גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באירופה הזהירו מהצטמקות האוכלוסייה, ואז הנתונים הראו שהמצב אפילו חמור יותר

למרות מאמצים ממשלתיים רבים שהושקעו בשינוי מגמת הצניחה בילודה באירופה, המאיימת על הצמיחה ועל מודל הפנסיה, נתוני השנתיים החולפות בגרמניה ובאיטליה הפתיעו לרעה ● דמוגרפים מסבירים זאת במגפת הקורונה ובזעזועים גלובליים מרובים

משפחות עם ילדיהם ברחובות איטליה / צילום: Reuters, Luca Ponti
משפחות עם ילדיהם ברחובות איטליה / צילום: Reuters, Luca Ponti

כבר שנים שהתחזיות הדמוגרפיות מדירות שינה מעיני פוליטיקאים וכלכלנים במערב־אירופה. מבחינת ילודה, המצב במדינות המובילות ביבשת הידרדר למחוזות בלתי־מוכרים בעשורים האחרונים. אלו אמרו שלום לשיעור התחלופה (2.1 ילדים בממוצע לאישה) כבר בשנות ה־70, ומאז המצב בהן רק הולך ומידרדר. מדיניות לעידוד ילודה גובשה, חופשות לידה נדיבות חולקו, חוקים נגד פיטורים אומצו. הרבה נעשה כדי לשנות את מגמת הצניחה בילודה המאיימת על הצמיחה האירופית ועל מודל הפנסיה כולו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

מה מפחיד את ארה"ב בעגורנים הסיניים ולמה בישראל אדישים
כך עובד "סחר הצללים" הרוסי בחלקי נשק
משתלטת על השוק: כך עקפה סין את ארה"ב במרוץ לאגירת חשמל

ואז הגיעו נתוני השנה החולפת בשתיים מהכלכלות הגדולות באירופה - גרמניה ואיטליה - והוכיחו כי המצב רק הפך לחמור יותר. בגרמניה, המכון הפדרלי למחקר דמוגרפי (BiB) פרסם לפני כשבועיים תוצאות מפתיעות, לפיהן שיעור הילודה במדינה "צנח בחדות" בשנתיים האחרונות. הוא כעת הנמוך ביותר מאז 2009, ומתלכד עם מגמת ירידה מתמשכת שנמשכת פחות או יותר מאז 1965.

אז, ה"בייבי בום" שאחרי מלחמת העולם התבטא בשיעור ילודה של 2.47. כעת, הוא ירד בתוך שנתיים בלבד מ־1.57 ב־2021 ל־1.36 בשלהי 2023. "לא ציפינו לשינויים כאלה חדים כלפי מטה", אמרו מומחי המכון לתקשורת הגרמנית, והסבירו כי ירידה כזו של 13% בתקופת זמן כה קצרה היא "חריגה".

 

את ההסברים לה הם תלו במגפת הקורונה, שגרמה לזוגות רבים לדחות או לבטל את התוכניות להקמת משפחה, ב"אי־ודאות הגיאו־פוליטית" שנוצרה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה וממתחים גלובליים, וגם בחשש של תושבי גרמניה מהשלכות שינויי האקלים על העולם.

"בזמנים כאלו של משברים מרובים, רבים לא רוצים לממש את הרצון שלהם לעשות ילדים", אמר מרטין בויארד, אחד מהחוקרים שהובילו את המחקר. לדבריו, ימים יגידו אם רצון זה התעורר מחדש ותירשם עלייה לנתוני השנים הקודמות, שגם הם אינם מבטיחים רבות בנוגע לשגשוג האוכלוסייה.

ערכי המשפחה ננטשו?

גם באיטליה, שבה נושא הילודה והמשפחה מרכזי הרבה יותר בסדר היום הפוליטי, פורסמו בשבוע שעבר נתונים שהראו כי מספר התינוקות שנולדו במדינה בשנה שעברה צנח באופן משמעותי. המצב באיטליה חמור מזה שבגרמניה: שיעור הילודה במדינה ירד מ־1.24 ילדים בממוצע לאישה בשנת 2022 ל־1.2 בלבד בשנה החולפת. רק 379 אלף תינוקות נולדו באיטליה בשנה זו, לעומת 393 אלף בשנה הקודמת לה. למעשה, לפי סוכנות הסטטיסטיקה האיטלקית, זהו המספר הנמוך ביותר של תינוקות שנולדו באיטליה מאז איחודה לממלכה אחת ב־1861.

נשים באיטליה יולדות לראשונה בגיל מבוגר יחסית, 31.6 בממוצע, הגבוה ביותר באיחוד האירופי. הסיבות ל"חורף הדמוגרפי" העובר על המדינה בשנים האחרונות קשורות בתרבות, בעבודה, בתמריצים כלכליים ובחינוך, מסבירים מומחים, ואפילו בסוגיות כמו מצוקת דיור, המונעת יציאה מבית ההורים בשנות ה־20 לחיים, למשל.

לכן, ההבטחות של הממשלה הנוכחית "להפוך את המגמה" נתקלות במציאות מורכבת מאוד. "ייקח זמן רב לשנות את המגמה וזה עניין של מדיניות עקבית לאורך שנים", אמר הדמוגרף פרנצ'סקו בילארי מאוניברסיטת מילאנו ל־FT, "לא סביר שקמפיין אחד, משמעותי ככל שיהיה, מצד ממשלה אחת, ישנה את הדרך שבה אנשים תופסים את הפיכתם להורים".

