הרכבת הקלה | בלעדי

מירי רגב הכחישה, ראש העירייה נלחם, וראשון לציון קיבלה בינתיים רק שלט ולא תקציב לרכבת

נת"ע ומשרד התחבורה הציבו גדר לעבודות התשתית של הרכבת הקלה בראשון לציון, יומיים לפני הבחירות המקומיות ולמרות שמיליארד השקלים שיועדו לביצוע הוסטו ב־2023 • בפועל, פרויקט הארכת הקו האדום עדיין בתכנון, והביצוע יידון רק במסגרת תקציב המדינה הבא

שלטים של חברת נת''ע על הקמת הקו האדום בראשל''צ / צילום: איריס מושקוביץ
שלטים של חברת נת''ע על הקמת הקו האדום בראשל''צ / צילום: איריס מושקוביץ

במקומונים המסקרים את אזור השפלה פורסמו בשבוע שעבר, יומיים לפני הבחירות המקומיות, ידיעות בנוסח דומה ולפיהן העבודות על הארכת הקו האדום לראשון לציון יוצאות לדרך. לידיעות הנלהבות צורפו תמונות של גידור ממותג שהקימו חברת נת"ע ומשרד התחבורה, הנושא את הבשורה: "הקלה בדרך לראשון לציון! הקו האדום יגיע גם לכאן".

בדיקת גלובס | חלודה במסילות ודלתות תקולות: רשימת הבעיות בקו האדום רק מתארכת
המחירים נחתכים: יצרניות הרכב הסיניות רבות, והצרכן הישראלי מרוויח

כן דווח באותם מקומונים כי בניגוד לפרסומים שטענו כי הקו לא יוארך, בעקבות "עבודה מאומצת" של העירייה וראש העירייה - הובטח שהדבר אכן יקרה.

אותם פרסומים הופיעו בגלובס במאי האחרון, אז נחשף כי שרת התחבורה מירי רגב הורתה להעביר את התקציב שיועד לביצוע הארכת הקו האדום לטובת סלילת כבישים, רבים מהם ביהודה ושומרון, ובמטרה להציג את התוכנית הגדולה אי פעם - גדולה אפילו מזו שזיכתה את ישראל כ"ץ בתיאור "בולדוזר".

בכל אופן, לא נטען אז בגלובס כי הארכת הקו האדום לא תצא לדרך לעולם, אלא שהיא לא תצא לדרך בשנים הקרובות שכן התקציב שנקבע ואושר הוא דו־שנתי. במשרד התחבורה טענו אז כי הפרסום שקרי ובעיריית ראשון לציון תלו תקוות בהכרזות, אלא שכל שתוקצב הם 200 מיליון שקלים לתכנון ולהפקעות, כשעלות הקמת הקו הלכה למעשה היא יותר ממיליארד שקלים. במשרדי הממשלה תכננו להקצות את הכסף כבר בתקציב 2023, אך כעת מדברים על דיוני התקציב הבאים, ומי יודע מה יהיו השיקולים וההעדפות אז.

אחיזת עיניים

בניגוד לאמור, בדיקת גלובס העלתה כי כלל לא נעשות עבודות במקום. גם בנת"ע מסרו כי "העבודות להארכת הקו האדום לראשון לציון, מתקדמות בהיבט התכנוני במסגרת התקציב המאושר".

למעשה, רק לאחר אותו פרסום בגלובס שרת התחבורה נאותה לחתום על צווי ההפקעה שיאפשרו את ההליך, ומלבד גדר ממותגת - אין באתר כלום.

מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
 מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

החדשות הרעות הן, שגם אם ההליך התכנוני יסתיים מוקדם מהצפוי ויתקיימו עבודות הן יכללו רק את שלב "קידום זמינות" שלמעשה כולל את הכנת הקרקע. מניסיון עבר עולה שפרויקטים רבים שמתוקצבים לשלב קידום הזמינות לאו דווקא מתוקצבים בפועל.

והנה דוגמה אחת מני רבות: בסוף כהונתה של מרב מיכאלי הוקצו עשרות מיליוני שקלים לשלב קידום הזמינות של הסטת כביש 2 והרחבתו בסמוך ליישוב ג'סר א-זרקא, שכן החלטת ממשלה קבעה שזו הדרך היחידה להרחיב את היישוב העני ולספק אופק כלכלי לתושביו. אלא שלאחר הקמת הממשלה הנוכחית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הנחה את הדרג המקצועי לא לקדם את הכביש, והוא לא תוקצב לנוכח הצורך בהפקעת שטחים ממושב בית חנניה הסמוך.

תגובת העירייה

למעשה, ודאות לקידומו של פרויקט בישראל ניתנת רק אם התקציב המלא משוריין, גם אם לא יוצא במזומן באותה עת כי הוא עדיין לא בשל. כך למשל, במשרד התחבורה ידעו לתקצב את הקו החום בין ראשון לציון לרמלה וללוד ואת הקו הכחול בין רחובות לראשון לציון - אף שההליך התכנוני לא הסתיים והקווים יצאו לדרך בעוד שנים. כאן מדובר בסיפור אחר לגמרי: התקציב שאמור היה להיות משוריין לפרויקט הוסט כאמור, אז יתכן שהקו האדום יגיע לראשון לציון כפי שמבטיחים - אבל איש לא יודע מתי. ולכן, עיתוי הצבת השילוט ופתיחת הקמפיין של הרכבת הקלה בראשון לציון מעורר לכל הפחות תמיהות.

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "אנו סמוכים ובטוחים כי משרד התחבורה והעומדת בראשו, יעמדו בהבטחתם להארכת הקו האדום בעיר ולראייה הוצב גם שילוט בהתאם".