מכרז התשתיות הגדול בתולדות המדינה, בעלות של 65 מיליארד שקל, נפתח כשעדיין לא גובשו קווים מנחים לגבי השתתפות חברות סיניות • בלחץ אמריקאי גובר, לצד דעיכת עניין מצד חברות אירופיות וצמצום התחרות המקומית, שאלת המעורבות הסינית חוזרת למרכז הזירה
על רקע מכרזי המטרו הגדולים בתולדות המדינה, צמד המתווכים פועלים להביא לישראל שחקנים זרים חדשים • בין המתעניינות: אקורד האזרית, שכבר החלה במהלך לרישום כקבלן ישראלי - בזמן שחברות אירופיות ותיקות דווקא נסוגות מהשוק • מי עומד מאחורי החברה?
במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" • יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"
עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו ב-6 באוקטובר של השתלטות מדינות זרות על התשתיות הלאומיות האסטרטגיות של המדינה. אסור לתת לזה לקרות"
חברת נת"ע יצאה במכרזים לביצוע השלב הראשון של המטרו • בראיון לגלובס מספר המנכ"ל, איתמר בן מאיר, איך מושכים חברות מהעולם לפרויקט, ומתייחס למתיחות ביחסים מול חברות מסין: "אין הגבלות לגבי השחקנים שמשתתפים" • ומה עם לוח הזמנים?
נת"ע מתחילה בשלב המיון המוקדם לקראת מכרזי הענק הבינלאומיים להקמת פרויקט המטרו בגוש דן • שלב א' של הפרויקט כולל הקמת כ-78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו־59 תחנות תת-קרקעיות
בחודשים האחרונים נרשמה שורת תקלות שהשביתו את קווי הרכבת, האחרונה שבהן הייתה בסוף השבוע בשפלה • "כשאין משנה או מנכ"ל קבוע בגוף כה גדול - אין פלא שהתקלות יתרבו", אומר בכיר לשעבר במשרד התחבורה • בינתיים, ההשפעות מורגשות כבר בפרויקטים נוספים
עוזי יצחקי התפטר באופן חריג חמישה חודשים בלבד לאחר מינויו לתפקיד • פרויקט המטרו, שיישאר כעת ללא רגולטור, נמצא בימים אלה בצומת דרכים משמעותי: בחודש הבא אמורים להתפרסם מסמכי המיון המוקדם לחבילות הביצוע הראשונות של הפרויקט
חברות התשתיות הזרות לא צפויות למהר לחזור לישראל לאחר המלחמה, והן מתרחקות ממכרזים בירושלים • הממשלה ונת"ע מתאימות את מכרזי המטרו למציאות הפוליטית הרגישה, כולל פתיחת מועד הגשה נוסף לאחר שנה • ובירושלים יצטרכו לבנות על חברות ישראליות
המדינה יוצאת לשלב המיון המוקדם במכרזי הענק לחפירת המטרו בגוש דן, בהיקף מוערך של 70 מיליארד שקל • בינתיים, בממשלה עדיין לא התקבלה החלטה ברורה לגבי השתתפות חברות סיניות • ברקע - לאחרונה נחשף בגלובס על עזיבת ענקית תשתיות קנדית
היא טיפסה בסולם הדרגות במשרד האוצר, עשתה מהפך כמנכ"לית עיריית בת ים, אבל אז איבדה את בעלה לסרטן, עזבה את השירות הציבורי וביקשה ממירי רגב להתמנות ליו"ר נת"ע • בראיון ראשון ובלעדי, יודפת אפק־ארזי מדברת על המעורבות שלה בניהול, אבל מבהירה: "אני לא מתבלבלת", ומסמנת את היעד לקדנציה: "הלו"ז למטרו שאפתני, אבל נעשה הכול כדי לעמוד בו" • ראיון בלעדי
חברות ההנדסה והייעוץ הקנדית WSP הודיעה על סגירת משרדיה בישראל בשל "שינוי ארגוני" • בענף התשתיות מעריכים כי לחץ בינלאומי הוביל לצעד, ומזהירים מפני ירידה במספר השחקנים הזרים לקראת מכרזי המטרו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על תקנות המסדירות את אופן הגבייה של מס השבחת המטרו • היטל ההשבחה המוגדל לטובת המטרו אושר כבר בחלקו הראשון של חוק המטרו שהועבר ב־2022 • החתימה על התקנות מאפשרת את תחילת הפעלת החוק במובן של גביית המס, אך הפעלה זו אינה מקדמת באופן ישיר את הפעלת הקווים
התקנות קובעות כי בעלי מקרקעין לאורך תוואי המטרו יחויבו בהיטל השבחה מוגדל כתנאי לרישום זכויות בטאבו ולהוצאת היתרי בנייה • שיעור ההיטל יעמוד על 60% עד סוף העשור ויעלה ל־72% לאחר מכן • ההכנסות הראשונות צפויות להיכנס לקופת המדינה כבר השנה
במשרד האוצר פועלים לשינוי בפקודת המס שיאפשר לקופת גמל פטור ממס של 49% ולשותפות של כמה קופות פטור של 75% על השקעה בפרויקטי תשתית ונדל"ן וכן בהייטק • כיום הפטור נמוך בעשרות אחוזים, והמוסדיים מוגבלים בהיקף ההשקעות • בממשלה מעריכים שהמהלך יסייע בין השאר בשיקום נזקי "עם כלביא"
הוועדה המשותפת של משרדי התחבורה והאוצר לניהול פרויקט המטרו החליטה להמליץ לממשלה על מינויה של סיגל גבאי, ראש אגף תכנון ויזמות במשרד התיירות, לתפקיד יו"ר המועצה המאסדרת • תפקיד המועצה, שכוללת נציגים ממשרדי ממשלה שונים ומרשויות מקומיות, הוא לתאם בין הגופים המעורבים בפרויקט ולפתור מחלוקות ביניהם
ועדת השרים בראשות שר האוצר אישרה את המקטע האחרון בתוכנית רשת קווי הרכבת התחתית • לאחרונה שרת התחבורה מירי רגב הגישה התנגדות לתוכנית ודרשה לדון בה מחדש, לבקשתם של מספר ראשי רשויות - מה שהוביל להקפאת עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש
כחמש שנים אחרי שיצאה לדרך, התוכנית שאמונה על השילוב העירוני של המטרו הייתה אמורה לקבל את אישור הממשלה בתחילת השבוע • אולם ראשי הרשויות לחצו על הארכת הקו לשומרון, השרה מירי רגב ביקשה לדון בכך - והתוכנית לא הובאה להצבעה • בין הפרויקטים שנתקעו: 18.5 אלף דירות בדרום גלילות
שרת התחבורה ביקשה ממזכיר הממשלה לדון מחדש בתוכנית המטרו, כדי לכלול בתוכה חיבור של מערכת המטרו למסילת הרכבת שתוקם בין חדרה ללוד, וכך לקשר אותה למזרח הארץ ולאזור השומרון • הוועדה לתשתיות לאומיות דנה בעבר ארוכות במהלך ומצאה בו יתרונות, אך החליטה בסוף להשאיר את התכנון כמו שהוא, כדי למנוע עיכובים
לאחר שהוועדה לתשתיות לאומיות כבר הכריעה בנושא, שרת התחבורה מעכבת את אישור תוכנית הקו הצפוני של המטרו ומבקשת לדון בה בממשלה - לנוכח דרישת ראשי רשויות בשומרון לחבר את המטרו עד למחלף אייל