ב־25 ביולי תיכנס לתוקף הרפורמה שתאפשר לנייד את חשבון החשמל ללא תלות במונה חכם. הרפורמה, שהוביל שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, תאפשר ל־3.1 מיליון לקוחות החשמל בישראל לנייד את חשבון החשמל שלהם מחברת החשמל. ביום רביעי קיים משרד האנרגיה והתשתיות מסיבת עיתונאים שבה השיק את הקמפיין, שכולל פרסום נרחב - במטרה להגביר את המודעות.
● מי יגן על כבלי האינטרנט התת-ימיים של ישראל מפני חיזבאללה?
אלקטרה פאוור, אמישראגז, סלקום, פרטנר, הוט, בזק ופזגז כבר קולטות לקוחות מבין כ־900 אלף שבבתיהם הותקנו מונים חכמים ברחבי הארץ. בדרך זו עשויים הלקוחות להגיע להיקף חיסכון של כ־20% בחשבון החשמל החודשי. עד עתה, 2.2 מיליון הלקוחות עם המונה הישן לא יכלו לנייד את החשבון כלל - ונדרשו לשלם לחברת החשמל את תעריף החשמל של 61.45 אגורות לקוט"ש כולל מע"מ.
כעת הם יוכלו לנייד את חשבונותיהם לחברות אחרות, אולם עדיין לא ליהנות מהנחה מקסימלית. הסיבה לכך היא שמונה חכם, בניגוד למונה הישן, צובר את המידע באופן רציף - ומעביר אותו פעם אחת ביום, ברזולוציה חצי־שעתית, למספק ולחברת נגה - ניהול מערכת החשמל, שאחראית על תכלול האירוע. בניגוד אליו, מונה ישן בנוי על קריאות שמתבצעות בתאריכים ובתדירויות שונים, ולכן אינו מאפשר לנטר את דפוסי השימוש בחשמל לפי שעות.
לפי חברת הפינטק "רייזאפ", כ־3.1 מיליון צרכני החשמל בישראל מוציאים בממוצע 8,400 שקל בשנה על חשמל. רייזאפ בחנו גם מה שיעור הלקוחות שהחליפו ספק חשמל מאז תחילת הרפורמה, והנתונים מפתיעים. רק 6% מלקוחות החברה, שהם לקוחות שמאופיינים כבעלי מודעות פיננסית גבוהה, ביצעו את המעבר בפועל. ממדגם של כ־500 משפחות מקרב אלה שהחליפו ספק, עולה כי החיסכון החודשי הממוצע עומד על כ־30%. המשמעות היא שאותם לקוחות גם נהנים מההנחות שמציע הספק החדש וגם שינו הרגלים בצריכת החשמל שלהם, מה שהפך אותם לצרכנים מודעים ונבונים יותר. כך הם למעשה מרוויחים פעמיים.
אזרחי ישראל בעלי מונה חכם כבר יכולים כשנה וחצי לנייד את חשבון החשמל, אבל סקר שביצעו רייזאפ בקרב יותר מ־6,000 משיבים הצביע כי 43% מהמשיבים לא שמעו כלל על רפורמת החשמל, ועל השאלה "האם יש לך כוונה לעבור ספק חשמל?" השיבו מחצית מהנשאלים (50.22%) כי אין להם מספיק מידע. בכל הנוגע למונה חכם רק 27% ידעו כי יש להם כזה ברשותם, 35% ענו שאין להם מונה חכם בבית ו־30% כלל לא ידעו מהו מונה חכם.
לשינוי דפוסי השימוש של לקוחות, שעליו מתקיימת התחרות בין החברות הפרטיות, יש תועלת הדדית: מצד הלקוח, הוא יכול לצרוך את אותו החשמל ולשלם עליו פחות. מצד המדינה, זה מועיל ב"פיק שיפטינג": לקחת חלק מצריכת החשמל בשעות השיא, ולהעביר אותו לשעות השפל.
לפי שעה החיסכון של לקוחות ללא מונה חכם יהיה נמוך יחסית. כדי לקבל הנחה משמעותית יותר, הם תלויים בחברת החשמל שאחראית על התקנת המונים החכמים. בתחילה, היא הייתה אמורה להשלים את התקנת המונים החכמים עד 2032, אך הוחלט על קיצור לוחות הזמנים ל־2028. מעבר לכך, אם לקוח מעוניין לבצע התקנה של המונה החכם באופן מיידי, הוא יכול לפנות למוקד 103 ולשלם 234.37 שקל.
אם כך, איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע? מי מציגה הנחה של 20% בין חצות ל־06:00 בימים א'-ה', בעוד שיריבותיה מציעות 20% מ־23:00 ועד 06:00 בכל ימות השבוע? ואיך משתלבת אפליקציית ילו בחשבון החשמל? גלובס עושה סדר.
אלקטרה פאוור
חברת אלקטרה פאוור נכנסה לשוק אספקת החשמל לצרכניים ביתיים בינואר 2023, וגייסה בינתיים עשרות אלפי לקוחות. החברה מציעה ללקוחות ללא מונה חכם את מסלול "פאוור", שתקף לכל שעות וימות השבוע: הנחה של 5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% מהשנה השלישית ואילך. בד בבד, לקוחות בעלי מונה חכם יכולים להצטרף למסלול "הייטק". הוא כולל הנחה של 8% בשנה הראשונה, 9% בשנה השנייה ו־10% בשנה השלישית ואילך, החל מהשעה 23:00 ועד השעה 17:00.
כמו כן, ישנו מסלול לילה, עם 20% הנחה בין השעה 23:00 ועד 07:00 לאורך כל השבוע. החברה גם מציעה באנדל של חשמל וגז: לקוחות של אלקטרה פאוור גם בגז ביתי וגם בחשמל מקבלים הנחה בגז של 120 שקלים.
אמישראגז
לחברת אמישראגז שלושה מסלולי הנחות עיקריים בתחום אספקת החשמל, שבהם הצרכנים יכולים להתחבר לאספקת החשמל גם ללא מונה חכם. לקוחות הגז יכולים לבחור בין שני מסלולים: 7% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום, או 6.5% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום וחודש גז חינם בכל שנה. יתר הלקוחות, זכאים ל־6.5% הנחה קבועה בחשבון החשמל בכל שעות היום.
בזק
בזק אנרג'י מציעים לכלל הלקוחות 7% הנחה בכל ימות השבוע ובכל שעות היממה. אפשרויות נוספות עבור בעלי מונה חכם, הן חבילת "חוסכים חכם ביום" עם 15% הנחה בין השעות 07:00 ו־17:00 בימים א'-ה', או "חוסכים חכם בלילה" עם 20% הנחה בין השעות 23:00 עד 07:00 בימים א'-ה'. בזק אנרג'י היא תוצר של שיתוף פעולה בין בזק ובין PowerGen.
הוט
חברת הוט מציעה ללקוחות מסלול "חוסכים קבוע" שלפיו לקוחות eTriple (לקוחות חבילת טריפל והוט מובייל) יכולים לקבל הנחה קבועה של 10% מתעריף הצריכה. בה בעת, לקוחות הטריפל של הוט יכולים לקבל 7% הנחה קבועה, ולקוחות נקסט TV זכאים ל־6% הנחה קבועה.
לקוחות שברשותם מונה חכם יוכלו להצטרף לחבילת "חוסכים ביום", עם 15% הנחה בין השעות 07:00 ו־17:00 בימים א'-ה', או "חוסכים בלילה", עם 20% הנחה בין השעות 23:00 ו־07:00 בימים א'-ה'. כמו כן, ישנו מסלול חוסכים 24/7, שבנוי על ותק: 5% הנחה בשנה ראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% מהשנה השלישית והלאה.
סלקום
סלקום מציעה ללקוחות בעלי מונים חכמים שלוש חבילות אפשריות: "עובדים מהבית" - 15% הנחה בימים א'-ה' בין השעה 07:00 ועד 17:00; "חיסכון משפחתי" - 18% הנחה מהשעה 14:00 ועד 20:00 בכל ימות השבוע; או, "חוסכים בלילה" - 20% הנחה בין השעות 23:00 ו־07:00 בכל ימות השבוע. בה בעת, לקוחות בלי מונה חכם יכולים לעבור לחבילת הנחה מדורגת בכל שעות וימות היממה: 5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% בשנה השלישית ואילך.
פזגז
פזגז מציעה הנחה קבועה של 7% מהחודש הראשון, ויש אפשרות להצטרף לחשמל דרך אפליקציית ילו, ולקבל 10% קאשבק לארנק הדיגיטלי של ילו. באפליקציה אפשר לממש את הקאשבק בחנויות ילו, סופר יודה, פרשמרקט, בסופר פארם ובוולט.
פרטנר
פרטנר מציעה ללקוחות בעלי מונה חכם את חבילות "עובדים מהבית" עם 15% הנחה בימים א'-ה' בין השעות 08:00 ו־17:00, או "חיות לילה" עם 20% הנחה בימים א'-ה' בין השעות 00:00 ו־06:00. כלל הלקוחות, ללא תלות במונה חכם, יקבלו הנחה קבועה לפי ותק: שנה ראשונה 5%; שנה שנייה 6%; שנה שלישית 7%.
"החשמל הוא מוצר צריכה בסיסי בכל בית ועסק בישראל", אומר שר האנרגיה כהן. "זו הרפורמה הגדולה ביותר במשק הישראלי מאז רפורמת הסלולר. אנחנו שוברים את מונופול חברת החשמל, פותחים את משק החשמל לתחרות ומחזירים לאזרחים 3 מיליארד שקל".
"רפורמת השר אלי כהן, שמאפשרת את פתיחת שוק התחרות באספקת החשמל לכולם, היא בשורה גדולה לכל אחד מאיתנו", אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה. "המהלך יאפשר לכל בית לחסוך מאות שקלים ואף יותר. החיסכון הצפוי יגיע לכ־3-2 מיליארד שקל לכלל המשק.
יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, הוסיף כי "רשות החשמל שמחה על פתיחת שוק החשמל לתחרות. בשנה האחרונה פעלנו להסרת החסמיםף כמו חובת המונה החכם. הרפורמה היא בשורה הן לצרכנים והן לחברות המספקות חשמל באופן פרטי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.