התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה • גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke
הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

לפנות בוקר, בין מוצאי שבת לראשון, התגלתה מכונת קידוח שעולה בלהבות בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בירושלים. הנזק המוערך: מיליוני שקלים. הנזק הזה מצטרף לנזקים רבים שנגרמו לכלי עבודה ולפועלים במסגרת התנגדותם של קיצונים מהחברה החרדית למעבר הרכבת הקלה ברחוב בר אילן, בשכונת מאה שערים.

בלעדי | רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע 
בלעדי | בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ 

ברחוב מבוצעות עבודות להקמת הקו הירוק ובתת־הקרקע גם להקמת הקו הכחול. הקו הירוק של הרכבת הוא הקו השני שייפתח בירושלים, לאחר הפעלתו המוצלחת של הקו האדום כבר לפני יותר מעשור.

הקו, שאמור להיפתח ב־2025, יימתח משכונת גילה בדרום העיר לגבעה הצרפתית שבצפונה.

עם תחילת העבודות ב־2021, החלו גם ההתפרעויות. כבר בפברואר 2021 דווח כי חרדים השליכו חפצים לעבר עובדים באתר הבנייה, שנמלטו מהמקום במשאית ובטרקטורים. שבועות לפני כן התקיימה הפגנת ענק שבמהלכה הובערו פחים ונזרקו אבנים לעבר עיתונאים. במקרה אחר נופצו שמשות הרכבת ונשפך בטון על המסילות.

שנה לאחר מכן כבר החלה המשטרה להגיש כתבי אישום כנגד חלק מהמתפרעים, אך בהמשך אתרי העבודה סבלו מוונדליזם של ילדים ונערים, שנגדם קשה יותר לנקוט באמצעי אכיפה.

על מה מוחים: "בנות נכנסות בלבוש בגד ים"

על מה בעצם מוחים החרדים? הרב שרגא ברנד, ממובילי המחאה, הסביר בראיון לרשת ב' באוגוסט 2022 את התנגדותו לעבודות: "נתקלתי כמה פעמים בבנות שישר מהבריכה נכנסות לאוטובוס בלבוש בגד ים. ההלכה אוסרת לגשת למקום שיש בו פריצות". בהפגנות נכתב על כרזות "רכבת הקללה בשכונתנו לא תעבור".

במשרדי הממשלה ובעיריית ירושלים ניסו לפעול: העירייה הפיצה עלון הסברה והגישה תביעות אזרחיות נגד מפגינים שהשחיתו את אתרי העבודה, במשרד האוצר תקצבו כוחות שיטור נוספים למשטרה והחברה המבצעת את הפרויקט שכרה חברת אבטחה פרטית. ואולם, ההתפרעויות לא הופסקו.

גורמים בענף העריכו את הפגיעה עד כה במאות מיליוני שקלים ובעיכוב מוערך של כשישה חודשים בסיום העבודות במקטע, למרות עבודות לילה שנעשות כדי לנסות לצמצם את הפיגורים. "זה מטורף שכל כך קשה להקים פרויקט תחבורה במרכז עיר הבירה במדינה, איפה המשטרה?" תהה גורם שמעורה בפרטים.

העלויות כוללות את הפגיעה בגדרות, ארונות חשמל, כלי העבודה, השחתת תוואי שהעבודה עליו כבר הושלמה וכד' ועלויות עקיפות כמו אבטחת האתר, הארכת זמני הביצוע של הפרויקט, המימון הנוסף שזורם למשטרה כדי לתגבר כוחות במקום ועבודות שנעשות בלילות כדי לצמצם את הפיגורים בלוחות הזמנים והתעריף שלהן גבוה יותר.

