון. אם בשנת 2022 רק 8% מהמבוטחים נדרשו בתנאי מיגון מחמירים, בשנת 2023 הנתונים עמדו על 16% מהמבוטחים.

בסוכנות הדיגיטלית מציינים כי התקנת מכשירי איתור נעשית באופן חד פעמי והעלות שלה נעה בין 700 ל-4,500 שקל, בנוסף לתשלום שנתי שעלותו נעה בטווח של 360-960 שקל (בתוספת לעלות פוליסת הביטוח).

בענף הביטוח מציינים כי בשל מכת הגניבות המיגון האפקטיבי ביותר הוא אכן כלי האיתור והמעקב, זאת לצד התקנת כספות פיזיות השומרות על מחשב הרכב. מנגד, ישנן חברות שאף הפסיקו לדרוש התקנת קודן והגנה טכנולוגית על מחשב הרכב כיוון שאלו נפרצים בקלות.

האם צפויה התייקרות נוספת בביטוחים?

גניבות הרכב מכוסות בפוליסת הביטוח עבור מי שרוכש ביטוח מקיף. יחד עם ההתייקרות הכוללת של כל סוגי הביטוחים לרכב, ב־Wobi זיהו כי פער המחירים בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג' (שנועד להגן מפני נזק לצד שלישי), נמצא בשיא של השנים האחרונות. אם בשנת 2022 הפער בין רכישת ביטוח מקיף הכולל כיסוי צד ג' לבין רכישת ביטוח צד ג' לבדו עמד על כ־900 שקל, ב-2023 הפער עלה ל-1,300 שקל בממוצע ובחודש ינואר 2024 הוא כבר זינק ליותר מ־2,000 שקל. כלומר עלייה של יותר מפי שניים, בתוך שנתיים בלבד.

האם זו המגמה שנמשיך לראות גם בחודשים הבאים?

"בביטוח חובה רשות שוק ההון לא מאפשרת להעלות מחירים ובביטוח המקיף למעשה מדובר בקיזוז ההנחות שהחברות נותנות מתחת לתעריף הספר שאושר להן. יש לקוחות שעוד נהנים מההנחות הללו. חלק מהחברות הגיעו כבר כמעט לרף העליון שהן צריכות להעלות את המחירים כי הן הגיעו לאזור רווחיות. לעומת זאת, 50%-60% שעוד מפסידות אז הן צריכות להעלות עוד מחירים. כך שעוד צפויות לנו העלאות בחלקן".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכתבה כי "כוחות צה"ל פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל וגופי הביטחון הרלוונטיים ומסייעים למעצרם של גנבי רכבים. צה"ל פועל לסיכול טרור כל העת, בדרכים גלויות וסמויות, ונערך לכל תרחיש במטרה לשמור על ביטחון האזרחים". ממשטרת ישראל נשלחה תגובה דומה, בה הוסיפו כי הם פועלים לתפיסת והריסת "משחטות" רכב הנמצאות בשטחי איו"ש.

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"