גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכנון ערים

עוד כתבות

בניין הרוס בעקבות נפילת רקטה באשקלון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

עבודת הוועדות המקומיות: "הקיפאון לא מוצדק ולא הכרחי"

דחיית הבחירות ברשויות המקומיות היא דרמטית לענף הנדל"ן • מינהל התכנון פרסם חוות דעת של היועמ"שית עו"ד תדמור עציון, שמסבירה כי "המסמך נועד לזוז מקיפאון שנוצר בוועדות המקומיות" • מה ניתן לקדם בוועדות המקומיות בתכנון וברישוי בעקבות חוות הדעת?

החברה החרדית צריכה להוביל את המהפכה: מתכנון בזבזני לתכנון קהילתי

הכוונה לחייב בחוק בנייה של מרפסות סוכה ברבע מהדירות בכל פרויקט מזכירה כי דווקא הצרכים הייחודיים של החברה החרדית יכולים להיות הבסיס לתיקון הדרוש לתכנון בישראל • במקום שטחים פתוחים ריקים ורחובות לכלי רכב, הגדלת הצפיפות וחיזוק הקהילה

שכונת עיר ימים בנתניה. השכונה החדשה - שירת הים - מסתמנת כמתחרה  לשכונה היוקרתית / צילום: Shutterstock

תתכוננו, פקקים חדשים בדרך: בדקנו תכנון של שלוש שכונות חדשות, והמסקנות מטרידות

אם אתם מוצאים את עצמכם יושבים בפקקים בלתי נגמרים ביציאה מהשכונה בשביל להגיע לעבודה או לסידורים, דעו שזו לא גזירת גורל, אלא תכנון גרוע • גלובס בדק שלוש שכונות חדשות שהתכנון שלהן ימשיך לעודד פקקים ויפגע באיכות החיים של התושבים

ערד / צילום: גיא ליברמן

בזמן שהקמנו עוד 5 יישובים במבואות ערד, אברהם ברוך נשרף בעיר למוות

המדינה מפנה את תקציביה שוב ושוב ליישובים חדשים, בזמן שמערכים ותשתיות שקיימים בפריפריה כבר כושלים • מותו של תושב ערד השבוע עקב בור במערך הכבאות הוא עוד הוכחה עצובה לכך שתכנון לקוי הוא לא רק עניין של נוחות, הוא גם עולה בחיי אדם

קו החוף של נהריה / צילום: Shutterstock

מיתוג מחדש, טברנות ומלונות בוטיק: האם נהריה תצליח לחזור לימי הזוהר שלה

לעיר הצפונית יש יתרונות תחרותיים ומוקדי פעילויות שאינם מנוצלים • המסחר בשדרות הגעתון דעך לאורך השנים, כוח הקנייה זולג החוצה, והיצע הלינה כולל חמישה בתי מלון בלבד • מספר מהלכים יוכלו לחולל בה צמיחה כלכלית ושיווקית

רהט / צילום: איל יצהר

מה צריך לעשות כדי שרהט תהפוך לירכא של הדרום

החברה הבדואית עוברת תהליכי עומק ושינויים כלכליים, המשפיעים גם על ההכנסה הפנויה ועל תמהיל הביקושים ברהט • כדי לעצור את דליפת כוח הקנייה החוצה, יש למנף את כלכלת העיר באמצעות הגדלת שטחי המסחר ופיתוח שוק מקומי שיציע חוויית קנייה, בילוי והסעדה

מבקרת תכנון הערים המודרני ג'יין ג'ייקובס / איור: גיל ג'יבלי

בין פריז לניו יורק: איך לתכנן נכון את המרחב העירוני?

צמיחתה של ניו יורק כמרכז עסקי הובילה לבניית מגדלים לעשירים בשכונות העיר הוותיקות, כשחלק מהתושבים נאלצו לעבור לפרברים וקשריהם הקהילתיים ניתקו • השינוי במרקם האוכלוסייה פגע באופי ובמהות של העיר • תהליכי פיתוח דומים התרחשו גם בפריז • ג'יין ג'ייקובס, חוקרת מרחבים עירוניים נודעת, והוגי דעות אחרים, כתבו על זכות האזרחים להיות שותפים בתכנון עתידי של עירם

מה צפוי בעולם הנדל''ן

השבוע בנדל"ן: עד כמה אפשר להגדיל את המושב?

התוכנית של מושב גבעת ח"ן בשרון להכפיל את מספר הבתים בו זוכה להתנגדות רבה • וכך גם תוכנית להפוך חורשה בנס ציונה לשצ"פ • ובחיפה ועדת המשנה להתנגדויות צריכה להכריע כיצד למנוע קיפוח זכויות של דיירים מוגנים במתחם שעומד להיהרס ולשנות את צביונו

פקק בכביש 4 / צילום: איל יצהר

"היציאה מהיישוב היא קטסטרופה": המדינה רוצה לצופף את המושבים, והפקקים רק יתארכו

תוכנית הממשלה לצופף את המגזר הכפרי אינה כוללת בינתיים שום פתרונות תחבורתיים ליישובים הקטנים שיגדלו, ושכבר היום סובלים מפקקים • ארגון אדם טבע ודין: "פיתוח היישובים הקטנים רק יגביר את התלות ברכב הפרטי, זה אסון תחבורתי"

שלט הכניסה לעיר חולון. התכנית מייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

מבנייני רכבת לגורדי שחקים: התוכנית החדשה של חולון

התוכנית, שהופקדה בתנאים, מיועדת להצמיח את העיר, גם בשכונות הוותיקות • יוקמו מוקדים עירוניים לבנייה אינטנסיבית, בחלקן תתאפשר בנייה עד ל־65 קומות