בחברת מוריה, האחראית על העבודות, כתבו ב־2021 למנכ"לית משרד התחבורה דאז: "מאז תחילת העבודות התרחשו ועדיין מתרחשות התפרעויות, הפגנות והפרות סדר חריגות חוזרות ונשנות מצד פלגים חרדים קיצוניים המוחים נגד תוואי עבודות הרכבת הקלה". במכתב ציינה החברה אלימות המופנית כלפי הפועלים, גרימת נזק יומיומי לאתרי העבודה ואמצעי הבטיחות בהם, פירוק והריסה של תשתיות שכבר נבנו, השחתת רכוש וזריקת פסולת.

החברה ציינה כי נוכח המציאות היום־יומית שכופים המתפרעים, הקבלנים נאלצים לעבוד "תוך חשש לפגיעה ממשית ברכוש, בגוף ובנפש. הם גם נאלצים כמעט מדי יום לפנות את האתרים מאשפה שנזרקת למקום, להקים מחדש את הגידור ואת העבודות שבוצעו ונהרסו על ידי המתפרעים, ופעמים רבות להפסיק לחלוטין את העבודות בשטח".

החברה התריעה במכתב כי הנסיבות הללו משפיעות באופן מכריע על לוחות הזמנים של הפרויקט. "נוצר סיכון ממשי לעיכוב בהפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, דבר אשר כשלעצמו עלול לגרור עלויות כספיות משמעותיות למדינה". באותה עת מתחו שם ביקורת גם על פעילותה של המשטרה שלא מייצרת את ההרתעה הנדרשת.

המשטרה: הוגשו עשרות כתבי אישום

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת לטיפול נחוש ובלתי מתפשר בהפרות סדר ואירועי ונדליזם המתרחשים באזור על רקע התנגדות של קיצוניים לעבודות הרכבת הקלה.

"במקרים אלו, נפתחת חקירה פלילית במשטרה, מבוצעים מעצרים של חשודים לחקירה ובסיומה, מוגשים כתבי אישום.

"מאז תחילת העבודות בתוואי הרכבת בירושלים, נעצרו למעלה מ־200 חשודים בגין עבירות של גרימת נזק לתשתיות ולציוד הנדסי. לאחר שנפתח נגדם הליך פלילי בשל מעשיהם וחקירתם הסתיימה, הוגשו עשרות כתבי אישום על ידי התביעה, בהתאם לראיות שגובשו נגדם.

"מעבר למעצרים והליכים פליליים, הודות לשיתוף פעולה של המשטרה עם חברת מוריה - יזם הפרויקט, קיים הליך של תביעות נזיקיות נגד פורעי חוק ומפרי סדר שהסבו נזקים כלכליים לעבודות הרכבת, ועד כה הוגשו עשרות תביעות שכאלו.

"במסגרת תקציב שהוקצה תוגברו כוחות המשטרה באזור, בין היתר על ידי הקצאת צוותי יס"מ ייעודיים לאורך היום, על מנת לתת מענה מהיר ומבצעי לאירועי סדר וגרימת נזק. נציין כי מאז שהחל לפעול כוח זה, ישנה מגמת ירידה משמעותית בכמות האירועים.

"נמשיך לפעול בנחישות נגד אותם מפרי חוק וסדר ולטפל באירועי וונדליזם וגרימת נזק, באזור ובכל מקום אחר, תוך מיצוי כלל היכולות והאמצעים לאיתורם של חשודים המעורבים בכך ומיצוי דין עמם בהתאם".

חרף הפגיעה בפרויקט, העבודות על הקמת השלב הראשון נמצאות בשיאן. מכונת הקידוח שנשרפה מיועדת לעבודות יציקת הרצפה משום שבד בבד עם הפעלת הרכבת בקו הירוק, מתחת לפני הקרקע ימשיכו להתקיים העבודות למקטע התת קרקעי במסגרת הקו הכחול, שייפתח בהדרגה בשנים 2028־2030.

בשונה ממטרופולין גוש דן שבו כל קו מופעל בנפרד, בירושלים יופעלו קווי שירות רבים על שלושת הקווים וביניהם, כך שעל תשתית זו יופעלו כעשרה קווי שירות שיסיעו על פי התוכניות כ־500 אלף נוסעים מדי יום ובין 70 תחנות.