אבל הממשלה הנוכחית, בראשות ג'ורג'ה מלוני, בהחלט מנסה לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה. סוגיית "המשפחה המסורתית" ועידוד ילודה היו חלק מהקמפיין של מלוני, שגם לה "רק" ילדה אחת והיא אינה נשואה. "אנחנו חייבים לעשות זאת אם ברצוננו שלאיטליה יהיה עתיד", אמרה. בין היתר, ממשלתה של מלוני הגדילה את קצבאות הילדים, הפחיתה בחצי את המע"מ על מוצרים לתינוקות וגם נטלה על עצמה לתקופה מסוימת את תשלומי הפנסיה של אמהות לשני ילדים, במטרה להגדיל את הכנסתן. צעדים דומים, הכוללים הגדלה של קצבאות הילדים, הארכה של חופשות הלידה ועוד בוצעו בגרמניה בשנים האחרונות בניסיון דומה לעודד ילודה.

לפי הנתונים האחרונים, נראה כי הם אינם עובדים בשטח. ישנם כלכלנים הסבורים כי ההטבות פשוט אינן מספיקות. "יש הרבה דיבורים על התפקיד של אמא באיטליה, אבל המציאות היא שאם את לא מרוויחה מספיק כסף, את לא יכולה להיות אם יותר", אמרה מומחית לכלכלה מגדרית מאוניברסיטה ברומא ל־FT.

"צריך לסייע לנשים לעבוד, להרוויח כסף, ואז הן יוכלו להחליט אם ברצונן להיות אמהות", אמרה. אחרים סבורים כי גורמים תרבותיים משחקים תפקיד מרכזי. בגרמניה, למשל, הציפייה החברתית מנשים היא לגדל את הילדים בשלוש־ארבע השנים הראשונות, ושליחה של פעוטות לגן בגיל שנה היא מעין "טאבו חברתי" וסימן להורות רעה. לכן, נשים רבות רואות בגידול ילדים צעד תחליפי לקריירה, ומוותרות על כך.

לפני שיהיה מאוחר מדי

המצב באיטליה ובגרמניה משותף למדינות מערביות רבות שמובילות את הדירוג העולמי מבחינת תמ"ג לראש, מדד מקובל לקידמה. ישנן מדינות שבהן שיעור הילודה הוא אף נמוך יותר, ומדינות חריגות כמו דרום־קוריאה שבהן שיעור הילודה הוא שלילי (מתחת ל־1). אבל אפילו ללא מצב זה, המודלים הקיימים של פנסיה במדינות מערב אירופה, הנסמכים על כוח עבודה המממן בתשלומים שוטפים את הפנסיות של אלו שפרשו לגמלאות, נמצאים בסכנה.

זו הסיבה, בין היתר, להעלאת גיל הפרישה ל-65 ודיון בשאלה אם יש להעלות אותו עוד יותר. דווקא צרפת היא אחת המובילות האירופיות במספר הילדים הממוצע לאישה (1.83), ומומחים מייחסים זאת לתרבות רבת־שנים ולתמיכה של המדינה בגידול ילדים. הדמוגרפים מזהירים כי המגמה המתמשכת הולכת והופכת את הפוטנציאל לשינוי־כיוון ליותר ויותר בלתי אפשרי. כיום רק 11.4 מיליון נשים באיטליה הן בגיל שבו ניתן ללדת, לעומת 13.8 מיליון נשים לפני שני עשורים. "אין לנו מספיק אמהות פוטנציאליות ואבות כדי לפצות על עשורים של שיעור פריון נמוך", אמר בילארי.

בישראל, אגב, המצב שונה מהותית, והיא אחת המדינות בעלות שיעור הילודה הגבוה ביותר במדינות המפותחות, עם 3.03 ילדים לאישה בממוצע ב־2022. ניתוח הנתונים מראה כי לא רק המגזרים הדתיים אחראים לכך, אלא גם החילוניים. גם בישראל נרשמה ירידה בשנים האחרונות, אולם היא מתונה יותר בהשוואה לזו שנרשמה באיטליה ובגרמניה.

עידוד הגירה בגרמניה

באירופה, הסוגייה הדמוגרפית מתערבבת עם הפוליטיקה המקומית, ובמיוחד עם טענות הימין באירופה בנוגע ל"החלפה" של האוכלוסייה המקומית במהגרים המגיעים מרחבי העולם. הנתונים מאיטליה דווקא מראים כי שיעור הילדים של מהגרים שהגיעו למדינה היה בשנה שעברה 13.3% מסך הלידות, לעומת 15% לפני כעשור. הממשלה הגרמנית, בין היתר בניסיון להתמודד עם הבעיות הכלכליות שנובעות מהצטמקות אוכלוסייה, החליטה באחרונה לנסות ולעודד מדיניות הגירה של כוח אדם מיומן ומשכיל באמצעות הטבות הכוללות התאזרחות מהירה ואפשרות לשמור על האזרחות המקורית.

עוד כתבות

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה חיובית בתל אביב; לפידות קפיטל מזנקת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל