גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ
ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

השבוע חשפה ניסאן את תוכנית הדגמים האסטרטגית שלה לשנים הקרובות. עד 2027 מתכוונת החברה היפנית להשיק לא פחות מ-30 דגמים, אבל רק 20% מהם יהיו חשמליים, וגם הם לא עממיים. היעד החשמלי הצנוע הזה ממחיש כיצד החמיצה ניסאן הזדמנות היסטורית להפוך למובילה בפלח המבטיח של שוק הרכב הגלובלי.

בלעדי | קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל
המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו
לרכב הזה יש נוחות מרשימה, ממדים עצומים ומחיר מפלצתי בהתאם

באוגוסט 2009, כשאלון מאסק עוד גייס משקיעים ובסין רק מלגזות הונעו בהנעה חשמלית, השיקה ניסאן את ה-LEAF. זו הייתה משפחתית חשמלית עם תא נוסעים מרווח וביצועים נמרצים. הטווח הראשוני היה אומנם מוגבל אבל הדור השני הציע טווח שימושי במחיר נמוך ב-30% מטסלה. אבל היכן שהוא לאורך הדרך, ניסאן שינתה כיוון בחדות, וכיום היא מדביקה פערים בפלח החשמלי במקום להוביל אותו.

חסידי מנועי הבעירה הפנימית יכולים להתנחם שעוד יש יצרנים שמתכוונים להשקיע גם בשנים הבאות ברכבי בנזין מסורתיים, ושהטכנולוגיה תתקיים גם בעתיד הנראה לעין. בקטגוריה נכללת גרסת הטורבו-בנזין של ניסאן XTRAIL, שהושק בשנה שעברה.

כבר לקחנו למבחן את הדגם הזה בגרסה עם שני מנועים חשמליים ומנוע בנזין שמשמש רק לטעינת הסוללה, שהייתה יקרה. עכשיו תור גרסת הבנזין המסורתית.

 

עיצוב חיצוני

ל-X-TRAIL יש פרופורציות SUV רחבות, ארוכות ומוצקות, שלא נכנעות לתכתיבים האווירודינמיים הקיצוניים של הדגמים החשמליים העדכניים. פרופיל הצד מחצין עמוד גג אחורי די זקוף, קשתות גלגלים גדולות, חישוקים מסיביים וגג כמעט אופקי. בחרטום גריל טרפזי ענק שמשני צדדיו גופי תאורה מתוחכמים למראה, והזנב עתיר קפלים עם חלון אחורי גדול וזקוף וצמד פנסים בעיצוב רטרו במקום "פסי התאורה" האופנתיים. זה לא עיצוב עתידני, אבל המראה עתיר סטטוס.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים נוחה מלפנים ומאחור, בזכות סף כניסה גבוה ודלתות רחבות שנפתחות הצדה בכמעט 90 מעלות. המרחב מלפנים נדיב עם שפע חופש לרגלי ולכתפי מבוגרים. גם בשורה השנייה יש מרחב מכובד לשלושה מבוגרים, וחבל רק שמשענת הגב של הנוסע במרכז אינה ידידותית לישיבה ממושכת.

הרכב מוגדר לשבעה מקומות ישיבה, אבל הגישה למושבים בשורה השלישית לא קלה. מרחב הרגליים בהם די תיאורטי בשל בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' בלבד. כדי לאכלס מאחור מבוגרים, יש להסיט את מושבי השורה השנייה קדימה, וגם זה רק לנסיעות קצרות. יש בפלח חלופות עם שורה שלישית שימושית יותר, סורנטו וקודיאק למשל.

מולטימדיה ומצלמות

חבילת הגימור שבה צויד רכב המבחן ("אסנטה טק") אינה מהודרת כמו הגרסה העילית של הרכב, אך כוללת פריטים הכרחיים בפלח כמו חלון גג, מערכת שמע איכותית ומצלמות היקפיות. אין בה אביזרים שיש כיום בכמעט כל חשמלית סינית, כמו ריפוד עור, מושבים קדמיים חשמליים או אפילו משטח טעינה אלחוטי. ניתן להתנחם בחבילת בטיחות אקטיבית איכותית, שכוללת את רוב הפונקציות.

מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול עם גרפיקה עשירה ומסך מולטימדיה בינוני בגודלו, המציע מערך תפריטים קל לזיהוי ולשימוש. לצדם יש שלל מתגים פיזיים "מסורתיים" לשליטה מהירה ונטולת תפריטים על מערכת האקלים, פתחי האוורור, המראות ועוד פונקציות שימושיות שיצרני רכב נוטים להעביר לתפריטי מגע. לעומת זאת, מוט ההילוכים הקצר מאמץ עיצוב "ג'ויסטיק" קצת מצטעצע, ופגשנו נוחים ממנו.

תא מטען

כשכל המושבים מאוכלסים, תא המטען מסתפק בנפח סמלי של 120 ליטר. קיפול המושב האחורי מגדיל את חלל ההטענה ל-485 ליטר וקיפול מושבי השורה השנייה מאפשר לדחוק לתוכו מטענים גדולים. פתח ההטענה רחב ומאפשר הטענה קלה ולתא כולו שלל חללי אחסון שימושיים.

מנוע וצריכת דלק

ל-X-TRAIL יש שתי גרסאות הנעה המשלבות מנועים חשמליים ומנוע בנזין, אבל גרסת הבסיס מאמצת את מנוע טורבו-בנזין ללא סיוע מנועים חשמליים, פרט למערכת "היברידית קלה", שנועדה בעיקר לסייע להפחתת הפליטה.

זהו מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 163 כ"ס ומומנט מרשים של 30 קג"מ, שזמין כבר בסל"ד נמוך. ההספק אינו מרשים בעידן שבו כמעט כל סינית חשמלית מייצרת 200 כ"ס וצפונה, אבל ה-X-TRAIL נטול הסוללות נהנה ממשקל עצמי צנוע יחסית של 1.67 טון, ובעולם האמיתי מפגין מרץ מפתיע.

הוא צובר מהירות בקצב מכובד במישור ובעליות, ומשייט בשלווה במהירויות גבוהות. תיבת ההילוכים הרציפה (CVT) היא אחת הטובות מסוגה בכל הנוגע ל"החלקת" העברת הילוכים מדורגת. בהאצה תחת רגל כבדה עדיין אפשר להבחין בזינוק בסל"ד, שאופייני ל-CVT. זה לא המנוע הכי שקט ומעודן בשוק והוא נשמע צרוד תחת עומס. אבל לפחות זה צליל טבעי עם אופי ולא צליל סינתטי שנשמע דרך הרמקולים, כמו בכמה כלי רכב חשמליים שפגשנו.

ניסאן נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של 13.7 ק"מ לליטר אבל בכבישי ישראל, אפשר לצפות לנתון של 10-11 ק"מ לליטר.

על הכביש

ה-X-TRAIL ממלא היטב את המטלות המשפחתיות שעבורן תוכנן. הכיול הרך יחסית של המתלים ובולמי הזעזועים מאפשר לו לספוג בצורה מרשימה בורות ושיבושי כביש מכל סוג וגודל, היציבות הכיוונית תחת רוחות צד טובה, ונטיית הגוף בפניות הדוקות מוגבלת יחסית למרות מרכז הכובד הגבוה. ההיזון החוזר לנהג פחות חד ורהוט מאשר בחלק מהמתחרים, אבל ההיגוי עדיין מאוזן יחסית ולא דורש תיקונים תכופים.

עם מרווח גחון של 20 סנטימטר והנעה קדמית, זה לא רכב למסע שטח קשוח, אבל הוא יכול לצלוח ללא קושי שבילי עפר ומכשולים סבירים.

מחיר

בגרסה האבזור הבסיסית עומד המחיר על 207 אלף שקל והגרסה המאובזרת יותר, בה נסענו, מתחילה ב-222 אלף. אלה מחירים די תקניים בפלח רכבי הפנאי עם שבעה מקומות, והם מציבים את הרכב בתחרות לא קלה מול מתחרים כבדי משקל. אבל לניסאן יש עדיין לא מעט להציע בפלח הזה, לפחות עד, ואם, תחליט לחזור לשורשים החשמליים שלה. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

מיצובישי אאוטלנדר 2X4

ב-200-240 אלף שקל, הדגם הנמכר בפלח מציע עיצוב אופנתי וקשוח, מערך פיקוד עדכני ותא מרווח. מנוע 2.5 ליטר בנזין נטול טורבו מייצר 181 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה.

מיצובישי אאוטלנדר 2X4 / צילום: יח''צ

סקודה קודיאק 2X4

ב-203-237 אלף שקל הקודיאק הוותיק מציע תא נוסעים מרווח כולל שורת מושבים שלישית. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

סקודה קודיאק 2X4 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק