הקטר ממשיך לדהור: הצמיחה בסין ברבעון הרביעי תגיע ל-9.5%

גידול בייצוא והתחזקות הצריכה צפויות לשמור על הצמיחה

המגזר היצרני בסין צמח בחודש שעבר בקצב המהיר ביותר מאז אפריל 2008. כך עולה ממדד מנהלי הרכש הרשמי של המדינה, שהתפרסם אתמול (א'). אנליסטים אמרו שתוצאות הסקר מאששות את ההערכה שכלכלת סין ממשיכה להתאושש.

כלכלנים מעריכים שהתאוששותה הכלכלית של סין מראה מגמת התרחבות הודות להתחדשות הביקוש למוצרי הייצוא שלה ולהתחזקות הצריכה, וכן הודות לצעדי ההמרצה שנקטה הממשלה.

אוקטובר הטוב מכולם

התאחדות הלוגיסטיקה והרכש של סין דיווחה כי באוקטובר העפיל המדד שלה לרמה של 55.2 נקודות, לעומת 54.3 נקודות בחודש שעבר. אוקטובר היה החודש השמיני ברציפות שבו היה המדד מעל 50 נקודות, רמה שמבדילה בין צמיחה כלכלית להתכווצות. בנובמבר 2008 צלל המדד ל-38.8 נקודות, אך במארס 2009 הוא חצה שוב את סף 50 הנקודות.

ז'נג ליקון, כלכלן בצוות מחקר שפועל בחסות ממשלת סין, אמר שההתאוששות הרחבה בביקוש שמשתקפת בנתוני המדד, מבשרת את האצת הצמיחה הכלכלית. "קצב הצמיחה ברבעון הרביעי צפוי להגיע ל-9.5%". הממשלה הודיעה כי ברבעון השלישי צמח התמ"ג ב-8.9%, לאחר צמיחה של 7.9% ברבעון השני.

הממצאים של סקר אוקטובר נראים טובים במיוחד לעומת ממצאי סקרים שנערכו באוקטובר בשנים קודמות. "למרות שמדד מנהלי הרכש הרשמי אמור להיות מתואם עונתית, הוא עדיין משקף דפוס עונתי ברור", כתבו יו סונג והלן קיאו, כלכלנים בגולדמן זאקס, בעדכון ללקוחות. "מאז הוחל בעריכת הסקר ב-2005, היו ממצאי הסקרים שנערכו בחודשי אוקטובר נמוכים ב-1.0%, 2.3%, 2.9% ו-6.6% מממצאי הסקרים שנערכו בחודשי ספטמבר בשנים 2005, 2006, 2007 ו-2008, בהתאם.

תקזז האטה

ג'ינג אולריך, יו"ר למניות וקומודיטיס סיניים בג'יי.פי מורגן, אמרה שההתאוששות בביקוש תתרום לקיזוזה של האטה אפשרית בהוצאות הממשלה. "ההשקעות הציבוריות עשויות להתמתן בחודשים הבאים, אך ההשקעות הפרטיות בנדל"ן, הוצאות הצריכה והביקוש למוצרי ייצוא אמורים להגביר את הצמיחה באותה התקופה".

היא ציינה את התפקיד הדומיננטי של תעשיית הבנייה בכלכלת סין, והוסיפה שההתאוששות החדה בהתחלות הבנייה החדשות בספטמבר מבשרת טובות לחודשים הבאים. "השיפור בתחזית הסחר של סין אמור להקל על בעיות של עודף בכושר הייצור בכמה תעשיות יצרניות, ולצמצם את חשיבותן של ההשקעות הממשלתיות ברבעונים הבאים", העריכה אולריך.