המחסור החריף בטיסות לצפון אמריקה יצר משבר ממשי בענפים רבים. חברות התעופה האמריקאיות נעלמו משדה התעופה בן גוריון כבר לפני מספר חודשים, וחזרתן לא נראית באופק. כך, אל על נותרה היחידה שמפעילה טיסות ישירות בקווים אלו, ובשל הביקושים הגדולים הכרטיסים הזולים אזלו במהרה והמחירים במחלקות היוקרה טיפסו לעתים לאלפי דולרים לכיוון. נכון להיום, החברה מפעילה כ־50 טיסות שבועיות לניו יורק, בוסטון, מיאמי, לוס אנג'לס ופורט לודרדייל.
● אל על מסכמת רבעון עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר ושיא חדש ברווחים
● חדשות התעופה | חברות התעופה שמבטלות ומגבירות תדירות, והגזירה החדשה של ישראייר
● שאלות ותשובות | ועדת הכלכלה דנה בהקלות בחוק על מנת להשיב את חברות התעופה הזרות
בחברות ההייטק הסובלות במיוחד מהבעיה מנסים להקים יוזמה להפעלת טיסות בעצמם, אך במקביל מקדמים במשרד התחבורה מהלך שיאפשר לחברות ישראליות נוספות להפעיל טיסות בקו. האם זה מה שיפתור את הפלונטר? ספוילר: בכלל לא בטוח.
השבוע נודע כי ה־FAA, מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, אישר להפעיל מטוסים בחכירה רטובה עם אות קריאה ישראלי בקו ת"א־ניו יורק. האישור הגיע לאחר שיו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, הכריז על קיום משא־ומתן עם חברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע להפעלת מטוסים חכורים לצפון אמריקה, במטרה להגביר את התחרות ולהביא להורדת מחירים.
תהליך קבלת האישורים לרוב אורך בין חצי שנה לשנה, אך בשל המצוקה בענף והמחסור במקומות לטיסות לצפון אמריקה, ברת"א פעלו בכדי לקצר את התהליך. מחסור המקומות בטיסות הישירות לארה"ב וממנה משפיע בעיקר על הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם, וכן על תעשיות שמקיימות קשרים עסקיים בארה"ב, ולכן זקוקות לנגישות טיסות לצפון אמריקה.
החברה שעל הפרק: ישראייר
בריאיון שהעניק זכאי לגלובס בשבוע שעבר הוא ציין כי "חברות התעופה הישראליות נמצאות במשא־ומתן מאוד מתקדם לקראת חכירת המטוסים עם חברות תעופה זרות". על פי ההערכות, החברה שנמצאת בתהליך מתקדם לקראת הפעלת הטיסות לארה"ב היא ישראייר, כאשר בארקיע, נכון להיום, אין תוכניות אופרטיביות לקראת הפעלת טיסות לארה"ב.
נזכיר כי על אף קבלת האישורים ייתכן כי תוספת טיסות לצפון אמריקה בפועל עוד רחוקה. בישראייר סירבו להתייחס למשא המתן שמתרחש כעת, ומסרו: "נפעיל טיסות לארה"ב רק אם ישנו את חוק שירותי תעופה".
חוק שירותי תעופה (המכונה חוק טיבי, בזכות יוזמו ח"כ אחמד טיבי), נועד להגן על זכויות נוסעים במקרה של עיכוב או ביטול טיסה. במהלך השבוע התקיים דיון בועדת הכלכלה בנושא החוק, שנכתב בעת שגרה, ולטענת החברות הזרות וישראייר, זקוק להתאמה לתקופת המלחמה. החברות הציעו שעד תום תקופת המלחמה הן יקבלו פטור זמני מחובת הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בשל המצב הביטחוני, ותוגבל חובת מתן טיסה חלופית. כמו כן, החברות מבקשות סיוע במימון הביטוח להפעלת טיסות בישראל, בדומה לסיוע שניתן לחברות הישראליות (בהפעלת טיסות החברה במטוסים שאינם חכורים).
הפיצויים והתנאים: "חוק טיבי" שבלב המחלוקת | שאלות ותשובות
החוק המכונה "חוק טיבי" נועד להגן על זכויות נוסעים במקרה של עיכוב או ביטול טיסה ● מתי נוסעים יקבלו החזר כספי, על מי חל החוק, ומה המקרים המיוחדים בהם חברה פטורה מתשלום פיצוי?
מהו "חוק טיבי"?
חוק טיבי (המכונה כך בשל יוזמו, ח"כ אחמד טיבי), או בשמו המלא "חוק שירותי תעופה", נועד להגן על זכויות נוסעים במקרה של עיכוב או ביטול טיסה. החוק, שאושר לפני יותר מעשור, מחייב את חברות התעופה לספק פיצוי כספי ושירותים לנוסעים שנפגעו.
מתי מקבלים פיצוי, וכמה?
כאשר טיסה מבוטלת, מעוכבת יותר משמונה שעות, או כאשר הנוסע לא מורשה לעלות עליה עקב אובר־בוקינג. החוק חל על טיסות שממריאות או נוחתות בישראל. גובה הפיצוי משתנה לפי מרחק הטיסה, ומתחיל ב־1,290 שקלים עד 3,120 שקלים.
האם יש מקרים שבהם החברה פטורה מפיצוי?
