הדוח שחושף: בכמה נפלו מחירי המשרדים בתל אביב ב-2023?

מהדוח עולה, כי בדומה לכלל ענפי המשק, המלחמה בעזה גרמה בחודשים הראשונים לירידה בפעילות הנדל"ן המניב • מחירי שכירות המשרדים, בעיקר באזור הסיטי של תל אביב, ירדו בהיקפים של 10% ולעתים אף יותר

מגדלי משרדים בתל אביב / צילום: Shutterstock
מגדלי משרדים בתל אביב / צילום: Shutterstock

מלחמת חרבות ברזל מביאה לירידות בענף המשרדים, שנוספו לירידות שנרשמו החל מ-2022, דוח NEWMARK NATAM לסוף 2023, שמתייחס גם לממצאים ראשונים בענף מהרבעון הראשון של 2024 מורה, כי מחירי השכירות של שטחי משרדים בתל אביב ירדו בהיקפים של 10% ולעתים יותר; ממצא בולט נקודתי מגיע מאזור הסיטי של תל אביב, שהתפוסה שלו נפלה ב-20% בתוך רבעון, וזאת עקב פינוי גדול של שטחים מצד הבנקים דיסקונט ולאומי. 

רוכשי דירות במגדל היוקרה בתל אביב בתביעה של 46 מיליון שקל
אחרי שנים של ייבוש: האם הרחוב הזה בחיפה יחזור למעמדו המסחרי והחברתי? 

מהדוח עולה, כי בדומה לכלל ענפי המשק, המלחמה בעזה גרמה בחודשים הראשונים לירידה חדה בפעילות הנדל"ן המניב, אך מחודש דצמבר נראה כי יש התאוששות מתונה. 

באזורי התעסוקה בתל אביב נרשמו בחציון השני של 2023 ירידות מחירי שכירות למשרדים, אך מתונות יותר מבחציון הראשון. בחציון הראשון הן הגיעו לכ-8% ואילו בשני ל-3.6%, אך המשמעות היא ירידה שנתית של יותר מ-11%. יתכן, שהירידה המתונה יחסית בחציון השני של 2023 נובעת ממיעוט עסקאות, עקב המלחמה, שתפסה את כל הרבעון האחרון של השנה, וחגי תשרי, שתפסו את המחצית השנייה של חודש ספטמבר. 

מחירי השכירות של מגדלי משרדים ב-Class A, (רמת הגימור הגבוהה ביותר) בסיטי של תל אביב, שזה אזור הרחובות יהודה הלוי-שדרות רוטשילד-רחוב אחד העם ירדו מ-159 ל-151 שקל למ"ר, והוא המוביל במחירים בתל אביב ולמעשה בישראל כולה. עם זאת, אזור זה נמצא בעודפי היצע גדולים, שכן ברבעון האחרון של השנה שעברה, פינו הנהלות בנק לאומי ודיסקונט אלפי מ"ר באזור. התוצאה: משיעור אכלוס של 95% שנרשמו באזור במחצית הראשונה של שנה שעברה, הוא ירד ל-76% בלבד. להערכת NEWMARK NATAM השטחים שהתפנו עולים על 10 אלף מ"ר. ניתן להעריך, לפיכך, כי בתקופה הקרובה מחירי המשרדים באזור זה יחוו ירידות נוספות. 

ציר יגאל אלון מגיע לרמת מחירי שכירות של 138 שקל למ"ר, לעומת 145 שקל למ"ר בחצי הראשון של 2023, בחסן עראפה מחירי המשרדים ירדו בתקופה הזו ב-5 שקל למ"ר בממוצע מ-135 ל-130 שקל למ"ר; רמת החייל ממשיכה לרדת עם מחירי שכירות של 78 שקל למ"ר בממוצע, ירידה של כ-6% מהחצי הראשון של שנה שעברה; במתחם הבורסה לעומת זאת נשמרה יציבות יחסית והמחירים שם מגיעים ל-112 שקל למ"ר בממוצע, בדומה למחירים מלפני שנה. גם ציר מנחם בגין, שכולל את מתחם עזריאלי, המע"ר הצפוני של תל אביב, ואזור שרונה רשם ירידה של אחוזים ספורים מ-149 ל-145 שקל למ"ר בממוצע.

"לאחר השוק של המלחמה שהקפיאה את השוק, הוא חזר לפעילות החל מסוף דצמבר, אך העסקאות הן בעיקר עסקאות על שטחים בינוניים ולתקופות קצרות יותר מבעבר. בדרך כלל ניתן למצוא עסקאות יקרות וחוזים ארוכים יותר סמוך לציר הרכבת או הרכבת הקלה או באזורי פריים לוקיישן בתל אביב, שם עדיין הביקושים מאוד גבוהים אל מול ההיצע", נכתב בדוח.

ההערכה המרכזית של NEWMARK NATAM שהמגמה הבולטת של הצינון בהייטק ממשיכה גם בחציון הזה. אם בעבר מה שאפיין את הענף הוא ביקושים לשטחי משרדים גדולים, מעבר לצרכים האמיתיים של החברות , כיום ירדו מאוד הביקושים של חברות הטכנולוגיה לשטחים גדולים מאוד.