גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיום להשעות את ישראל מעצרת האו"ם: כמו דרום אפריקה, בדיוק לפני 50 שנה

ניסיונם של אויבי ישראל לאמץ את מודל בידודו של משטר האפרטהייד התחיל זה כבר, עם תנועת BDS ועם המשפט בהאג ● אבל סילוק מעצרת האו"ם יהיה הגבהה ניכרת של ההילוך, בדרך אל דה־לגיטימציה של ישראל ● זה מה שקרה אז לדרום אפריקה

מועצת הביטחון של האו''ם דנה בהפסקת אש בעזה, פברואר 2024 / צילום: ap, Frank Franklin II
מועצת הביטחון של האו''ם דנה בהפסקת אש בעזה, פברואר 2024 / צילום: ap, Frank Franklin II

המערכה חובקת העולם לדה־לגיטימציה של ישראל עומדת לעבור אל מסלול חדש ומסוכן. סכנותיו אינן מיידיות. מסוכן, לעומת זאת, הוא הפוטנציאל הנובע ממנו. ערוץ 12 דיווח במוצאי שבת על יוזמה ערבית להשעות את ישראל מדיוני העצרת הכללית הבאה של האו"ם, זו שתתחיל בספטמבר.

ניתוח | הכהונה האחרונה: מה עומד מאחורי ההצהרה הדרמטית של ארדואן? 
ראיון | המומחה שמסביר: כך נראה העתיד של יחסי ישראל-ארה"ב 

מקור ההשראה הוא השעיית דרום אפריקה של משטר האפרטהייד לפני 50 שנה, בנובמבר 1974. האקט ההוא החיש את הידרדרות מעמדה הבין לאומי של דרום אפריקה, והתפתח בתוך עשר שנים לחרם בין לאומי כמעט מלא, כולל אמברגו צבאי וסנקציות כלכליות.

השבוע שבו הושעתה דרום אפריקה זכור לישראלים בזכות נוכחותו של יאסר ערפאת. במדי זית ובכפייה, אקדח חגור על מותניו, מנהיג אש"ף צעד אל דוכן הנואמים בעצרת הכללית של האו"ם, לשאת נאום של איומים. זה היה כמעט 15 שנה לפני שאש"ף הכיר בקיומה של ישראל, וכמעט 20 שנה לפני הסכמי אוסלו. חורבן ישראל היה היעד הגלוי והמוצהר שלו.

יום אחד לפני שערפאת עלה אל הדוכן, העצרת הכללית של האו"ם הצביעה ברוב עצום להשעות את דרום אפריקה. חודש וחצי קודם היא הצביעה נגד קבלת כתב ההאמנה של משלחת דרום אפריקה באו"ם. כתבי האמנה חוזרים ומוגשים בפתיחת כל עצרת, ואישורם הוא עניין פורמלי בלבד.

ההשעיה ההיסטורית של 1974 לא השפיעה על עצם חברותה של דרום אפריקה באו"ם. היא הייתה אחת החברות המייסדות שלו, בסוף מלחמת העולם השנייה. גירוש מן האו"ם מצריך הסכמה של מועצת הביטחון, אבל שם הגן עליה הווטו של ארה"ב, של בריטניה ושל צרפת. הן אומנם לא תמכו במשטר האפרטהייד, אבל הן חשבו שביטולו מצריך את שיתוף הפעולה של הלבנים, לא את דחיקתם אל הקיר. רווח אז החשש מפני אפקט ה"לאאגר" (laager) של המאה ה־19, כאשר האיכרים האפריקנרים הנודדים היו מקיפים את עצמם בקרונות שוורים, כדי להתגונן מפני התקפות של שבטים שחורים.

הם פיתחו הכרה לאומית מגובשת, בשלהי המאה ה־19, בסימן האמונה שהעולם כולו נגדם. הם גם האמינו שאלוהים הנחיל להם את הארץ. הם היו אנשים דתיים מאוד, שקראו את התנ"ך, וחשבו את עצמם לממשיכי העברים הקדמונים. "אנחנו הננו עם הספר", כתב בשעתו יאני קרוגר, עיתונאי אפריקנרי מפורסם ומליץ יושר של האפרטהייד.

"הוצאתנו להורג נדחתה במקצת"

הווטו במועצת הביטחון עורר תקווה אצל הלבנים שהדלת לא תיטרק עליהם. אבל, כפי שהכריז אז הסופר הדרום אפריקאי הלבן אלאן פייטון ("זעקי ארץ אהובה"), מתנגד של האפרטהייד, "הוצאתנו להורג רק נדחתה במקצת". שלוש שנים אחר כך, מועצת הביטחון של האו"ם הטילה אמברגו צבאי מחייב על דרום אפריקה. אף אחת ממטילות הווטו של 1974 לא חזרה והטילה אותו ב־1977. המפירה העיקרית, אם גם לא היחידה של האמברגו, הייתה ישראל, כפי שהיא עצמה נאלצה להודות לימים.

