גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממטרו ועד רכבת קלה: כך כיפופי הידיים בין המדינה לעיריות תוקעים מיזמי תחבורה

מדיניות התחבורה הריכוזית מותירה את הרשויות לרוב ללא סמכויות, ובענף טוענים: "הן לא יכולות לזוז בלי משרד התחבורה" ● אלא שבשנים האחרונות גם העיריות מערימות קשיים ותוקעות מיזמים לאומיים בשטחן ● אחד מהפתרונות שעלו: קידום רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה

הרכבת הקלה. פרויקטי תחבורה הם בדרך כלל חוצי יישובים ועולים הון רב / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה. פרויקטי תחבורה הם בדרך כלל חוצי יישובים ועולים הון רב / צילום: יוסי כהן

ניהול התחבורה בישראל כל כך ריכוזי, שלעירייה אין אפילו השפעה על פעילות של רמזורים בתחומה. פתרונות לביזור סמכויות בתחבורה הוצעו בעשרות מחקרים ומסמכי מדיניות, אך מסיבות פוליטיות לא מומשו. אבל כשראשי עיר רוצים - הם יודעים להיות שחקן וטו ולתקוע מיזמים לאומיים. 

חצי שנה להפעלת הקו האדום: הנוסעים לא מגיעים, ואלו הסיבות
הסוף לסכסוך בין רמי אונגר ומשפחת לוי בעניין הפצת רכבי קיה בישראל

ב-2016 חתמה עיריית רעננה על הסכם מול משרד התחבורה, שכולל השקעה ברחוב אחוזה המרכזי בעיר, והקדשת נתיב בו לתחבורה הציבורית. עם בחירתו של ראש העירייה חיים ברוידא, הוא הביע התנגדות לפרויקט, ובמשרד התחבורה זעמו על כך שבפרויקט שראש העירייה לא מאפשר את קידומו, הושקעו כבר עשרות מיליונים. מנכ"לית המשרד דאז, קרן טרנר, איימה לקחת לעירייה את רשות התמרור - הסמכות שמכוחה ניתן לשנות הסדרי תנועה, ואולם שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, עצר מבעדה לעשות כן. מאז איש משרי התחבורה לא מימש את האיום, והפרויקט לא יצא לדרך.  

זו דוגמה אחת למערכת היחסים הסבוכה בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי. פרויקטי תחבורה הם בדרך כלל חוצי יישובים ועולים הון רב, מקודמים מטבע הדברים על ידי משרד התחבורה ונתקלים לא פעם בהתנגדויות פוליטיות. מנגד, רשויות מקומיות אינן מסוגלות לקבוע מסלולי אוטובוסים בשטחן, לשנות פעילות רמזור או להזיז תחנת אוטובוס, מבלי שהדבר יקבל את אישור המשרד. 

"תסכול בשלטון המקומי"

"השלטון המקומי מרגיש מתוסכל, ובמיוחד בתחום התחבורה", אומר אופיר פינס פז, ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב. "ברשויות, ובעיקר הקטנות, שר תחבורה נחשב לאישיות מאוד חשובה, כי ברצותו בונה לך כביש וברצותו לא, ומחירים של כבישים זה תמיד בעשרות ובמאות מיליונים, וראש רשות שקיבל מתנה כזו או אחרת משר תחבורה - זו מטרה יקרה. 

"נוסף על כך, מה שמתסכל את ראשי הרשויות הוא העדר סמכויות אפילו ברמת הרמזור. מנגד, ענייני תחבורה הם כמעט אף פעם לא מקומיים אלא מטרופוליניים ולאומיים, ולכן יש גם סכנה שהחלטותיהם של ראשי רשויות לא יהיו ענייניות, כי הם תמיד ידאגו לתושבי עירם", הוא אומר. 

אופיר פינס / צילום: רמי זרנגר

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בחברת בילד אסטרטגיה אורבנית, מוסיף כי "הרשויות המקומיות לא יכולות לזוז בלי משרד התחבורה. כדי להזיז תחנת אוטובוס 50 מטר צריך לעבור ויה דולורוזה. יחד עם זאת, רשות יכולה להחמיר את תקן החניה, והיא הרבה פעמים משמשת גם כרשות התמרור, ובתיאום מול גורמי מקצוע ומשטרה יכולה לקבוע תמרורים ולסמן חניה בכחול לבן. ואולם, יש רשויות שעוברים בתוכן כבישים ראשיים, ובמקרה זה הן אינן רשות התמרור של עצמן, ואינן יכולות להשפיע על הרחוב כלל, ולפעמים זה הרחוב העירוני הראשי של העיר". 

לפי פינס פז, "שיווי המשקל היום בין משרד התחבורה לשלטון המקומי לא מאוזן. מי שמשלם את המחיר אלו בעיקר התושבים, כי כל הארץ נראית כמו פקק אחד גדול, והמדיניות רצופת טלאים ולא קונסיסטנטית. לכן לכל הפחות צריך לקדם רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה". 