כן. אם הטיסה בוטלה עקב "נסיבות מיוחדות" כמו מזג אוויר קשה, סיכונים ביטחוניים, או שביתות שאינן בשליטת החברה - הפיצוי לא חל. בנוסף, אם הודיעו לנוסעים על הביטול לפחות 14 ימים מראש, לא ניתן לדרוש פיצוי.
מה כוללים שירותי הסיוע במקרה של ביטול טיסה?
ביטול טיסה מזכה את הנוסע בשירותי סיוע כמו מזון ומשקאות, לינה במידת הצורך, ושירותי הסעה. בנוסף, יש לספק לנוסע טיסה חלופית או החזר כספי מלא.
האם החוק חל על חברות זרות?
כן. החוק חל על כל חברות התעופה הפועלות בישראל, כל עוד הטיסה יוצאת מישראל או נוחתת בה.
מתי נוסע יקבל החזר כספי ומתי יקבל פיצוי כספי?
החזר כספי מתקבל כאשר טיסה בוטלה והנוסע בוחר שלא להשתמש בטיסה חלופית שהוצעה. במקרה כזה, חברת התעופה מחויבת להחזיר לנוסע את מלוא הסכום ששולם על כרטיס הטיסה (כולל מסים ואגרות). פיצוי כספי הוא סכום נוסף המשולם לנוסע, בהתאם למרחק הטיסה. הפיצוי ניתן במקרה של ביטול טיסה, עיכוב של יותר משמונה שעות או אובר־בוקינג, שניתן כדי לפצות על עוגמת הנפש ואי־הנוחות.
הפיצוי הכספי ניתן בנוסף לשירותי סיוע (כמו מזון, לינה, וטיסה חלופית) ובנפרד מהחזר הכספי, אם הנוסע זכאי לכך.
ההתעקשות של ישראייר על תיקון בחוק שירותי תעופה כדי להפעיל טיסות חכורות לארה"ב מעלה תהיות, בעיקר בשעה שהיא חוכרת מטוסים ליעדים אחרים, קרובים יותר. את ההסבר ניתן למצוא במכתב ששלחה החברה לגורמים בממשלה, בו ציינה כי מאז פרוץ המלחמה הוגשו נגדה יותר מ־100 תביעות בסכום מצטבר של 2.2 מיליון שקל.
לטענת החברה, החוק במתכונתו הנוכחית מטיל על חברות התעופה חובת פיצוי גם במצבים חריגים שאינם בשליטתן, כמו סגירת המרחב האווירי או הנחיות ביטחוניות שמונעות המראות ונחיתות. כמו כן, במצב שבו תפעיל ישראייר טיסות חכורות לארה"ב, היא תידרש לתשלום ביטוח ללא השתתפות המדינה, כפי שנדרשות חברות תעופה זרות וישראייר עצמה בטיסות שאינן חכורות.
שש טיסות שבועיות בלבד
במהלך הדיון בוועדת הכלכלה ציין מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, כי הפעלת טיסות ללא תיקון לחוק לתקופת המלחמה כיום היא הימור גדול מדי עבור החברה - ככל הנראה בשל השאיפה לייצר תחרות מול אל על. "אם החברה מרוויחה 100 דולר על כל נוסע לארה"ב ותצטרך להלין 300 נוסעים במנהטן, עדיף להמר בקזינו בבטומי. זה לא אירוע מסחרי. אם יש אירוע ביטחוני אנחנו צריכים לקבל את הגיבוי", אמר.
כמו כן, במהלך הדיון עלו מספר סוגיות שדרשו בירור מעמיק יותר. המשמעות היא עיכוב נוסף בקבלת ההחלטה, בעוד שהדיון הבא בעניין זה יתקיים בעוד כשבועיים. מלבד הסוגיה המשפטית שביקשו להסדיר בישראייר, חברות התעופה נדרשות להקים מערך שלם שלא קיים כיום, הכולל בין היתר שירותי קרקע בארה"ב והתארגנות ללינה בבתי מלון. כמו כן, חברות התעופה הן אלה שצריכות לקדם את חכירת המטוסים, ולוודא שהם עומדים בתקנים שמגדירות רשויות התעופה האמריקאיות ה־FAA וה־TSA - מטוסים רחבי גוף שעומדים בדרישות הבטיחות בארה"ב.
במהלך הוועדה ציין סירקיס כי "אם החוק ייתן הקלות, מסוף ינואר נפעיל שש טיסות לארה"ב - 1,800 מושבים בשבוע. אם נקבל הקלה בחוק נוכל להפעיל יותר טיסות לארה"ב ולהוריד מחירים". אולם שש טיסות שבועיות בלבד, כפי שציין סירקיס, לא יספיקו למלא את הביקושים, כאשר לפי הערכות בענף חסרות לפחות 18 טיסות שבועיות ליעדים השונים בארה"ב.
כל תוספת היא מבורכת, אך במצב כזה, ספק אם ההשפעה על המחירים תהיה דרמטית. כנהוג בשוק, כאשר גודל ההיצע, המחירים יורדים, אולם אם הביקושים יישארו גבוהים, גם עם התוספת, הביקוש ימשיך לעלות על ההיצע, וזה יאפשר לחברות התעופה לתמחר כרטיסים בהתאם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.