נוחי דנקנר דוחה הצעת רכש ל-IDB פיתוח בשבועיים: שער המניה בבורסה גבוה ב-5.2% ממחיר ההצעה

הסיבה הרשמית לדחייה: "מתן ארכה נוספת לניצעים ובמיוחד לתושבי חוץ" ; הצעת הרכש, שמועד הקיבול המקורי שלה יועד למחר, תידחה ל-26 בפברואר ; קרדיט סוויס, שבמניותיה מחזיקה IDB פיתוח באמצעות האחזקה בכור, דיווחה על הפסד רבעוני של 5.2 מיליארד דולר

נוחי דנקנר דוחה הצעת רכש ל-IDB פיתוח בשבועיים. ב-26 בינואר הודיעה חברת האחזקות (השנייה רק ל-IDB אחזקות בעץ האחזקות של הקבוצה) כי היא מגישה הצעת רכש עצמית ליתרת מניותיה שבידי הציבור בתמורה ל-36 שקל למניה. הבוקר, עוד טרם נפתח המסחר, עומד שער הבסיס של מניית החברה בבורסה על 37.88 שקל - גבוה ב-5.2% ממחיר ההצעה. מאז שהוגשה ההצעה עלתה המניה ב-40.4%.

הסיבה הרשמית לדחייה, כפי שהיא עולה מהדיווח של החברה לבורסה, הוא "מתן ארכה נוספת לניצעים ובמיוחד לתושבי חוץ". לפיכך, הצעת הרכש, שמועד הקיבול המקורי שלה יועד למחר, תידחה ל-26 בפברואר.

שיעור אחזקות הציבור בחברת IDB פיתוח עומד על 11.6%. על מנת שההצעה תצא לפועל, לפחות 95% מבעלי המניות מקרב הציבור שאינם מוגדרים בעלי עניין יצטרכו להסכים לה - כך שעל היתר תיכפה ההצעה.

מכאן, שעל מנת להפוך את IDB פיתוח לחברה פרטית, תצטרך החברה להוציא 246.99 מיליון שקל במזומן. לחברה יתרות מזומנים ושווי מזומנים בסך 11.27 מיליארד שקל, נכון ל-30 בספטמבר אשתקד.

IDB אחזקות היא חברת הגג של קבוצת IDB, וככזו, אחזקתה המרכזית היא IDB פיתוח, באמצעותה מחזיקה החברה בשלל האחזקות בקבוצה. קבוצת IDB נמצאת בשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת, ונזכיר כי החברה מחזיקה גם ברבע מפרוייקט הפלאזה השאפתני בלאס וגאס המשותף גם ליצחק תשובה באמצעות הקבוצה הפרטית אלעד.

בין האחזקות הבולטות בקבוצה ניתן למנות חברות השקעות נוספות (דיסקונט השקעות , כלל תעשיות , קונצרן כור תעשיות ) וחברות כמו כלל ביטוח , כלל פיננסים , כלל ביוטכנולוגיה , אלרון , גיוון אימג'ינג , מכתשים אגן , שופרסל , נייר חדרה , סלקום , נטוויז'ן , נכסים ובנין , גב ים , נשר, המלט , משאב ואף 3.4% ממניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס ואחזקות מיעוט ב-GVT ברזיל. קרדיט סוויס, אגב דיווח הבוקר על ההפסד השנתי הגבוה אי-פעם. שופרסל דיווחה על גידול ברווח ביום שני.

הסיבה להצעת הרכש היא נפילתה של המניה בעקבות שמועות כי שתי החברות עלולות לספוג הורדת דירוג לסדרות האג"ח שלהן, חרף הכחשה מצד החברה בשבוע שקדם להגשת ההצעה. בקבוצה ניצלו את ההזמנות לאסוף את המניות מהציבור ולמחוק את החברה במחיר נמוך. ואולם, גופים מוסדיים שונים הביעו מורת רוח מהשער בו ביקשה IDB אחזקות למחוק את IDB פיתוח מהבורסה, בשל היותו נמוך מהותית מהרמה בה נסחרו מניות החברה רק לפני שנה.

כך למשל, לפי נשיונל קונסלטנטס מקבוצת בנק לאומי, כדאי להיענות להצעת רכש שכזו רק במחיר 48 שקל למניה. במסמך פנימי שהוציאה החברה, היא הציעה למשקיע הפשוט לסרב להצעת הרכש, ולמשקיע המתוחכם למכור את מניות החברה ולהשקיע במינוף ברכישת מניות החברות הבנות. לדברי המנכ"ל, "אפילו נוחי לא חזה את עצמת המשבר".

אידיבי פתוחאידיבי פתוח