היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד האחרון שכבש את וול סטריט עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock
הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

שתי חברות שניצבות בחזית תנופת הבינה המלאכותית, אנבידיה וסופר מיקרו, צברו רווחים פנומנליים. אולם חלק מקרנות הסל האמריקאיות (ETF) המתמחות בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות חדשניות ו"משבשות" משתרכות כל כך מאחורי המניות הללו, שאי אפשר לנחש שהן מחזיקות גם בהן.

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע
חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

זו הסיבה שאי אפשר פשוט לומר "הבינה המלאכותית לוהטת כרגע, אז אני פשוט אקנה קרן של בינה מלאכותית". כי כשמניות כמו אנבידיה וסופר מיקרו עולות בערכן כפי שזינקו לאחרונה (78% ו־298%, בהתאמה, עד כה השנה), קרנות מתמחות עשויות למצוא עצמן מפגרות מאחור, מטבע הדברים.

הלקח כאן הוא שהדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר.

רק שלוש מבין 17 קרנות הסל שמתמחות בתחומי AI וטכנולוגיה משבשת הכו את ביצועי מדד S&P 500 בשנה החולפת (מאפריל 2023). מאחר שצמיחת המדד כל כך ממוקדת בכמה מניות כוכבות, הקרנות לא מגיעות לרמות החשיפה הנדרשות כדי לזנק כמוהן.

הסיבה לכך היא שאת מרבית התשואה הכוללת בשיעור 34% במדד המוביל בשנה האחרונה תרמו אנבידיה וחברות ענק אחרות שנתפסות כמרוויחות מטרנד ה־AI, בהן מטא, אמזון ומיקרוסופט. לנוכח ריכוז הרווחים בכל כך מעט מניות, אפילו קרנות המתמקדות במיוחד באותן מניות 'מנצחות' לא נהנו בסופו של דבר מחגיגת הרווחים.

איך ליהנות מטרנד ה-AI בלי להשתבש

1

תעודות סל וקרנות מדדיות יסייעו להישמר מחשיפת יתר לנפילות עתידיות במניות הכוכבות של הרגע, ומנגד מחשיפת חסר למניות הקטנות שיובילו את גל החדשנות הבאה

2

מובילות הטרנד הנוכחיות לא יישארו בפסגה לנצח. שווה לחפש את התעשיות הנוספות שיצטרפו למעגל המרוויחות מתחום ה-AI

3

יתכן שהדרך ליהנות מיתרונות ה-AI בעתיד הקרוב תהיה לא בהחזקת מניות התחום, אלא בהחזקת קרן מדדית נרחבת. כך שמי שלא תהיה פורצת הדרך הבאה, אתה כבר תחזיק בה

ככלל, התעודות וקרנות הסל לא מחזיקות בשיעורים גבוהים מדי של מניות בודדות כמו אנבידיה, כדי שאלו לא יאפילו על החזקות אחרות בקרן ולא יגיעו למשקלים שלא המנהלים ולא המשקיעים מוכנים לסכן.

זה נכון גם לקרנות מחקות פסיביות שעוקבות אחרי מדד "המשבשות" וגם לקרנות אקטיביות של בחירת מניות שמחפשות את להיטי השוק הבאים.

כמה מהקרנות מקצות משקלים זהים לכל החזקותיהן, ויש בכך מן ההגיון: אם אתם בעניין של חדשנות למה לחפש את המחט המנצחת בערימת שחת בינונית, ולא פשוט לקנות את כל ערימת השחת?

בפועל כמה מניות דוגמת אנבידיה ואחרות מתחום ה־AI ונגזרותיו רצו כל כך קדימה לפני המחנה, שכל קרנות ה"משקל השווה" נשארו הרחק בענן האבק.

האיזונים שבולמים

"אם המטרה שלך היא ניצול המומנטום, המכשיר הזה לא בשבילך, כי אנחנו במהלך ל'איזון מחדש' של הרכב ההשקעות", אמר כריסטופר גנאטי, ראש מחלקת מחקר גלובלי בוויזדום־טרי, שקרן ה־AI שלה מתנהלת בפרקטיקת 'משקל שווה' ועושה התאמות חצי שנתיות למצב שוק. הקרן מחזיקה מניות אנבידיה בהיקף של 2.2%. "אנחנו לא מספיק יודעים לצפות את העתיד כדי להחזיק נתח של 6%-8% במניה כלשהי", הסביר.

קרנות "משבשות" אחרות גמישות יותר במדיניות ההשקעה שלהן ויכולות להחזיק 4%-5% ועד 8% במניה מסוימת. ומאחר שקרן סל העוקבת אחר מדד מסוים נוהגת לבצע איזונים והתאמות כל 6 או 12 חודשים, הרי שבזמן הזה מניית אנבידיה לדוגמה כבר יכולה לחרוג מהמכסה שהקציבה לה הקרן.

למשל בקרן הסל iShares U.S. Tech Breakthrough Multisector מקציבים עד 4% למניה בודדת, אבל אם היא תחרוג מכך, לא יקטינו את הפוזיציה עד לעדכון החצי שנתי שלה ביוני.

אז למשל אנבידיה כבר במשקל 6.4% בקרן הזו, ומטא התנפחה מעבר ל־5%. לשם השוואה, במדד SP 500 אנבידיה מהווה 5% ומטא 2.5%. זה עשויה להסביר למה הקרן הזו כבר רשמה תשואה של 11.3% השנה, מובילה על המדד ב־3 נקודות אחוז.

"אם תהיה פריצת דרך מהפכנית, אפשר יהיה לראות עליות פתאומיות משמעותיות בפרק זמן קצר יותר, כאשר השוק מתמחר מחדש את ערך הפוטנציאל", אומר ג'יי ג'ייקובס, האחראי על קרנות סל ממוקדות ואקטיביות בבלקרוק, המנהלת את קרנות iShares. "ואתה לא רוצה להתאזן מחדש באופן שמתרחק מדי מההרכב הנוכחי".

לא שביל סלול בפארק

השקעה בתוך סקטור הבינה המלאכותית מעמידה אותך בדילמה: אם תקפיד על פיזור אתה עשוי לדלל את כוח העל של סופר־מניה כמו אנבידיה; אם לא תגוון, אתה מסתכן בחשיפת יתר לנפילות עתידיות בקומץ המניות שהניעו את מהלך העליות במדד המוביל. ולצד זאת בחשיפת חסר למניות קטנות אחרות שעשויות להוביל את העליות של גל החדשנות הבא.

"אנשים רוצים רווח מיידי מהחזקת ה־AI ושזה יקרה היום. אבל זה עשוי לקחת יותר זמן ממה שהם צופים והמסע יהיה רצוף מהמורות", אומר אדם בנג'מין, מנהל תיק טכנולוגיות ואנליסט מחקר בחברת קרנות פידליטי.

אני מעריך שגם אם מובילות הטרנד לא ייעלמו בקרוב, הן גם לא יישארו בפסגה לנצח, ועבור חלקן ייתכן שהמסע מטה מתחיל כבר כיום, ובסופו של דבר הן אלו ש"ישובשו".

אם נושא הבינה המלאכותית הולך להתפשט לכל פינה כמו שמצפים, ייכנסו תעשיות נוספות למעגל המרוויחות, ואולי אף יכו את הסקטורים שהיום נהנים מקרבה לליבת התחום.

לכן ייתכן שבעתיד, הדרך ליהנות מיתרונות ה־AI תהיה לא בהחזקת מניות התחום אלא בהחזקת קרן מדד כוללת של שוק המניות. כך, לא משנה מי תפרוץ קדימה את גבולות החדשנות או התשואות, אתה כבר ממילא תחזיק בה.