השעיית דרום אפריקה באה בזמן שהמשטר עשה ניסיונות כלשהם לשפר יחסים עם אפריקה השחורה. אפשר אולי למצוא במהלך ההוא דמיון כלשהו למאמצי ישראל לעקוף את הפלסטינים ולקבל להכרה אזורית. הממשלה הלבנה תיארה את מדיניותה כ'דטאנט', או 'הפשרה', ברוח ההפשרה ביחסי מזרח ומערב. במסגרת ה'דטאנט', ראש ממשלת דרום אפריקה ביקר בכמה בירות אפריקאיות, וקיווה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ארצות כמו חוף השנהב וסנגל. התקוות האלה לא הסתייעו, וגם לא האריכו ימים.

היה גם ניסיון להפגין פנים אנושיות יותר כלפי הרוב השחור המדוכא. המשטר הציע מה שמבקריו קראו בלגלוג 'בנטוסטנים', זאת אומרת כיסים טריטוריאליים קטנים ומפוצלים, שבהם הוצעה זכות הגדרה עצמית לשבטים שחורים, עם סובסידיות נדיבות, ועם המנון ודגל. ארבעה כיסים כאלה אומנם קיבלו מה שהמשטר תיאר כ'עצמאות', אבל איש לא הכיר בה. המוני השחורים בדרום אפריקה עצמה, כ־75% של האוכלוסייה, הוסיפו להיחשב לזרים, ללא כל זכויות. הם היו אפילו זקוקים להתרים מיוחדים כדי לשבת שם.

ב־1976 פרצו מהומות בריכוזי השחורים, כוחות הביטחון של המשטר הופתעו, וירו קליעים חיים. התוצאה הייתה טבח המוני של ילדים ונערים, אשר מחו נגד מדיניות החינוך. מכאן ואילך, בידודה הבין לאומי של דרום אפריקה גבר והלך. באמצע שנות ה־80, החרב של סנקציות כלכליות ופיננסיות הונחה על צווארו של המשטר.

תנועת מחאה גדולת ממדים התחילה בקמפוסים של המערב בדרישה המוכרת ל־BDS, זאת אומרת "החרמה, משיכת השקעות, סנקציות". היא התפשטה במהירות. ערים בכל ארה"ב נענו לה. לבסוף הממשל עצמו, אף כי היה ימני מובהק, בימי הנשיא רונלד רייגן, הצטרף אל המהלך. נאסר הסחר במטבעות הזהב המפורסמים של דרום אפריקה, הקרוגראנד, מקור הכנסה חשוב של המשטר.

האוויר התחיל לאזול במהירות מריאותיו של המשטר. בסוף 1989 התחיל תהליך התפרקותו, שהסתיים בדיוק לפני 30 שנה, באפריל 1994. דרום אפריקה הקודמת חדלה להתקיים לא רק כמדינת אפרטהייד, אלא גם כמדינת הלאום של האפריקנרים.

ישראל נולדה על ברכי האו"ם

ישראלים צריכים להתעניין בתהליך ההוא לא מפני שארצם היא שוות ערך מוסרית או משפטית של דרום אפריקה, אלא בגלל הדמיון האפשרי בדינמיקה. הרדיקלים שבאויבי ישראל אימצו זה כבר את שיטות הפעולה של המערכה נגד דרום אפריקה. BDS היא הדוגמא המובהקת ביותר. אין זה מקרה שדרום אפריקה עצמה, תחת ממשלה שחורה, ממלאת תפקיד מרכזי בניסיון להבאיש את ריחה של ישראל.

ישראל נולדה על ברכי האו"ם. היא אומנם נשארה בחיים בזכות מגש הכסף של גיבוריה ושל גיבורותיה, אבל בלי אקט הלגיטימיות של החלטת החלוקה ב־1947, ספק אם ארץ אחת עלי אדמות הייתה מכירה בה. צירוף ישראל לאו"ם כחברה מן המניין ב־1949 היה מיצוי של תקוות האומה, מקור להתפעמות ולגאווה.

השעיית ישראל מן העצרת הכללית לא תוריד את הדגל מן התורן בחזית ארמון הזכוכית במנהטן, אבל היא תדיר את ישראל מקהל העמים. במובן הדיפלומטי, זה יהיה 7 באוקטובר שני. הראשון חשף את פגיעותה הצבאית של ישראל, והשני עלול לחשוף את פגיעותה המדינית. כשאויבים מושבעים מבחינים בחולשה ובפגיעות, גובר והולך תאבונם לנצל אותן.

ישראל מזהירה מפני תגובות דרמטיות על השעיה מן האו"ם כמו סילוק האו"ם מארמון הנציב ואיסור מלא או חלקי של פעילויותיו על אדמת ישראל. זה בדיוק מה שאיימה לעשות דרום אפריקה לפני 45 שנה. ב־1978 למשל היא הודיעה, כי אם שליח מיוחד של מזכ"ל האו"ם ינסה לנחות על אדמתה, היא תמהר לתדלק את מטוסו ותשיב אותו מיד הביתה.

זה לא עזר לדרום אפריקה אף כמלוא הנימה. 

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