איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים • בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי
עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

עמוס מיכלסון הוא אחד מוותיקי ההייטק הישראלי ובשנים האחרונות מכהן כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית Copperleaf (קופרליף). מיכלסון מחזיק בכ־11% ממניות החברה, ומאז ההנפקה, בשנת 2021, היא כבר הספיקה לאבד כמחצית משוויה. אבל בשבוע שעבר, בזכות עסקה עם חברת תוכנה שוודית (IFS), קופרליף הפכה לאקזיט ענק של מיכלסון והוא צפוי לקבל בגינו כ־101 מיליון דולר קנדי (73.5 מיליון דולר או כ־274 מיליון שקל).

שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל
קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא
שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

קופרליף צפויה להימכר ל־IFS בתמורה לכמיליארד דולר קנדי (730 מיליון דולר או כ־2.7 מיליארד שקל). החברה פיתחה תוכנה שמסייעת בקבלת החלטות בנוגע לניהול נכסי תשתיות, כדי לאפשר לחברות התשתיות - לקוחותיה של קופרליף - להגיע להחזר ההשקעה הטוב ביותר מכלל נכסיהן. בין הלקוחות של החברה ניתן לציין את שדה התעופה בוונקובר ורשות התחבורה הציבורית של יוסטון טקסס. מיכלסון (70) השקיע בקופרליף עוד בשנת 2008. החברה החלה את דרכה כחברת ייעוץ ובשלב מסוים החלה לפתח תוכנה מבוססת AI. מיכלסון נקרא לסייע לחברה כמשקיע פעיל ומאז הוא שם.

עבור מיכלסון, זה לא אקזיט ראשון: בשנות ה־90 הוא ניהל את חברת הדפוס הישראלית־קנדית קריאו, שב־2005 נמכרה לקודאק תמורת מיליארד דולר (בדרך בוצעה רכישת סאיטקס הישראלית בעסקת מניות של כחצי מיליארד דולר). הוא השקיע גם בגלילאו הטכנולוגית של אביגדור וילנץ, שנמכרה למארוול, ורשם השקעות מוצלחות לדבריו גם באתר מכירות פומביות אנגלי (QXL) ובחברה קנדית נוספת שנמכרה. כל האקזיטים הללו הם מתחילת שנות ה־2000. במובן הזה נראה שמדובר בעסקה חריגה עבור מיכלסון.

פרמיה של 18% על מחיר המניה

האקזיט של קופרליף עשוי להיתפס כפושר למדי. החברה הונפקה בבורסה הקנדית (TSX) בסוף 2021 לפי שווי זהה לזה שבו היא נמכרת כעת, ואף נסחרה בשווי גבוה יותר לאורך התקופה שחלפה מאז ההנפקה. עם זאת, בשנה וחצי האחרונות המניה דשדשה, והמכירה מתבצעת לפי מחיר מניה של 12 דולר קנדי - פרמיה של 18% על מחיר המניה לפני הדיווח ושל 66% על המחיר הממוצע ב־90 ימי המסחר שקדמו לדיווח. בסוף השבוע, מחיר המניה בבורסה כבר התקרב למחיר העסקה.

לפי ההסכם בין שתי החברות, אם תתקבל הצעה גבוהה יותר, קופרליף מחויבת לתת ל־IFS אפשרות להשוות אותה, ובמקרה שהעסקה לא תושלם מסיבות מסוימות, היא תשלם ל־IFS פיצוי בסך 38.6 דולר קנדי. IFS מספקת פתרונות תוכנה לארגונים ולפי נתוניה היא מעסיקה יותר מ־6,000 עובדים ב־80 מדינות. הכנסותיה ב־2023 היו כ־1 מיליארד אירו, 70% מתוכן הגיעו מתחום הענן.

איש עסקים ישראלי שפועל בעיקר בחו"ל

ברבעון הראשון של השנה קופרליף רשמה הכנסות של 25.8 מיליון דולר קנדי, צמיחה של 29.4% בשנה. ההפסד הנקי הצטמצם ב־77.7% ל־2.6 מיליון דולר קנדי. "העסקה היא אבן דרך חשובה במסע של קופרליף", מסר מיכלסון. "ברור ש־IFS מאמינה בארגון שלנו ומכירה בהצלחתו, והיא נותנת לבעלי המניות החזר אטרקטיבי במזומן ומספקת להם ערך ונזילות מיידית תמורת מניותיהם".

מיכלסון נולד וגדל בחיפה וחי בארבעת העשורים האחרונים בארה"ב ובהמשך בקנדה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל מהטכניון, ותואר שני מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב. תקופה מסוימת עבד בהנהלת אופטרוטק (שבהמשך התמזגה עם אורבוט ונוצרה חברת אורבוטק). ב־1983, כשהקים את המערך הבינלאומי של החברה עבר לארה"ב, שם הכיר את רעייתו הלן, ולשניים נולדו 4 ילדים. ב־1991 עבר לקנדה לנהל את קריאו עד למכירתה לקודאק.

מאז הוא בעיקר משקיע ומכהן כיו"ר בחברות שונות (בעבר היה יו"ר חברת מאסיבית שנסחרת בת"א). בראיון לגלובס בסוף 2021, זמן קצר לאחר ההנפקה, סיפר שהצטרף לקופרליף לאחר שבכיר בקריאו לשעבר ששימש דירקטור בחברה אמר למיכלסון כי "יש פה חברה עם פוטנציאל רציני, אבל היא צריכה עזרה בביצוע". יחד עם המנכ"לית שצירף (כיום דירקטורית בקופרליף), ג'ודי הס שהגיעה מקודאק, הם משכו לקופרליף "את כל כוכבי התוכנה של קריאו", כהגדרתו. באותו ראיון הוא הדגיש כי "אני רק מסייע, לא עושה את העבודה, שלא תתני לי יותר מדי קרדיט. זה לא כמו בימי אופטרוטק או קריאו, כשעבדתי מסביב לשעון".