גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוטין מתקן את ההיסטוריה ומבטיח חורבן גרעיני לאויביו

בפתיחת השנה השלישית למלחמתו נגד אוקראינה עומד נשיא רוסיה על מימוש כוונותיו המקוריות: סיום קיומה העצמאי של אוקראינה וחזרתה המלאה אל המרחב ההיסטורי הרוסי. אצלו, כל טיעון פוליטי נפתח לכל המאוחר במאה ה–16 ● שנתיים של לחימה - פרויקט מיוחד  

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילומים: shutterstock, ויקיפדיה, עיבוד: גלובס
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילומים: shutterstock, ויקיפדיה, עיבוד: גלובס

כאשר מלחמות מתארכות, בייחוד כשהן כרוכות במרחץ דמים, מתחוללת הקצנה אצל כל הצדדים הפועלים. זו תכונתן הבלתי נמנעת של מלחמות ארוכות, בוודאי בזמן המודרני, זאת אומרת, לפחות מאז שלהי המאה ה-18.

המלחמה שאיש לא התכוון להתחיל ואיש לא יודע איך לסיים
המל"טים שאיראן סיפקה לרוסיה חוזרים לישראל קטלניים יותר

דוגמא קלאסית הייתה מלחמת העולם הראשונה, המעוררת את עיקר האסוציאציות ההיסטוריות אצל אלה המתבוננים במלחמת רוסיה באוקראינה. רוב הארצות שנכנסו אליה היו שמרניות, פוליטית וחברתית. משטריהן נחשבו חזקים דיים להגן על הסדר הקיים. אבל ארבע שנים ויותר של הקזת דם בלתי פוסקת ו-14 מיליון חיילים מתים טאטאו שלוש קיסרויות ממפת אירופה ונתנו את האות למהפכות חברתיות רדיקליות ולמלחמות אזרחים. השינויים לא התחוללו רק אצל הצדדים המפסידים. שנה אחת לאחר מלחמת העולם השנייה ניתנה זכות בחירה לנשים באמריקה ובבריטניה. בזו האחרונה התחילה שקיעתה הפוליטית והכלכלית של האריסטוקרטיה.

רוצה לומר, המלחמה הזו, שאנחנו מציינים עכשיו את יום השנה השני לפתיחתה, לא תסתיים ביום שבו ישבות הנשק. יהיו לה תוצאות ארוכות טווח, בוודאי ברוסיה ובאוקראינה, אבל גם מעבר להן. התוצאות לא יהיו רק צבאיות, כלכליות ודיפלומטיות. הן יהיו גם תוצאות של תודעה ושל הכרה. הן ישפיעו באופן לא ידוע על האופן שבו עמים תופסים את עצמם. במובן הזה, אם מותר לנו לשאול ביטוי פופולרי מאולפני הטלויזיה הישראליים, מהפכה של 'קונספציה' עומדת להתחולל.

מניפסט 5,000 המלים

רוסיה מנוסה במהפכות קונספטואליות. המהפכה הבולשביקית של 1917 הייתה האמא של כל הקונספטואליות. מנהיגה, לנין, התנגד למלחמת העולם הראשונה לא מפני שהיה פציפיסט, אלא מפני שהוא רצה למהר ולתעל אותה אל מלחמת מעמדות. את מלחמת החפירות בין צבאות לאומיים יריבים הוא רצה להחליף במלחמת אזרחים. מבוקשו ניתן לו לבסוף. באמצעותה, הוא חיסל מעמד שלם ברוסיה, וגזל ממנה את היכולת להתפתח באופן טבעי, אולי לכלל חברה תעשייתית מודרנית, אולי אפילו אל פורמט כלשהו של ליברליזם מערבי. אולי.

לפני חודש, ב-21 בינואר, מלאו מאה שנה למות לנין. זה תאריך הראוי לציון ברשימה על מלחמת אוקראינה, מפני שצילו של לנין התארך על הקרמלין בחודשים שקדמו למלחמה. לנין התפעם כאובססיה אצל ולדימיר פוטין. מה לקולונל הקג"ב לשעבר ולדיקטטור המייסד של ברית המועצות? ובכן, ההנדסה האתנית, הגיאוגרפית והפוליטית של לנין העניקה לפוטין, לפחות בעיני עצמו, את ההצדקה לצאת למלחמה.

רוסיה יצאה למלחמה על יסוד מניפסט. חיבר אותו פוטין בכבודו ובעצמו, 5,000 מלה, בקיץ שקדם למלחמה. עצם הצורך במניפסט היה מעניין. אפשר להבינו בקונטקסט של תרבות והיסטוריה רוסית, ואפשר גם להבינו בקונטקסט של רודנים, הלהוטים להצדיק אקט של אלימות ושל שרירות לב.