הרעיון להקמת רשויות מטרופוליניות (המאחדות כמה ערים) לניהול התחבורה איננו רעיון חדש, והוא נוסה בהצלחה במקומות רבים בעולם. הרציונל הוא ביזור סמכויות לשלטון המקומי, כך שכריכת סמכות ואחריות גם יחד, לצד איזון אינטרסים אזורי, יעודדו החלטות מקצועיות ולא פופוליסטיות. קו אוטובוס שעובר ברעננה ימשיך פעמים רבות דרך הרצליה, רמת השרון, כפר סבא וכד'; היעד של רכב פרטי שנוסע בסוקולוב ברמת השרון יכול להיות גם מחוץ לעיר - ועל כן אין היגיון בניהול תחבורה ברמה מקומית, וגם לא ארצית בחלק מהמקרים, אלא מטרופולינית. 

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנת 2016 ציין, כי הנושא מצוי בתוכנית העבודה של משרד התחבורה, אלא שעד היום - לא מומש. כל הניסיונות להכניס את הרשויות המטרופוליניות לחוק ההסדרים עלו בתוהו, וחרף העובדה שבעולם המערבי התחבורה מנוהלת ברמת המטרופולין - ישראל נותרה מאחור. 

מבקר המדינה מתח על כך ביקורת בשנת 2019, עת קבע כי "הקמתן של רשויות מטרופוליניות חשובה מאוד לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים וליישוב חילוקי דעות עם הרשויות המקומיות… אי-הקמתן של רשויות מטרופוליניות פוגע בקידום של מיזמי תח"צ ובשיפור השירות של התח"צ". 

ליוזמות אלו התנגדו בלשכותיהם של כל שרי התחבורה שכיהנו כאן, בטענה כי הדבר איננו בשל. ייתכן שחלק מהסיבות נעוץ באינטרס הפוליטי של שרי התחבורה "לחלק סוכריות" לראשי הרשויות בעצמם, ומבחינה מקצועית לנוכח הסיבה שפעמים רבות בשלטון המקומי מסרבים לנקוט צעדים לא פופולריים כמו הגבלת חניה וסימון נתיבים לתחבורה ציבורית על חשבון נתיבי הרכב הפרטי. 

"קשרים עם השרים"

"אין ספק שראשי ערים עם קשרים טובים עם השרים מצליחים לקדם יותר נושאים ופרויקטים ביישובים שלהם מאשר ראשי ערים בלי קשרים פוליטיים", מציין פינס פז. 

בדרג המקצועי של משרד התחבורה נעשו בשנים האחרונות מהלכים לגיבוש קריטריונים מקצועיים להשקעות ברשויות המקומיות. כך למשל, צוות המאיץ במשרד התחבורה פיתח נוסחה למידת ההשקעה בשבילי אופניים ובנתיבי תחבורה ציבורית; ברשות הארצית לתחבורה ציבורית שכללו את המידע על השירות הניתן לרשויות, ונקבעה תוכנית אסטרטגית לכבישים. ואולם, הבחירה של הפרויקטים לתקצוב מבין סל הפרויקטים שעומדים בתנאים נתונה למשרד התחבורה. גם החלשת הדרג המקצועי במשרד בקדנציה הנוכחית יכולה לסייע לשינוי ולהתאמת פעילות המשרד לצרכים פוליטיים. 

יחד עם חוסר היכולת של רשויות מקומיות להניע תהליכים משמעותיים בעצמן, למשרד התחבורה יש מיזמים רבים שהן יכולות להצטרף אליהם - או לסכל אותם. לצד המחסור בסמכויות, רשויות מקומיות נהפכו לשחקניות וטו בשנים האחרונות. בפתח תקווה ובגבעת שמואל התנגדו לרכבת קלה, והקו האדום שהחל לפעול בגוש דן אמור היה לעבור גם בהן אך נגנז. ערי השרון סיכלו את הקמת הקו הצהוב, רשת נת"צים, והן משמיעות התנגדויות אף למיקום תחנות המטרו. 

במקרה אחר, עיריית הרצליה הוציאה צו הפסקת עבודה להקמת מוסך הרכבת הקלה בתחומה. 

פינס פז אומר, כי "רשויות מקומיות הן אומנם שחקניות וטו, אבל הממשלה יודעת להתגבר עליהן. לצערי, השלטון המקומי נוטה קודם כל להתנגד למה שהוא לא מציע או מבקש, ואחת הבעיות היא שלכל רשות יש האינטרס שלה. אין גורם אזורי בין השלטון המרכזי למקומי, והחיסרון מורגש עד היום".

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Reuters, Jessica Taylor

בריטניה הטילה סנקציות על ארגונים ישראליים קיצוניים ומתנחלים

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים