הישראלים חוזרים לתכנן חופשות: מה הסעיף שמקפיץ את מחירי הטיסות?

ישראלים רבים החלו לתכנן את חופשת הקיץ, על אף החשש מפני החרפת המצב הביטחוני ומלחמה אפשרית בצפון • ההיצע הקטן של חברות התעופה הקפיץ את המחירים, ובהתאם גם את מוצרי הביטוח והכרטיסים הגמישים • מהם התנאים בחברות ואיך תבטחו טיסה בשלמותה?

מחירי הטיסות זינקו, הכרטיסים הגמישים יקרים מתמיד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מחירי הטיסות זינקו, הכרטיסים הגמישים יקרים מתמיד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוק התעופה העולמי בקושי הספיק להתאושש מתקופת הקורונה (ומהזינוק בביקוש לטיסות ביום שאחרי), והענף החבוט בישראל שוב קיבל מכה קשה עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל. חברות תעופה בינלאומיות רבות בחרו לעצור את פעילותן בנתב"ג ובכך הקטינו משמעותית את היצע הכרטיסים עבור הקהל הישראלי - מה שהקפיץ את המחירים של הטיסות הבודדות שכן יוצאות מהארץ.

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?
הסיבה האמיתית שבגללה אל על נערכת לגיוס של מאות מיליוני שקלים

על אף עליית המחירים ובצל אי הוודאות סביב האפשרות שתפרוץ מלחמה בצפון, הישראלים בכל זאת לא מוותרים על החופשה ומתחילים לאזור אומץ להזמין כרטיסי טיסה לקיץ. ובימינו, כדי להכניס ודאות למשוואה, צריך לשלם הרבה.

חברות התעופה הישראליות התאימו את עצמן למצב, חלקן מאפשרות הקלות שלא אפשרו בעבר ומציעות מוצרים ביטוחיים אטרקרטיביים. "מאז ומתמיד היו מבצעי מכירה מוקדמת עם תנאי ביטול ושינוי גמישים. את התנאים הטובים ראינו בשנים קודמות לרוב בחודשי ינואר, אבל במרץ, שהור לרוב חודש מאוד פעיל, החברות כבר לא מאפשרות גמישות מכיוון שהתפוסה הולכת ומתמעטת. כיום, החברות מאריכות את תנאי הגמישות. עלתה הדרישה למוצרים עם ביטול חינם והגנה מטעם הלקוח הישראלי", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא.

לגמישות יש מחיר, והיום הוא גבוה מתמיד. מחירי מוצרי המגן נגזרים מעלות כרטיס הטיסה. על פי מומחים בענף התעופה, עלות מוצר מגן נעה בין 8%-20% מעלות הכרטיס, ומאחר שאלה התייקרו - גם מוצרי המגן התייקרו בהתאם. טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, מסבירה כי "ההיגיון הכלכלי אומר שההפרש בסכומים על כרטיס גמיש לעומת כרטיס רגיל מתבטא ברמת הסיכון שחברת התעופה משקיעה בלקוח. אם הלקוח מבטל טיסה ברגע האחרון, חברת התעופה מסתכנת בכך שתישאר עם מושב ריק. לעומת זאת הכרטיסים שלא מאפשרים גמישות לא מסכנים את חברת התעופה כלל".

האם אפשר לבטח את הטיסה שלכם באופן מלא?

מוצרי מגן לטיסות ניתנים לרכישה היום מחברת התעופה עצמה, כאשר ברוב חברות התעופה המוצרים הללו מאפשרים החזרים של בין 80%-100% מעלות הטיסה הכוללת.

"כדאי להתייעץ עם סוכנים על האפשרויות השונות, ואם מזמינים לבד, לבדוק מה המוצר כולל, איך ההחזר מתבצע, והאם מדובר בהחזר כספי או שובר למימוש עתידי". אומרת טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות באיסתא.

"בחברות הלואו-קוסט, ובעיקר בהזמנות באינטרנט, טמונה סכנה משמעותית יותר", סבור אמיר הלה, מנכ"ל קבוצת ג'נסיס. "במקרים כאלו קשה יותר לקבל את הכסף חזרה, כדאי לקחת זאת בחשבון".

אפשרות נוספת היא רכישת ביטוח מחברת ביטוח. לדברי יואל זיו, בעלי סוכנות לביטוח נסיעות לחו"ל, הכיסוי הביטוחי הנפוץ ביותר כיום הוא "ביטוח לביטול מכל סיבה", שניתן לרכוש בעלות של כ-12% ממחיר הטיסה. "רוב האנשים דואגים מהבלתי צפוי, הכיסוי הזה מאפשר ללקוח לבטל את הטיסה בכל זמן ומכל סיבה. אבל הם מחזירים רק 80% מהסכום" מסביר זיו. "מומלץ לקחת בחשבון שההחזר יתקבל רק אם הביטול הוא ביוזמת הלקוח, אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה הוא לא תקף". למעשה, בשיטה זו אין דרך לקבל החזר מלא על טיסה שבוטלה. אם הנוסע בוחר לבטל את הטיסה, מלבד 12% ששילם על הביטוח, ישלם גם 20% נוספים השתתפות עצמית.

זיו ממליץ לבטח מיד עם רכישת הכרטיס. "אין טעם לחכות, עד הנסיעה יכול לקרות משהו רפואי שיפגע בכיסוי, המחירים יכולים לעלות והתנאים עלולים להשתנות. בכל מקרה ניתן לבטל את הביטוח ולקבל החזר מלא".

ביטול עד יום לפני

לאופר מספרת שחברות התעופה הישראליות מנסות לגלות הבנה למצב ומאפשרות לדחות טיסה למועד מאוחר יותר. "אף אחד לא אשם במצב, זה עסק כלכלי. הפתרון שחברות התעופה מצאו הוא להגמיש את תנאי הביטול, במקרים מסויימים הנוסע לא מקבל את הכסף בחזרה אך יוכל לממש אותו בעתיד". אמיר הלה, מנכ"ל קבוצת ג'נסיס, אומר שאמנם מחירי הביטולים עלו, אבל התנאים היותר טובים נמצאים בכל זאת אצל החברות הישראליות, שמודעות למצב הביטחוני הרגיש ולחשש של אנשים.

באל על, מסבירה טלי נוי מאיסתא, אפשר לבטל או לדחות את הכרטיסים עד 24 שעות לפני ההמראה, עבור נוסעים שייצאו מהארץ עד סוף אפריל. "בנוסף, ניתן להוסיף מוצר ביטוחי שעולה בין 19-20 דולר שמאפשר ביטול או שינוי, והנוסע יקבל שובר מימוש עתידי".

באל על יש שלושה סוגי כרטיסים (קלאסיק, לייט ו-Flex). לפני המלחמה ביטול התאפשר רק בקלאסיק (בתמורה לדמי ביטול) או ב-Flex (ללא עלות או בדמי ביטול מופחתים). מתחילת המלחמה ועד חודש ינואר אל על איפשרה ביטול בכל סוגי הכרטיסים תמורת שובר זיכוי על הסכום המלא, בכפוף לתנאים שפורסמו. בפברואר עודכנה מדיניות הביטולים כך שלקוחות שרכשו כרטיס קלאסיק לטיסות הממריאות עד 30 באפריל, זכאים לביטול ללא עלות עד 24 שעות ממועד ההמראה וקבלת שובר זיכוי למימוש עתידי.

בישראייר מדגישים שמדיניות הביטול והשינוי לא השתנתה מאז מרץ אשתקד, וכי החברה מאפשרת כתמיד גמישות בטיסות בתשלום דמי ביטול או שינוי. יחד עם זאת, בחודשים האחרונים יצאה החברה במבצע של חבילות נופש (טיסה ומלון) בין אפריל לסוף אוגוסט, שמתאפשר לבטל עד 14 יום לפני הטיסות ללא עלות דמי ביטול.

בארקיע, ניתן להזמין כרטיסי טיסה ולבטל עד 14 יום לפני הטיסה ללא דמי ביטול, בשונה מלפני המלחמה, אז הביטול היה מתאפשר על פי חוק הגנת הצרכן בישראל - עד 14 יום מרגע הרכישה בלבד. "דחף הקנייה כרגע הוא לטווח קצר כיוון שתחושת הביטחון היא לטווח של עד חודש, ככל ששגרת המלחמה יציבה אז 'גיל' ההזמנה עולה", אומר עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע. "השנה גיל ההזמנה קצר מאוד. 80% מההזמנות לחודש קדימה והיתר להמשך השנה. בשנה שעברה רק 50% מההזמנות היו לחודש קדימה".

 

מה קורה בחברות הזרות?

בחברות הזרות הגמישות פחותה, אך גם להן קיימים מוצרי מגן שניתן לרכוש. "בחברות כמו לופטהנזה ואייר קנדה לדוגמה, אין גמישות, אך כן ניתן להוסיף מוצרי ביטוח שמאפשרים ביטול טיסה בעלויות שונות", אומרת נוי. "חברת תעופה שמבטלת טיסה תמיד מחויבת להחזיר את הכסף לנוסע, אך במקרים שבהם הנוסע רוצה לבטל, שעלולים לקרות במצב הנוכחי במדינה, מומלץ לשריין אפשרות כזאת", אומרת נוי, ומוסיפה כי בחברות לואו-קוסט העלות הביטוחית נמוכה יותר.

"ללקוחות חברות התעופה, ובעיקר באיחוד האירופי, שמורה הזכות לבטל טיסות בכל רגע במדינה שיש עליה התראת מסע", מסביר גורם בכיר בענף התעופה. לכן, לחברות בינלאומיות פחות משתלם להביא תיירים לישראל, וזה משפיע על כמות הטיסות שהן מוכנות להטיס לארץ. "הן לא מוכנות למכור כרטיסים לישראל עם זכות ביטול חופשית, דבר שמונע מתיירים להגיע או לעשות הזמנות לחודשים הקרובים. לחברות התעופה גם אין תמריץ להיענות לזה מכיוון שיש להן תפוסה גבוהה גם ככה".