פוטין טבל את אומצת ההצדקות שלו ברוטב סמיך של היסטוריה. על פיו, אוקראינה לא רק סיכנה את ביטחונה הלאומי של רוסיה, מפני ששאפה להצטרף אל המערב; היא זייפה את ההיסטוריה הרוסית, וגזלה מרוסיה את אופיה ואת מורשתה. והכול היה תוצאה של מזימות לנין והבולשביקים. אבי המהפכה, שתמונתו היתה תלויה על כל קיר בברית המועצות במשך כמעט 70 שנה, התנקש ברוסיה. הוא חילק אותה לרפובליקות, שרובן הגדול לא היו ולא נבראו, אלא היו פרי דמיונו ונכלוליו.

אגב, למרבה הנוחיות, פוטין לא כרך את סטאלין בתרחיש הזה, אף כי סטאלין היה יד ימינו של לנין בעיצוב הגבולות הפנימיים של המדינה הסובייטית; סטאלין העניק את הבסיס הרעיוני להפיכת הקיסרות הרוסית מ"בית סוהר של לאומים" ל"איחוד חופשי של עמים". פוטין לא קרא את רוחו של סטאלין לסדר, מפני שסטאלין הוא מופת ההשראה למדינת המשטרה שהוא הקים.

לנין ו"המצאת אוקראינה"

את לנין היה קל יותר להעמיד למשפט ההיסטוריה גם מפני שפולחן לנין דעך, וגם מפני שלנין הפיק זרוּת והתנשאות אינטלקטואלית. פוטין הטיל על לנין את האחריות ל"המצאת אוקראינה". עד שלנין מתח גבולות על המפה, וקרא לה "הרפובליקה האוקראינית הסובייטית הסוציאליסטית", אוקראינה הייתה קיימת לכל היותר בדמיונם של אוסף אינטלקטואלים רומנטיים, או אופורטוניסטים, או סוכנים של מעצמות זרות. אמנם הייתה מדינה אוקראינית קצרת ימים במהלך מלחמת האזרחים הרוסית, מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה. אבל לא היה לה כל בסיס פוליטי או היסטורי, על פי פוטין.

בעיניו, ובעיני מקורות ההשראה הרעיוניים שלו, האוקראינים הבדויים מלב הם רוסים לכל דבר, בשר מבשרה של רוס הקדושה, המדינה המזרח-סלאבית הראשונה שקמה לפני אלף שנה ויותר סביב קייב. צוק העתים אמנם הפריד את תושביה משאר רוסיה בגלל חולשת המדינה הרוסית, אבל הם התחילו לחזור הביתה עוד באמצע המאה ה-17, באקט שאגב נגע אלינו במידה רבה: מרד הקוזאקים של חמיילניצקי נגד שלטון פולין באוקראינה, שבו נשחטו רבבות יהודים (מאורעות ת"ח ות"ט). פוטין הקדיש פסקאות שלמות בפמפלט שלו לחמיילניצקי.

כמובן, פוטין לא הקדיש יותר ממשפט אחד לעובדה שדרום אוקראינה וחצי האי קרים היו שייכות במשך מאות שנים לטורקים-טאטארים, עם מוסלמי, עם קשרים הדוקים לאימפריה העות'מנית. לא הייתה לרוסיה שום זכות היסטורית בחצי האי קרים, שעל בעלותה עליו היא מוכנה עכשיו להגן אפילו בנשק גרעיני.

מדהים לעמוד על דרגת הפרטנות, שבה נשיא רוסיה מילא את המניפסט שלו בגינויים לממשלות ולאישים מן המאה ה-16 עד שלהי המאה ה-20. אין מנוס מלחשוב את מהלך המחשבה הזה לכפייתי, ביטוי של תסביך משיחי מצד מנהיג בסוף הרבע הראשון של המאה ה-21, המאמין שמשימתו היא לתקן עיוותים ששורשיהם בסוף ימי הביניים ובתחילת העת החדשה.

בעיניו, העיוות הגדול ביותר היה מעשי ידי לנין. האיש, אשר בני דורו של פוטין גדלו על פולחן הקדושים שלו, היה בעצם רב-הבוגדים, הקושר הגדול נגד אחדותה של רוסיה. בעצם הקמתה של ברית המועצות וחלוקתה לטריטוריות לאומיות, לנין הניחה פצצת זמן. המרעום תקתק 60 שנה ויותר. הפיצוץ היה"מצעד הריבונויות" של עמי האימפריה, שדרשו להיפרד ממנה. לרגל חולשתה האיומה של רוסיה - לא היה לה ולדימיר פוטין - 14 רפובליקות אתניות יצאו בדלת הלא נעולה, וטרקו אותה.

