גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מייסד אומריקס, רוברט טאוב: "אני הולך עכשיו ללמוד עברית, ואחפש השקעות חדשות"

ביום שאחרי מכירת אומריקס לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-438 מיליון דולר, מתכוון מייסד אומריקס לחזק את הקשר עם ישראל ; בינתיים הוא מספר על הרציונל שעומד מאחורי המכירה ועל התוכניות לעתיד

עם מכירתה של אומריקס , יכול היום רוברט טאוב לחשוף את כל האמת מאחורי השם של החברה. "המקור היה OMRI, שזה ראשי התיבות של Octopharma Medical Research Institute, שכן החברה הוקמה כספין אוף של חברת אוקטופארמה הבלגית שהייתה בבעלותי", הוא מספר. "עד היום זהו הסימול של החברה, וגם שמה של חברה אחות שבה אני מחזיק. ולמה הוספנו את ה-X? זה היה פשוט אופנתי באותה תקופה בקרב חברות תרופות".

החלטות עסקיות אחרות קיבל מייסד, נשיא ומנכ"ל אומריקס בצורה מעט יותר רציונלית, עד שהגיע למקום בו אנחנו נמצאים היום - חדר קטן בתוך בניין בנק הדם של תל השומר, בו הוא יושב יחד עם דן ווילדמן, הנשיא הגלובלי של חטיבת הטיפול בפצע של ג'ונסון אנד ג'ונסון, שהינה חטיבת האם של את'יקון, ומקבל יחד איתו מבקרים - משקיעים, אנליסטים, ואותנו - לשיחה על העסקה שחתם למכירת אומריקס לג'ונסון ב-438 מיליון דולר.

"תראו", הוא צוחק ומציג את הסלולרי שלו, "כבר אני מקבל כאן הצעה: 'האם רוצה להשקיע בחברה שמפתחת מערכת הנשמה חדשנית?'". "הם הולכים להציף אותך", מצטרף ווילדמן לצחוקו. "הם לא הולכים לתת לך לנוח לשנייה". אלא שטאוב בן ה-61 דווקא מתכוון לנוח, בדרכו שלו. "אני עומד לבלות את החודשים הבאים בישראל. נרשמתי לאולפן ללימודי עברית. ברצינות! אני באמת לא צוחק".

*מה היו הגורמים שהובילו למכירת החברה דווקא עכשיו?

טאוב: "כדי להחזיר את החברה לרמות בהן נסחרנו בעבר, של 40 דולר למניה (לעומת 25 דולר למניה בעסקת המכירה, ג.ו.), היינו צריכים לשרוד לפחות שנתיים מאוד קשות. אני מאמין שהיינו יכולים לשרוד אותן ואף לשגשג בהן, אך בהינתן שהעלייה תחל לכל המוקדם בעוד שנתיים, הגיוני יותר לתת למשקיעים מזומן ולאפשר להם לנצל את הזדמנויות ההשקעה המעניינות שהשוק של היום יכול להציע.

"אני מאמין שזוהי ההחלטה המיטיבה ביותר עם המשקיעים בטווח הקצר והבינוני. אני מאמין שבטווח הרחוק באמת, של 10 שנים ומעלה, משקיעים היו יכולים להרוויח אם לא היינו מוכרים את אומריקס. אבל משקיעי וול סטריט לא מסתכלים לטווח ארוך כל כך".

ווילדמן: "במקרה הטוב, הם מסתכלים רבעון קדימה".

טאוב: "אני מאמין שעשיתי את הדבר הנכון גם מבחינת העובדים והלקוחות. לג'ונסון אנד ג'ונסון יש יכולת נהדרת לפתח שווקים, הן למוצרים הקיימים שלנו והן למוצרים שנמצאים בפיתוח.

"אומריקס תיוותר יישות משפטית עצמאית תחת את'יקון, כפי שביוסנס וקולבר נותרו עצמאיות כשנרכשו על ידי ג'ונסון. יש לאומריקס גם זרוע מחקרית, אשר מחפשת כל הזמן טכנולוגיות לרכישה מהאוניברסיטאות בישראל. ייתכן בהחלט שהיא תהפוך לכלי לביצוע שיתופי פעולה נוספים בין ג'ונסון לבין חברות ישראליות".

