הביקושים הגבוהים והיצע הטיסות הנמוך מובילים לעליית מחירים בענף התיירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי בשבוע האחרון חל זינוק של 24% בהיקף הקנייה הממוצע בתחום הטיסות

לוח הטיסות בנתב''ג. ההיצע הנמוך מקפיץ את המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי
לוח הטיסות בנתב''ג. ההיצע הנמוך מקפיץ את המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

ענף הנסיעות והתיירות חוזר כמעט לרמות שבהן פעל טרום המלחמה, והמחירים עולים בהתאם - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר).

החברה הטורקית שהפעילה 10 טיסות ביום בישראל הפסיקה להגיע. מי תחליף אותה?
בלי תחרות: כך זינק מחיר טיסה לניו יורק בביזנס ל-8,000 דולר

מנתוני המדד עולה כי הציבור הישראלי זקוק ל"התאווררות" משגרת המלחמה, ומוכן לשלם על כך לא מעט. הביקוש הגבוה לחופשות לצד ביטולי טיסות של חברות תעופה בינלאומיות הובילו בשבועות האחרונים לעליית מחירים משמעותית בענף.

על־פי הפניקס גמא, בשבוע המסחר 3-9.3.24 חל זינוק של 24% בגובה הקנייה הממוצע לעסקה, מ-2,027 שקל ל-2,522 שקל. העלייה מורגשת גם בנתב"ג, כאשר מספר הנוסעים שבר בשבוע שעבר שיא מאז פרוץ המלחמה: כ-36 אלף נוסעים ו-215 טיסות בינלאומיות ביום.

תיירות הפנים רושמת אף היא סימנים של התאוששות, ובשבוע האחרון נרשמה עלייה של כ־10% בגובה הקנייה הממוצע אל מול השבוע הקודם.

 

"צריך לזכור שענף התיירות סבל מירידה של יותר מ-80% בתחילת המלחמה", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בשבועות האחרונים נרשמת מגמה של סגירת הפער אל מול מחזורי הקניות שנרשמו טרום המלחמה. הביקוש הרב לצד מספר הטיסות המצומצם הביאו לעליית מחירים, אך הציבור לא נרתע".

בסקטורים האחרים המצב אופטימי פחות. מחזור המכירות בענף החשמל והאלקטרוניקה ירד ב-5%, כמו גם בענף ההלבשה וההנעלה. את הירידה הגדולה ביותר המחזור הקניות רשם ענף האופטיקה (7%).