שדה תעופה | בלעדי

ראש הממשלה ביטל דיון בהקמת שדה תעופה ברמת דוד

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו • הביטול מגיע אחרי שסגן השר אלמוג כהן התפטר מהממשלה במחאה על התכנון לקדם שדה תעופה בצפון ולא בדרום

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

בהנחיית ראש הממשלה: המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו. היום (ג') אמור היה להתקיים במסגרת ישיבת המועצה הארצית לתכנון ובניה דיון במסגרת הליכי התכנון של שדה התעופה המשלים לנתב"ג. בעקבות זאת ובטענה כי גורמי המקצוע מונעים הקמת שדה תעופה נוסף בנגב התפטר סגן השר, אלמוג כהן, מן הממשלה השבוע וגורמים בענף סבורים שזהו המניע הפוליטי שמאחורי ההחלטה לעכב את תכנון השדה המתוכנן בצפון.

בלעדי | רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל
בלעדי | בממשלה רוצים לקצר את התור בנמלים, ובדרך פוגעים במכונת המזומנים שלהם

נזכיר כי בחודש מרץ האחרון, הצליח כהן, אז כחבר כנסת, להעביר הצעת חוק פרטית בנוגע לאישור ועדת הכלכלה לכפות את הקמת שדה התעופה נבטים בנגב בתוך 7 שנים, וזאת למרות התנגדות מערכת הביטחון וצה"ל לנוכח צרכיו המבצעיים של חיל האוויר ולמרות התנגדות הייעוץ המשפטי לממשלה - שכן מדובר בהתערבות המחוקק בהליכי תכנון ובהליכי התנגדות לתכניות שאמורים להיות הליכים מעין שיפוטיים.

לאחר מכן, מונה כהן לסגן שר ובדיון שהתקיים אצל נתניהו נקבע כי המדינה תקדם שני שדות תעופה בעמק יזרעאל ובנגב כשבתוך חודש גורמי המקצוע יציעו חלופות לנבטים ובגלובס פורסם שהחלופה המקודמת היא חלופת צקלג.

בשנת 2017 הגישה ועדה מקצועית בראשות אילנה שפרן ממנהל התכנון את מסקנותיה, שהיו חותכות וחד־משמעיות - יש רק שני מקומות שבהם יכולים לקום שדות תעופה בישראל: בנבטים בנגב וברמת דוד בעמק יזרעאל.

"לרמת דוד עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי", נכתב בדוח, "לנבטים מגבלות אוויריות, אך עדיפות מבחינה סביבתית בהיבט הרעש. מכיוון שטיפול ברעש הוא נושא פתיר, ההמלצה לקדם בשלב הראשון תוכנית מפורטת לשדה משלים ברמת דוד", נכתב.

לאחר ההחלטה החותכת החל קמפיין פוליטי משמעותי: ראשי רשויות בעמק התנגדו נחרצות להקמת שדה התעופה ברמת דוד, ואולם ראשי רשויות בדרום תמכו בהקמתו של שדה תעופה בנגב ולוחצים לתת לו קדימות.

השרה רגב הנחתה לא לקיים דיונים בנוגע לשדה התעופה בצפון

בממשלה הצביעו כבר לפני שנים על הקמת שני שדות התעופה, אך כהן דרש שבינתיים שדה תעופה ברמת דוד לא יקודם. גם השרה מירי רגב הצטרפה לקריאה זו, כשלגלובס נודע שהיא אף הנחתה את גורמי המקצוע במשרדה שלא לקיים דיונים ולא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לרה"מ.

בתחילת החודש וערב המלחמה עם איראן פנו החשכ"ל, יהלי רוטנברג, והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס לרה"מ, שר הפנים ושר האוצר, בבקשה לקיים את הדיון המתוכנן "שדה התעופה בנתב"ג צפוי להגיע בשנת 2034 לקיבולת המקסימלית של 40 מיליון נוסעים בשנה. לאור זאת יש צורך דחוף בהקמת שדה תעופה משלים שהקמתו צפויה להימשך 10 שנים לפחות", כתבו וחזרו על ההסכמות שהיו בדיון אצל רה"מ - קידום שדה בדרום וקידום שדה בצפון במקביל. "נדגיש כי ללא קידום הליכי התכנון של שדות התעופה המשלימים במהירות האפשרית בה ניתן לקדם כל אחד מהם, קיים סיכון מהותי שישראל תקלע בשנים הקרובות למשבר תעופתי קשה שיתבטא במחסור חמור בטיסות שיביא לעלייה חדה במחירי הכרטיסים, לפגיעה בקשרים המסחריים של חברות ישראליות, לקיטון בכמות התיירים בישראל ולפגיעה משמעותית ברמת החיים של אזרחי ישראל", הזהירו בכירי האוצר. בהזדמנויות שונות גם מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח הזהיר שבעוד עשור התורים לטיסות מנתב"ג ייראו כמו התורים הקיימים היום להנפקת דרכון במשרד הפנים.

כך או כך, כעולה מהמכתב גם אם היו מתחילים להקים את שדות התעופה הרי שהם לא היו מוכנים בשנת היעד אז נתב"ג ייסתם לחלוטין אלא שבנתיים הפוליטיקאים מכופפים ידיים.