גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחירים נחתכים: יצרניות הרכב הסיניות רבות, והצרכן הישראלי מרוויח

יצרני הרכב הסיניים החלו באחרונה לחתוך את מחירי דגמי המפתח שלהם באלפי דולרים, כשאחרים אף השיקו דגמים משודרגים ב־15% הנחה, זאת בשל תחרות מחירים בשוק הרכב במדינה ● בישראל המאבק מתבטא במחירי חדירה אגרסיביים של דגמים ומותגים חדשים

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בשבועות האחרונים התלקחה מחדש מלחמת המחירים בשוק הרכב הסיני. כמעט כל יצרני הרכב בסין חתכו בפברואר את המחירים של דגמי מפתח שלהם באלפי דולרים; אחרים השיקו "דגמי 2024" משודרגים, שמחירם נמוך יותר עד כדי 15% מדגמי 2023, שאותם הם מחליפים. אפילו טסלה, שהציתה את מלחמת המחירים הקודמת בשנה שעברה, נאלצה הפעם "להיגרר" למערכה, והודיעה בשבוע שעבר על חבילת הטבות לרוכשי מודל Y בשווי של יותר מ-4,000 דולר. 

מרכב שטח למקצוענים ועד לחשמלית קומפקטית וזולה: חמישה דגמים סינים שצפויים לנחות בישראל
ישראל תהפוך ליעד מוביל? הודו רוצה לשכפל את ההצלחה הסינית בשוק הרכב החשמלי
שוקלים לקנות רכב סיני חשמלי? ההחלטה שכדאי לכם להכיר

מאחורי המלחמה הנוכחית ניצבות סיבות מקומיות, כמו ירידה במכירות בתקופת הפגרה הממושכת של ראש השנה הסיני ודשדוש מתמשך בצמיחת הפלח החשמלי. אבל הסיבה העיקרית היא הסביבה ההיפר-תחרותית בשוק, שכוללת עשרות רבות של מותגי רכב חדשים ומאות דגמים חשמליים, שמתחרים על אותם פלחי שוק. אבל כמו בעבר, גם המלחמה החדשה צפויה לזלוג מחוץ לסין, ולהגיע במוקדם או במאוחר לישראל, שבה כמעט כל רכב רביעי שנמכר השנה ללקוחות פרטיים הוא מתוצרת סין.

קווי דמיון תחרותיים

יש לא מעט קווי דמיון בין הסביבה התחרותית של שוק הרכב הסיני ובין זו של ישראל. נכון להיום מיובאים לישראל כמעט 70 מותגי רכב שונים, יותר ממחציתם מתמודדים בפלח השוק של 100-350 אלף שקל. 22 מבין אלה הם מותגי רכב סינים, שרובם מתמחים ברכב חשמלי, ורובם נחתו כאן בשלוש השנים האחרונות. לפחות עוד חמישה נוספים צפויים לנחות השנה. לשיעור חדירה כזה של מותגי רכב סיניים לשוק במדינה מפותחת אין אח ורע.

מומחה לשיווק שעימו שוחחנו מגדיר את התופעה כ"רוויה צרכנית". לדבריו, כאשר צרכנים צריכים להתמודד עם כמות מסיבית של מותגים, שמתחרים על אותו שוק, יש לכך שתי תוצאות אפשריות: הצרכנים מפסיקים לייחס למותגים ערכים ספציפיים והבחירה בהם הופכת להיות מבוססת על תועלת ומחיר, ללא כל נאמנות למותג; או שלקוחות אחרים "מתכנסים" סביב מותגים מבוססים שהם מכירים ומתעלמים מהשאר.

התופעה מוכרת היטב בשוק מוצרי הצריכה והמזון, אבל היא בהחלט אינה נפוצה במוצר מורכב ויקר כמו רכב חדש, שהשימוש בו אמור להיות ארוך-טווח, ולפחות בישראל הוא גם אמור להחזיר לרוכש ערך משמעותי בעת מכירתו כמשומש.

התופעה גם מנוגדת לאסטרטגיה השיווקית הקלאסית, ששירתה את תעשיית הרכב ב-100 השנים האחרונות. על פיה, מותג רכב הוא "נכס" שצריך לטפח לאורך זמן, להקנות לו ערכים ייחודיים ולחזק את הקשר האמוציונלי בינו ובין קהל היעד. אפילו יצרני רכב מערביים, שאימצו אסטרטגיית ריבוי מותגים עבור קהלי יעד שונים, עשו זאת עד היום בצורה "מנוהלת" תוך יצירת בידול בזהות המותג, במחיר ובמיצוב.

כאוס תחרותי

לעומת זאת, המצב השורר כיום בשוק הרכב הסיני, ומתחיל להיווצר גם בישראל, דומה יותר לכאוס תחרותי. בשל הצפת המותגים לקוחות רבים מתחילים להתייחס לכלי רכב חדשים, חשמליים או בכלל, כאל "ברזילים" חסרי זהות מותג מובחנת. בסיטואציה כזו מלחמת מחירים היא תוצר לוואי בלתי נמנע.

משווקי הרכב בסין ובישראל מנסים לעקוף את הבעיה באמצעות השקעה מסיבית בפרסום, הקמת אולמות תצוגה ממותגים וכו', כדי ליצור נוכחות ובידול. אבל האפקטיביות של מהלך כזה היא מוגבלת; אפילו יבואנים גדולים ומבוססים לא יכולים לקיים ברציפות חשיפה פרסומית בהיקף של מיליוני שקלים בחודש לכל מותג. ובמקרה של יבואנים, שמוגבלים במשאבים או בכמויות היבוא, קשה למצוא צידוק להשקעה שיווקית מסיבית בבניית מותג חדש.

עוד תופעת לוואי מודחקת של הכאוס השיווקי היא פגיעה פוטנציאלית בשמירת הערך של המותגים החדשים בשוק המשומשות. שוק היד השנייה לרכב חשמלי בעולם ובישראל עדיין לא הגיע לשלב הבגרות והוודאות ארוכת-הטווח, בוודאי לא כאשר מדובר בשמירת ערך של מותגים חדשים, שחלקם נרכשו בהיותם חדשים בתור "ברזילים" על בסיס מחיר, ללא קשר אמוציונלי של הלקוח אליהם.

גם כאן יכולים המשווקים לבחור בין שתי דרכים: לייצב את המחיר בשוק היד שנייה, ולבנות את האמון במותגים חדשים ולא מוכרים, באמצעות הבטחה לטרייד-אין בעתיד; או "לגלגל" את כלי הרכב לציים בהנחות משמעותיות, שאמורות לפצות אותם על סיכון שמירת הערך.

אלו הם פתרונות יקרים להבטחת ערך, אם כי מדיניות העלאת מס הקנייה המדורגת של האוצר עתידה לספק לרוכשים בשנתיים הקרובות מעין "ביטוח ירידת ערך" חיצוני.

כאמור, הנשק האפקטיבי היחיד להישרדות בסיטואציה היפר-תחרותית ורוויית מותגים כזו, לפחות בטווח הקצר, הוא מלחמת מחירים, ובחודשים האחרונים אפשר להרגיש בכך גם בשוק המקומי. אומנם לא הגענו עדיין למצב הקיצוני של סין, שבה היצרנים חותכים כיום את המחירון של דגמים רבים מבלי "לספור" את הלקוחות הוותיקים שלהם, שרק לפני חודשים בודדים רכשו את אותם כלי רכב במחירים גבוהים יותר. טסלה ניסתה לעשות את זה גם בארץ ב-2023, מוטטה את שוק היד השנייה של לקוחותיה הנאמנים ושילמה מחיר שיווקי יקר.

אבל אפשר להבחין בגל של מבצעים ושל הנחות סמויות, בעיקר בפלח החשמלי, שבו קיימים כרגע עודפי מלאי משמעותיים. המבצעים האלה כוללים לעיתים הנחות ישירות והטבות עקיפות באחוזים דו-ספרתיים, שניתנות לא רק לחברות הליסינג אלא גם ללקוחות פרטיים.

יותר זול מאירופה

מנגד, מלחמת המחירים בהחלט בולטת במחירי החדירה של דגמים ומותגים חדשים לישראל, שחלקם נמוכים משמעותית מהמחירים באירופה, לאחר שמקזזים מהם את מס הקנייה הגבוה בישראל. בחודשים האחרונים ראינו את זה בדגמים חדשים בשוק, כמו XPENG P7 (החל מ-200 אלף שקל), SEAL של חברת BYD (החל מ-217 אלף שקל), סמארט (החל מ-175 אלף שקל), זיקר X (החל מ-185 אלף שקל) צ'רי FX החשמלי (החל מ-157 אלף שקל) ועוד. אומנם חלק ממחירי החדירה הללו משקפים מלאים שהגיעו לפני העלאת מס הקנייה, אבל נכון להיום נראה, שגם היבואנים וגם היצרנים מתכוונים לספוג את העלאת המס ב-2024.

וכאן אנחנו מגיעים לעוד היבט של אותה "מלחמת מחירים" סינית, והוא הנכונות של יצרנים סינים למכור בישראל כלי רכב במחירי הפסד. התחרות הקשוחה מאלצת מותגי רכב רבים בסין לאמץ מודל עסקי, שמבוסס על הנפקות וגיוסים משוק ההון ולא על רווחיות.

במודל הזה מכירה מהירה של מאות או אלפי כלי רכב בשוק יצוא "אירופי" כמו ישראל היא נכס שמוערך מאוד על ידי המשקיעים, גם אם אין בו רווחיות בטווח הקצר.

לצד היתרון הזה גם רמת הסיכון בשוק הסיני עולה במהירות, ואם ממשלת סין תחליט "לעשות סדר" בכאוס באמצעות רגולציה שמעודדת מיזוגים, רכישות ושלילת רישיונות ייצור ממותגים, תהיה לכך השפעה שלילית גם על ישראל.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?