לא זו בלבד שלנין "המציא" את אוקראינה, אלא הוא סיפח לתחומיה שטחים שלאוקראינים עצמם לא היתה תביעה עליהם, מפני שהם היו מיושבים בדוברי רוסית. לא ניכנס לשאלת הלשון, אבל נרמוז שהרוסים מקלים ראש בעצם קיומה של לשון אוקראינית נפרדת.

למחוק אותה מן המפה

הכחשת הלאומיות האוקראינית לא התחילה בימי פוטין. המשטר הצארי רדף בחמה שפוכה כל גילוי של לאומיות כזאת במאה ה-19, ואסר את הלשון האוקראינית. האיש הנחשב למשורר הלאומי של אוקראינה, טאראס שבצ'נקו, נשלח באמצע המאה ה-19 למחנה כפייה לשבע שנים, ומת זמן קצר לאחר שחרורו. אכן, לא חסרו בני דמות של אלכסיי נבלני בהיסטוריה הרוסית.

לא זו בלבד שהאוקראינים הם המצאה המנוגדת להיסטוריה, אלא שלפי פוטין הם לוקים בחטא הכפול של לאומנות ושל "נאציזם". הבסיס הרעיוני והמעשי של אוקראינה הוא "נאצי", בעיני איש שמשטרו מתאפיין בשורה של תכונות פשיסטיות, כולל דיכוי מסיבי ורצח יריבים פוליטיים. יעד מרכזי של מלחמת פוטין הוא אפוא ה"דה-נאציפיקציה" של אוקראינה, שעניינו מחיקת כל רמז של הכרה לאומית.

מניפסט המלחמה של פוטין היה גלוי וכן. שליט רוסיה חשב שהארץ שאליה עמד לפלוש אינה ראויה להתקיים; שהיא זיוף היסטורי; שהיא שייכת לרוסיה. בהיסטוריה המודרנית יש מעט מאוד דוגמאות לפלישה של ארץ אחת אל שכנתה שעל מנת למחוק אותה מן המפה. היטלר התכוון למחוק את פולין. הוא הואיל להשאיר רמזים של קיום לאומי לצ'כיה, באמצעות פרוטקטורט. שיירי צרפת הורשו לכונן מדינה מכווצת, שהיתה נתונה לחסדי גרמניה. איננו יודעים באיזה משלושת הדגמים האלה יבחר פוטין.

מותר להניח, כי הצורך של פוטין לתקן את מהלך ההיסטוריה עומד במרכז סדר היום שלו. כאשר מנהיגים מערביים עדיין הגיעו למוסקבה כדי להפציר בו להימנע מן הפלישה הממשמשת ובאה, הוא הרביץ בהם באריכות רבה את שיעור ההיסטוריה המצוטט כאן. הוא האיש שאמר עוד לפני 20 שנה ויותר, כי התמוטטות ברית המועצות היתה "האסון הגאו-פוליטי הגדול ביותר של זמננו". הוא כתב במניפסט של קיץ 2021, כי חלוקת השטחים הסלאביים של הקיסרות הרוסית היא "פורענותנו הגדולה והטרגדיה המשותפת שלנו".

פוטין לא שינה את דעתו אף כמלוא הנימה. נהרות של דם רוסי ואוקראיני, "בני אותו העם", זרמו מאז. מאות אלפים נהרגו ונפצעו. ערים חרבו. טראומה תרדוף מיליונים עוד שנים רבות. שנאה, טינה וסלידה מפרידות עכשיו רוסים ואוקראינים. אבל בדצמבר פוטין הודיע, כי המלחמה תסתיים רק לאחר שיושגו כל מטרותיה המקוריות. לשון אחר, היא לא תסתיים אלא לאחר שאוקראינה תהפוך לשטח חסות רוסי, או תיבלע בתוך רוסיה.

שואה גרעינית על המערב

במהלך המלחמה, עוד מימיה הראשונים, וביתר שאת לאחר התבוסות והנסיגות של החודשים הראשונים, נקרא דרור ברוסיה לחרצובות לשונם של שדרי טלויזיה ושל בלוגרים על המדיה החברתית. הואיל וברוסיה רמזים של ביקורת הוצאו אל מאות לחוק, ואנשים נענשים בחומרה על חריגות פעוטות מן הנורמות הלשוניות שקבע המנהיג העליון, ברור בהחלט שהרטוריקה הנשמעת בכלי תקשורת רוסיים אינה סותרת את רצון הקרמלין או את תחושותיו.

אמנם דרום אפריקה לא גררה את רוסיה אל בית הדין בהאג, אבל אילו רצתה לגרור היא לא היתה מתקשה להציג טיעונים רבי-ממצאים על כוונות הג'נוסייד של רוסיה. דוברים רוסיים חזרו והציגו תכניות גלויות לחיסול מיליוני אוקראינים. בימים הראשונים של המלחמה, השומעים הוכו בתדהמה. אחר כך תכניות הג'נוסייד נעשו לחם חוקה של 'ההסברה' הרוסית, ואוזני זרים חדלו להזדקף.

מפעם לפעם הלהיטות לשבור שיאים הגיעה עד קריאות להטבעה המונית של ילדים אוקראיניים. אחדים, כמו א יש הטלויזיה ולדימיר סולוביוב, חזרו וקראו להמיט שואה גרעינית על המערב, עם יעדים מפורשים לטילי השיוט ההיפרסוניים, שפוטין טוען, כנראה בצדק, כי אין דוגמתם בצבאות המערב: ברלין, לונדון, שני חופיה של ארה"ב.

"ככל שנחליש את הנאצים האוקראינים", אמר סולוביוב באחד משידוריו, "כך ייקל עלינו להביס את גרמניה, את צרפת, את בריטניה, את כל האירופים הדפוקים - וגם ארה"ב תסבול".

אחד מנושאי כליו הנרצעים של פוטין, הנשיא וראש הממשלה לשעבר דמיטרי מדבדב, קרא להציב ספינות מלחמה נושאות טילים היפרסוניים בקרבת שפך נהר הפוטומק, לא הרחק מוושינגטון.

באוקטובר הכריז פוטין, כי אם "תוקפן פוטנציאלי" ישתמש בנשק גרעיני נגד רוסיה, "לאויב לא יהיה כל סיכוי להישאר בחיים". החודש התחוללה סערה בוושינגטון, כאשר ממשל ביידן דיווח לקונגרס שרוסיה עושה ניסויים בנשק גרעיני בחלל החיצון, שנועד לשתק את מערכת הלוויינים של ארה"ב.

בנקודה אחת אמר פוטין, "אנחנו קורבנות של תוקפנות - ונעלה לגן עדן כקדושים מעונים".

לא רצתה להיות נורמלית

מגוחך הוא כמובן המעבר הרוסי מהעמדת הפנים הסובייטית של "אינטרנציונליזם פרולטרי" ושל "ידידות בין עמים" אל העמדת הפנים הפוטינית של אמונה דתית עמוקה, של דבקות בכנסייה הפרבוסלבית ושל נשיאת הצלב במאבק קוסמי נגד המערב הרקוב והמושחת. אבל מנהיגי רוסיה תמיד היו זקוקים ל"מנדט שמיימי", אם מותר לנו לשאול מונח סיני מפורסם.

בתחילת שנות ה-90, לאחר התמוטטות ברית המועצות, כאשר רוסיה נשארה רק עם 11 אזורי זמן, ממשל בוריס ילצין חיפש באופן נואש הגדרה חלופית להגדרת היעד הלאומי. הוא פרסם אפילו מודעות בעיתונות, שהבטיחו פרס למציעי דוקטרינה חדשה.

זה היה ניסיון מעניין אם גם פתטי להתאים את רוסיה למציאות חדשה ולהעמידה על יסודות נורמליים; לגאול אותה ממצב הדעת האימפריאלי, שהניח במשך 300 שנה את זכותה להתפשט על פני שתי יבשות, ולשלוט בעמים אחרים. כאשר פוטין הועלה לשלטון, בקונספירציה משוערת של אוליגרכים ושל המשטרה החשאית, הוא לא נחשב להרפתקן מסוכן. אדרבא, הוא השמיע לא מעט חיוויים מעשיים ופרגמטיים. הוא דיבר למשל על תקוותו שרוסיה תהיה דמוקרטיה ומדינת חוק.

כל השומע יצחק. זה כמובן לא קרה. יש הרבה סיבות, וגם המערב אינו נקי מאשמה. אבל זה לא קרה לפחות משני טעמים עיקריים: רוסיה לא מצאה הצדקה להיות נורמלית, ופוטין האריך ימים בשלטון הרבה יותר מדי. כאשר שלטון מתארך, אלה העומדים בראשו חדלים לדבר בלשון בני אדם ומתחילים לשוחח עם הנצח.

לאן יוליך פוטין את רוסיה ואת שאר העולם, קשה לדעת. אבל פסימיות היא התכונה החשובה ביותר של מעריכי כוונותיו.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"