רחוב יהודה הלוי, תל אביב / צילום: ארז בן שחר

ההזדמנויות והאיומים שמייצרת ההתחדשות העירונית

המרקם העירוני בישראל נמצא תחת תהליך של גיבוש מחדש, עם היצע עצום של שטחי מסחר ומשרדים בחזיתות פרויקטים על התחדשות עירונית • כאשר הדבר נעשה באופן אוטומטי, ללא תכנון מושכל ומבלי לבדוק את צורכי התושבים - מתחילות הבעיות

חניון הענק שהושק בבני ברק / צילום: דוברות עיריית בני ברק

מבני ברק ועד פתח תקווה: למה חניוני הענק החדשים הם הבעיה ולא הפתרון

עיריית בני ברק השיקה במתחם BBC חניון של 1,280 מקומות, שרק צפוי להעמיק את עומסי התנועה באזור • גם ערים אחרות מצטרפות לחגיגה ומחפשות פתרונות יצירתיים, אך בפועל אין לכך תוחלת • בינתיים, משרד התחבורה גורר רגליים, והתוכניות הלאומיות בנושא טרם הוצגו

שילוב מגורים ומסחר בשכונת נאות שמיר ביבנה (פרויקט של רמי שבירו) / צילום: דבורה רוקין

לעבוד, לקנות ולבלות מתחת לבית: תור הזהב של המסחר השכונתי

לא עוד ערי שינה: גופי התכנון משנים את הגישה כלפי החיים בשכונות העירוניות, ובכל אחת מארבע השנים הקרובות ייבנו בהן 10 מרכזי מסחר לפחות • כל מרכז יהיה נגיש למשקי הבית המתגוררים במרחק 3-5 דקות נסיעה ממנו, כולל זמן חניה, או עד 300-500 מטר הליכה

בת ים. ניתן לייצר מתחם דומה לנמל ת''א, מעין ריביירה / צילום: Shutterstock

עם חוף ים, מיקום מרכזי ומחירי דיור נמוכים, בת ים יכולה לבנות הרבה יותר

העיר ש"כלואה" בין נתיבי איילון לים התיכון סובלת ממחסור בהיצע שטחי מסחר ומשרדים - וגם התכנון העתידי לא כולל מרכז משמעותי וחדשני • כדי לנצל טוב יותר את יתרונותיה התחרותיים, על בת ים להשקיע בגורמי משיכה כמו מגדלים על האיילון שימשכו כוח קנייה

בנייה בפארק האלף בראשון לציון. הקיבולת הכוללת תעמוד על 1.7 מיליון מ''ר של נדל''ן מניב / צילום: איל יצהר

כבר לא עיר הקניונים: מה עובר על ראשון לציון?

העיר שתפקדה במשך שנים כמוקד וכמגנט מסחרי אזורי, איבדה את עוצמתה • כעת נבנים שלושה פארקים שיציעו כ־500 אלף מ"ר של שטחי משרדים עד שנת 2025 • אלא שלצד זה נדרש גם לשדרג את השוק ואת מרכז העיר, לממש את פרויקט היקב ולהקים מרכז כנסים עם מסחר ובילוי

רמת גן. אושרה להפקדה תוכנית המתאר הכוללנית של העיר / צילום: איל יצהר

35 קומות באבא הלל ופי 2 תושבים: כך תיראה רמת גן בעוד 30 שנה

התוכנית כוללת תוספת של 83,400 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 390 אלף תושבים, בין היתר מתוכננים בה תמ"א 35/4 עם צפיפות מגורים • בנוסף, עתידים לעבור בעיר שני קווי מטרו: האחד לאורך שדרות ירושלים והשני בחלקה הדרום מזרחי של העיר ושני קוים של הרכבת הקלה

גשר המיתרים מעל ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה / צילום: Shutterstock

ההחמצה של פתח תקווה: 80 מיליון שקל יוצאים בחודש מחוץ לעיר

בפתח תקווה יש כיום 300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בלבד, ובשנים הקרובות עתידים להיפתח למעלה מ־100 אלף מ"ר - אלא שהתוספת הזו גדולה יותר מהביקוש הקיים והעתידי • במקביל, העיר נדרשת לתוכנית אסטרטגית כלכלית ושיווקית שתהפוך אותה למוקד מטרופוליני משני

עיר תחתית, חיפה / צילום: ארז בן שחר

מאזור נטוש לפדיונות חודשיים של עשרות מיליונים: סוד ההצלחה של העיר התחתית בחיפה

חיפה סובלת מעודף היצע של שטחי מסחר ומאבדת כוח קנייה ומבקרים לטובת שכנותיה • על הרקע הזה בולטת העיר התחתית, שמחוללת פדיונות חודשיים של כ־60 מיליון שקל, שמחציתם מגיעים מחוץ לעיר • האם המגמה צפויה להימשך?

פקק תנועה / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

תחבורה ותכנון: זה לא הפקקים, זה היעדר פיזור האוכלוסין

חיזוק משמעותי של ערי המטרופולין מחוץ למרכז הארץ ימשוך את הביקושים מהמרכז הקורס, יגדיל את היעילות וישפר את רמת החיים

אחד משלושת המרכזים המסחריים המתוכננים בחריש, ''מור בעיר'' / הדמיה: קבוצת מור

האתגר של חריש: שליש מכוח הקנייה דולף החוצה לערים אחרות

העיר החדשה בישראל מתקשה לפרוץ בשוק המסחר, בין היתר משום שמרבית ההוצאות של תושביה הן על משכנתה, מזון וצורכי הילדים • בשנים הקרובות צפויים להיבנות בה עוד כ־25 אלף מ"ר של שטחי מסחר, אך האם התוכניות הכלכליות והשיווקיות יצליחו להתממש?