גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עקפה את ארה"ב: המדינה שהפכה לשיאנית ייצור הפגזים בעולם

החברה הישראלית שתמכור סימולטור לצלפים לאירופה ● ארה"ב מבצעת ניסויים בטיל היפרסוני כאשר עלות טיל בודד עשוי להגיע ל־18 מיליון דולר ● רוסיה מייצרת פי שלושה פגזי ארטילריה מארה"ב ומאירופה, מגמה שמביאה לה יתרון משמעותי במלחמה באוקראינה ● ברוניי מגדילה את תקציב הביטחון שלה ב־31.6% ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שוטרים אוקראינים לצד חלקי פצצות רוסיות שפגעו בחרקוב, דצמבר 2022 / צילום: Associated Press, Libkos
שוטרים אוקראינים לצד חלקי פצצות רוסיות שפגעו בחרקוב, דצמבר 2022 / צילום: Associated Press, Libkos

בזמן שכל העולם רווי ברוחות מלחמה, קצב הייצור המערבי של פגזים ממשיך לפגר משמעותית אחרי זה של רוסיה - כאשר באותה עת ארה"ב מבצעת ניסויים היפרסוניים. בה בעת, טורקיה מבצעת שינויים בפרויקט צבאי משמעותי שלה, תקציבי הביטחון באסיה־פסיפיק מזנקים וחברה ישראלית במגעים למכירת סימולטור למדינה במערב אירופה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

בגלל החשש ממלחמת עולם שלישית: דנמרק תרחיב את גיוס החובה גם לנשים 
פייננשל טיימס: חמאס רוסק לחתיכות, כעת הוא נלחם על קיומו

סימולטור ישראלי לצלפים בדרך לאירופה

אסגארד מערכות, שמפתחת מוצרים טכנולוגים מבוססי בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות, נמצאת במגעים מתקדמים למכירת סימולטור הצלפים שפיתחה למדינה מובילה במערב אירופה תמורת כ־1.5 מיליון אירו. כך נודע לראשונה לגלובס.

מוצר ה-VRange הוא סימולטור לצלפים ומיועד למפעילים מבצעיים וכוחות לוט"ר וחי"ר. הסימולטור מבוסס טכנולוגיית גיימינג ובינה מלאכותית, שמשנה את מודל הכשרת הצלפים ומאפשר תרגול ואימון שוטף להכשרות חדשות ושמירה על כשירות מבצעית.

אסגארד מערכות, בראשות המנכ"ל רותם מי־טל, מצליחה להשלים את יצירת הסימולטור ומכירתו, על אף שמאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל - כ־80% מכוח האדם המקצועי של החברה משרת במילואים.

רוסיה מייצרת פי 3 פגזים מארה"ב ואירופה

רוסיה מייצרת פי שלושה פגזי ארטילריה מארה"ב ומאירופה, מגמה שמביאה לה יתרון משמעותי במלחמה באוקראינה. כך מדווח ב־CNN. הרוסים מייצרים כ־250 אלף פגזים בחודש וכ־3 מיליון בשנה, לפי הערכת ברית נאט"ו. לצורך ההשוואה, ארה"ב ואירופה מגיעות יחדיו לקצב שנתי של כ־1.2 מיליון. 

כיום, היעד של צבא ארה"ב הוא להגיע לקצב ייצור חודשי של כ־100 אלף פגזים עד סוף 2025, קרי פחות ממחצית מזה של רוסיה. החשש בוושינגטון הוא שבלימת המימון בסך כ־60 מיליארד דולר בקונגרס תשפיע גם על תוכנית הפיתוח. 

גורמים שמעורים בפרטים סיפרו ל־CNN כי רוסיה משגרת מדי יום כ־10 אלף פגזים - פי חמישה מהקצב האוקראיני. מגבלת הייצור המערבית הובילה לכך שלפי וול סטריט ג'ורנל - מאז פרוץ המלחמה זינק מחירי פגזים 155 מ"מ מ־2,100 דולר ליחידה ל־8,400 דולר. 

המסר ההיפרסוני של ביידן לשי ג'ינפינג

ארה"ב מבצעת ניסויים בטיל ההיפרסוני AGM-183 ARRW בגואם, לא הרחק מסין. "הטיל נמצא בשלב הבחינה המבצעית", מסרה דוברת חיל האוויר האמריקאי, אן סטפאנק, לסוכנות ג'יינס.

הניסויים התבצעו בים, ככל הנראה, בין התאריכים 10-3 במרץ, זאת בהתחשב בהודעת מזכירות הביטחון הימית על ניסויי נשק באזור קוואג'ליין באוקיאנוס השקט. במסגרת הניסויים, הטיל ככל הנראה משוגר מהמפציץ האסטרטגי B-52. לפי הערכות, מחיר טיל בודד מהדגם עשוי להגיע ל־18 מיליון דולר.

הדמיה של טיל היפרסוני בפעולה / הדמיה: DARPA

טיל היפרסוני מהווה חיבור יכולות בין טיל בליסטי, שנודע בשל המהירות הגבוהה שלו אך אינו יודע לתמרן, לבין טיל שיוט - שנחשב איטי יותר, אך יכול לתמרן. שילוב התכונות מביא לקושי ביירוטו - גם אם כיום מעריכים כי טילים שמגדירה, למשל, רוסיה בתור "היפרסוניים", הם רק בעלי חלק מהתכונות. אחת מהחברות הראשונות בעולם שמפתחת מיירט לאיום ההיפרסוני היא רפאל הישראלית עם מערכת "קלע חד". 

טורקיה מבצעת שינויים בפרויקט דגל של הצי

טורקיה החליטה לבצע שינויים בתוכנית ספינת ההגנה האווירית TF-2000 שמפתחת המדינה. כך הודיע מפקד הצי, אדמירל ארג'ומנט טטליאולו. את תכנון הספינה החלו במספנות של הצי באיסטנבול כבר ביולי 2017, כאשר בצורה אופיינית לטורקיה - לא ברור כמה ספינות אנקרה תייצר, מה תקציב התוכנית ומהן לוחות הזמנים.

במהלך 2021, הודיע הצי הטורקי כי אורך הספינה המתוכנן יעמוד על 166 מטרים ורוחב של 21.5 מטרים. עם זאת, כעת מדובר על אורך ספינה של 149 מטרים ורוחב של 21.3 מטרים. המנוע של הספינה יתבסס על דיזל וגז, כשמהירותה תעמוד על 26 קשר.

TF-2000 תישא, בין השאר, תותח 127 מ"מ, עמדת ירי 25 מ"מ נשלטת מרחוק ואת מערכת הירי 35 מ"מ "גוקדניז". אמצעי ההגנה האווירית המרכזיים שלה יהיו מערכות מתוצרת מקומית, כאשר ברמה ההתקפית יותקנו גם טילי שיוט מדגם "גזגין" הטורקי.

המדינה הזעירה במזרח הרחוק שמגדילה את תקציב הביטחון

ברוניי היא מדינה זעירה שסמוכה למלזיה ועולה לכותרות, לרוב, רק מעצם היותה סולטנות עשירה בנפט, עם תמ"ג לנפש גבוה מול שכנותיה (כ־37,150 דולר, לפי הבנק העולמי). כעת, בצל המתיחויות המתרבות במרחב אסיה־פסיפיק, ברוניי מגדילה את תקציב הביטחון שלה ב־31.6% ל־796.3 מיליון דולר ברוניי (כ־594 מיליון דולר). 

הזינוק בתקציב הביטחון מהווה את הגורם העיקרי לעלייה בכלל תקציבה של הסולטנות ב־5.5% בשנה הפיסקלית 2024/25. שר ההגנה המשני של ברוניי (הסולטאן נחשב לשר ההגנה), חלבי בן מוחמד יוסוף, הסביר כי המדינה נמצאת בסיטואציה ביטחוניות בלתי ניתנת לחיזוי. "משרד ההגנה וכוחות צבא ברוניי פועלים לשיפור יכולות המודיעין, האיסוף, ובחירת המטרות", סיפר השר.

האתר דיפנס ניוז דווח כי מינהל הסחר הבינלאומי האמריקאי פרסם לאחרונה הודעה שמציפה את ההזדמנויות בסולטאנות. "ברוניי הודיעה כי ברצונה לרכוש ציוד ביטחוני נוסף, כולל רדאר איסוף ימי, מערכי איסוף אוויריים, מטוסי סיור ימיים ומערכות הגנה אווירית לטווח הבינוני", נכתב בהודעה.

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון