המלצות ההשקעה של הבכיר ממנורה מבטחים, ואיך הן קשורות לביידן

אורן מונטל ממנורה מבטחים חזר להשקיע בת"א "בזכות נאום ה-'Don't' של הנשיא ביידן", וגם לאחר הראלי אחרון הוא ממשיך להשקיע בבורסה המקומית, "אבל בהדרגה, כי היא כבר לא כל-כך זולה" • בשוק האמריקאי הוא מזהיר ממניות טכנולוגיה "שהפכו מאוד יקרות"

אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר
אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר

אורן מונטל גדל בבאר שבע ונחשף לשוק ההון בעת לימודי כלכלה באוניברסיטה הדרומית. את צעדיו הראשונים בתחום עשה לפני יותר מ-20 שנה במסגרת בית ההשקעות אופק של בנק לאומי (שלימים התמזג עם פסגות). היום הוא מנהל את תחום השקעות כספי העמיתים בקבוצת הביטוח מנורה מבטחים.

הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש 
החברה הישראלית שמנהלת את תיקי ההשקעות של וול סטריט גייסה 100 מיליון דולר 

הוא נכנס לעולם ההשקעות בתזמון מעצב תודעה - "בשנת 2000, תוך כדי המפולת שבעקבות התפוצצות בועת הדוט.קום", כאשר מניות הטכנולוגיה בארה"ב התרסקו בעשרות אחוזים ומדד הנאסד"ק צלל ב-80%. באותה תקופה, הוא מזכיר, השוק האמריקאי ירד במשך שלוש שנים ואז עלה בחזרה, רק כדי ליפול שוב במשבר הסאב-פריים.

אורן מונטל
אישי: בן 51, נשוי ואב ל-3, מתגורר בת"א
מקצועי: מנהל תחום השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים.
בעבר שימש כסמנכ"ל השקעות בפסגות וכן מנהל השקעות באופק
ני"ע של בנק לאומי
עוד משהו: אוהד מושבע של הפועל באר שבע בכדורגל

כך נוצר לדברי מונטל 'עשור אבוד' בכלכלה האמריקאית, כש"בין שנת 2000 ל-2010 מדד ה-500 S&P ירד". מבחינתו הלקח ברור: "תמיד לפזר את ההשקעות גם גאוגרפית וגם סקטוריאלית. להיזהר מטרנדים שבאים והולכים וגם מהשקעה במניות יקרות".

כולם מדברים עכשיו על השקעה ב-S&P ובנאסד"ק, זה נכון להשקיע שם?
"אם תרוץ אחרי טרנדים כנראה לא תעשה טוב, כי אתה הרי לא מזהה את הטרנד לפני שהוא קרה אלא רק אחרי, כשהוא לקראת הסוף שלו".

מונטל מציין כי "העליות וגם התיקונים בשנים האחרונות הרבה יותר חדים מבעבר. ייתכן שזה קורה בגלל תעבורת הנתונים המהירה יותר, קלות החשיפה למידע וכמובן - העובדה שבכל פעם יש 'קטר' אחר בדמות שבבים, AI ועוד.

"תיקי ההשקעות שלנו מורכבים מחלק קטן של מניות בישראל, לצד מניות בארה"ב בהיקף של יותר מ-60% מהחלק המנייתי. אנחנו מחזיקים גם באירופה ובשווקים מתעוררים, כי יש הזדמנויות בכל העולם, ולא נכון להיות רק בארה"ב".

"ארה"ב סיפקה ביטחון"

ומה לגבי השוק בישראל?
"כדאי לזכור שבאותו עשור שבו ה-500 S&P ירד, השוק בתל אביב עלה ב-8% כל שנה. גם זה מוכיח את חשיבות הפיזור. גם כעת, התמחור של המניות בתל אביב נוח, למרות שהשוק המקומי עלה ביותר מ-20% מאז השפל באוקטובר האחרון. המשך העליות תלוי כמובן במצב שיתפתח בצפון. אי-ודאות ממושכת יכולה להשאיר את השוק זול לעוד תקופה ארוכה".

מונטל מספר שברבעון הרביעי של 2023 במנורה "קנינו הרבה יותר בארץ, הסטנו כספים למניות, אג"ח קונצרניות וממשלתיות. כעת, אחרי התיקון בשוק אנחנו ממשיכים להגדיל החזקות בתל אביב, בהדרגה, שכן השוק המקומי כבר לא זול כמו שהיה".

מה שסייע לדבריו להחלטת הקנייה בשוק המקומי, למרות שהמלחמה בדרום רק החלה, היה נאום ה"Don't" המפורסם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שסיפק "קצת יותר ביטחון שארה"ב תעצור כאן מלחמה יותר קשה, בעיקר בצפון".

בארץ - נדל"ן ובנקים

כשמונטל מתבקש להמליץ על בניית תיק השקעות הוא מחלק את תשובתו לשני סוגי משקיעים. לצעירים יותר הוא ממליץ להשקיע מחצית מהתיק במניות (35% בחו"ל ו-15% בישראל). בקרנות הפנסיה שעליהן הוא מופקד 27% מהתיק מושקע באג"ח מיועדות (שהנפיקה המדינה ומבטיחות תשואה של 4.86%). היתרה כוללת החזקה של 7% באג"ח סחירות (2% באג"ח ממשלת ישראל, 2% בקונצרניות מקומיות ו-3% באג"ח חו"ל) והשקעות לא סחירות, אליהן יכול משקיע פרטי להיחשף רק דרך הגופים המוסדיים.

למשקיעים מבוגרים יותר (60 פלוס) הוא ממליץ על חשיפה של 23% בלבד למניות (16% בחו"ל ו-7% בישראל), ולצד רכיב האג"ח המיועדות, כרבע מהתיק באג"ח סחירות (9% באג"ח ממשלת ישראל, עוד 11% בתחום הקונצרני ו-6% באג"ח בחו"ל) ורוב היתרה באפיק הלא סחיר.

 

באשר לאפיקי השקעה מומלצים בתיק המניות, בשוק המקומי מצביע מונטל על סקטור הנדל"ן שצפוי לתת לדעתו תשואה עודפת בתקופה הקרובה: "הנדל"ן למגורים ייהנה מהורדת הריבית, וגם מהמחסור הנוכחי בפועלים, העיכוב במסירת דירות חדשות והעובדה שיש חברות שנקלעו לבעיות (שיובילו לעליית מחירי הדירות, נ"א). ברור שהתחום לא מעניין כמו בתחילת המלחמה אבל הוא עדיין מושך". תחום נוסף שהוא מסמן בארץ הוא הבנקים, ש"אינם זולים, אבל ביחס לעולם הם בתמחור סביר".

בעולם - עדיפות לארה"ב

במנורה נותנים כאמור משקל עודף להשקעה במניות בארה"ב, שכן לדברי מונטל "הכלכלה שם צומחת ריאלית בקצב של 2% עד 2.5% ביחס לצמיחה אפסית באירופה. הכלכלה האמריקאית נראית במצב יותר טוב מהכלכלות האחרות למרות שהשוק שם מעט יקר יותר. החדשנות הטכנולוגית שם הביאה לתשואות עודפות בשנים האחרונות, ועשויה לתרום לצמיחת הרווחים שלהן גם השנה".

עם זאת הוא מגלה שמנורה נמצאת בחשיפה נמוכה יותר לטכנולוגיה מאשר בשנה שעברה: "אנחנו מחפשים חברות בתמחור סביר וצמיחה מעניינת, כי יש חברות שהפכו מאוד יקרות וצריכים להיות יותר זהירים". שתי חברות מעניינות לדעתו להשקעה הן יצרנית השבבים אפלייד מטיריאלס ומטא (פייסבוק) - "הגדלנו חשיפה לשתיהן כי הן היו בתמחור הרבה יותר סביר מהחברות שסביבן".

ובכל זאת, נאמן למשנת פיזור הסיכונים, מונטל מעדיף בוול סטריט השקעה בסקטורים אחרים, כמו בנקים ואנרגיה מסורתית. "אנחנו משקיעים בבנקים איכותיים שנסחרים במכפילים חד-ספרתיים עם תחזיות רווח צנועות. להערכתנו השוק מתמחר בחסר את ההתאוששות בפעילות הבנקאית הקשורה לשוק ההנפקות, המסחר בבורסה ושוק המיזוגים והרכישות, במיוחד על רקע סביבה של ריבית יורדת הצפויה במחצית השנייה של השנה. זה נכון לארה"ב, יפן ואירופה".

באשר לתחום האנרגיה המסורתית, שסבל בשנים האחרונות מיחסי ציבור שליליים, מונטל אומר כי "הביקוש לנפט ממשיך לעלות יחד עם הצמיחה העולמית והמעבר של האוכלוסיות בהודו, סין ובמדינות מתפתחות למעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר. עקב הימנעות חלק מהמשקיעים מהשקעה בסקטור זה, נוצרו הזדמנויות רבות בחברות ללא מינוף, עם תזרים חזק ותמחור מאוד אטרקטיבי".