ווילדמן מוסיף ומספר כי "מערכת היחסים עם טאוב התחילה עוד ב-1992, עם אוקטופארמה. אחר כך, כשכבר הייתה עצמאית, היו לנו שיחות על שיתוף פעולה כבר ב-1999, אך ההסכם לא נחתם. הנושא שוב עלה ב-2003, אז כבר נחתמה עסקה באירופה, והחל הפיתוח המשותף של מדבקת הפיברין ומיזמים חדשניים נוספים. ב-2005 הועברו לג'ונסון גם זכויות ההפצה של המוצרים בארה"ב. אנחנו חברה פרואקטיבית, וכל הזמן שקלנו האם הגיוני לרכוש את אומריקס, אך שיחות הרשמיות החלו באוגוסט 2008".

*היו עוד גורמים שהתעניינו ברכישת החברה?

טאוב: "אין מה להגיד על כך. מה שהיה היה". (טאוב בחר שלא לפרט, אך ידוע כי אומריקס ניהלה מגעים גם עם חברת באייר וקבוצות פרטיות).

מה יש לו נגד ההון סיכון הישראלי?

רוברט טאוב הוא יהודי בלגי, שבשנים האחרונות חילק את זמנו בין מולדתו, בלגיה, ובין ישראל בה פועלת אומריקס וארה"ב, שם נסחרת החברה ובה נמצא מערך השיווק שלה. אמו של טאוב מתגוררת בישראל, ואילו ילדיו באירופה. "הקמתי את אומריקס בישראל, לאחר שראיתי כמה פעמים צריך לבקר חברה אחרי שמקימים אותה. את החברה הקודמת שלי הקמתי ב-וינה, ואמרתי 'יהיה הרבה יותר נחמד לבקר כל כמה חודשים בישראל מאשר בווינה. חוץ מזה, אמא שלי בדיוק עברה לגור כאן".

בהמשך מסביר טאוב, כי הוא בחר בישראל גם כדי ליהנות מכוח האדם המשובח. "בשנת 1995, כשהקמתי את החברה, ישראל הייתה ידועה כמקום חם מאוד בעולם הביוטכנולוגיה. המנהלים שהעסקתי כאן עשו עבודה נהדרת לוודא שהמשברים הפוליטיים והביטחוניים לא יפגעו בנו".

מבחינה תפעולית אומריקס התקיימה כחברה ישראלית, שהעסיקה תחילה את כל עובדיה בישראל ומאוחר יותר חילקה פעילות בין ישראל לארה"ב, אולם בפועל היא חברה בת של ישות בלגית. כשנשאל טאוב האם אומריקס יכולה להוות דוגמה להתמודדות של חברת ביומד ישראלית עם האתגרים הייחודיים העומדים בפני כל חברה כזו, הוא אומר: "אני לא יודע אם אנחנו יכולים להיחשב חברה ישראלית אופיינית. ראשית, משום שאני איני ישראלי. שנית, משום ששמתי בחברה 20 מיליון דולר משלי, ולא נתתי לאף קרן הון סיכון ישראלית להיכנס".

*מדוע לא?

"אמרתי את זה בראיון קודם ולא כל כך אהבו את זה, אז אימנע מלחזור על כך" (באותו ראיון מ-1997, אמר טאוב כי "רוב הקרנות הישראליות שנפגשתי איתן היו לא מקצועיות". וכשנשאל האם אפשר להשקיע עדיין בחברה, השיב: "תעמדו בתור", ג.ו.).

*אז הם דפקו בדלת והתחננו שתאפשר להן להשקיע?

"האמת? לא בדיוק... אגב, אני רוצה להבדיל בין קרנות ההון סיכון לבין חברות ההשקעה הפרטיות. כאלה יש טובות מאוד בישראל".

*ועכשיו - תהפוך בעצמך לגורם השקעות ישראלי?

"אני מושקע בכמה חברות ישראליות, ביניהן נוירודרם וגלייקומיינדס, ויש לי גם פעילות בשם Recoly, שיש לה חוזה עם Bayer לפיתוח גרסה חדשה של תרופה להמופיליה. היא מחזיקה מעבדה בישראל אשר נקראת היום Omri, שהייתה ספין אוף של אומריקס.

"אני אחפש השקעות חדשות, וגם אתמוך בעסקים של הילדים שלי - לבתי יש משרד פרסום ובני רוצה להקים מיזם חדש". *

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"