מפעל הפיס לא יוכל למנוע מכוכבי פרשת השוחד להתמודד על מכרז הזכיינים החדש

3 הזכיינים - אלון אלראי, רפאל דיין וחיים גולן - עומדים במרכזה של פרשת שוחד לכאורה חמורה, שבעקבותיה נעצרו ונחקרו מספר פעמים במשטרה

לפני כשבועיים פורסם לראשונה ב"גלובס" כי מפעל הפיס עושה מאמץ למנוע משלושה מתוך תשעה זכיינים, להתמודד בשנית באמצעות מכרז חדש. אחד מתנאי הסף שנקבעו במכרז, שצפוי להיסגר ב-22 בחודש, קבע כי על המתמודדים להמציא תעודת יושר מהמשטרה. ואולם, שלשום (ג') פרסם הפיס הודעה על שינוי תנאי הסף, שקובע כי הדרישה להצגת תעודת יושר "איננה מתיישבת עם הוראות החוק".

שלושת הזכיינים, אלון אלראי, רפאל דיין וחיים גולן, עומדים במרכזה של פרשת שוחד לכאורה חמורה, שבעקבותיה נעצרו ונחקרו מספר פעמים במשטרה. על פי החשד, השלושה זכו לפני כחמש שנים במכרז לאחר ששילמו לכאורה "דמי ייעוץ" לחברה שאותה ניהלו יעקב ברדוגו, לשעבר מנכ"ל מפעל הפיס (בשנים 1997-2000), וגמליאל חסין, פעיל ליכוד בעבר ומי שנחשב למקורב מאוד ליו"ר מפעל הפיס בתקופת המכרז, שמעון כצנלסון.

הסיבה לביטול הדרישה לתעודת יושר, מסבירים בפיס, היא העובדה שחוק המרשם הפלילי חל על גופים ציבוריים ועל עמותות שאינן למטרות רווח, בעוד שמפעל הפיס מוגדר כגוף "דו מהותי" - מצד אחד חברה פרטית לכאורה הנמצאת בבעלות הרשויות המקומיות, אך מצד שני היא גוף ללא מטרות רווח המייעד את רווחיו לטובת הציבור. בפיס טוענים עוד כי שלושת הזכיינים, או באי כוחם, לא הפעילו כל לחץ ולא הם אלה שהביאו לשינוי תנאי הסף.

יחד עם זאת, בפיס מצאו דרך יצירתית להערים קושי על אותם שלושה זכיינים. הם אמנם יזכו להתמודד במכרז, אך על כל מתמודד יהיה להגיש תצהיר שיפרט האם מתנהל כנגדו הליך משפטי. בכך רומזים בפיס למתמודדים, כי ועדת המכרזים רואה בהליכים משפטיים נקודה בעלת משקל בכל הקשור לתוצאות המכרז.

מכרז הזכיינים נחשב לאטרקטיבי במיוחד, המאפשר לזכיינים השונים לנהל את סניפי המכירות של הפיס באזורם ולגרוף 2.5% מתוך 400 מיליון שקל של הכנסות ממוצעות בכל אזור, מדי שנה. *