גייתנר משיב למבקריו: "הסכנה הגדולה היא שנעשה מעט מדי, לא יותר מדי"

שר האוצר האמריקני הסביר כי כדי לצאת מהמיתון על הבנקים לחזור לקחת סיכונים ; "אם נצטרך להגיע לכך, נלך לקונגרס ונסביר בצורה המשכנעת ביותר שהאופציה הזו של פעולה אגרסיבית כעת תהיה הזולה ביותר בטווח ארוך"

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אמר אמש (א') בראיון טלוויזיה שכמה מוסדות פיננסיים יזדקקו לסיוע ממשלתי מוגדל, והבטיח שהמשקיעים שיצטרפו לתוכנית לרכישת הנכסים הרעים של הבנקים לא יסבלו מהרעת תנאים בהמשך הדרך.

"כמה בנקים יצטרכו כמויות גדולות של סיוע", אמר גייתנר בתוכנית "השבוע" ברשת ABC ובתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC. לדבריו, התנאים של תוכנית החילוץ הציבורית-פרטית שהממשל מתכנן למערכת הבנקאית, בהיקף חצי טריליון עד טריליון דולר, "לא יכולים להשתנות", כדי שהמשקיעים לא יאבדו אמון בתוכנית.

"ננסה לשכנע"

ממשל אובמה גיבש את תוכנית החילוץ היקרה ביותר בהיסטוריה למגזר הפיננסי, נוכח הביקורת על כך שכספי משלם המסים מחלצים מוסדות שנטלו על עצמם סיכונים גדולים מדי. אחרי הקצאה של כ-80% מ-700 מיליארד הדולרים שאושרו על-ידי הקונגרס למטרה זו, דוברי הממשל שומרים על אופציה לבקש עוד כספים מהקונגרס.

גייתנר אמר אתמול שלמשרד האוצר נותרו עוד כ-135 מיליארד דולר מתוך תוכנית הייצוב, והוא התחמק מהשאלה אם הוא יבקש כספים נוספים. "אם נצטרך להגיע לכך, נלך לקונגרס ונסביר בצורה המשכנעת ביותר שהאופציה הזו של פעולה אגרסיבית כעת תהיה הזולה ביותר בטווח ארוך".

לפי גייתנר, תוכניתו החדשה לרכישת נכסים רעילים וניירות ערך של בנקים בסך 500 מיליארד דולר תמשוך אליה הון פרטי ותסייע לבנקים לחזור למדיניות של הלוואות פעילות. "הסכנה הגדולה היא שנעשה מעט מדי, לא יותר מדי", אמר שר האוצר.

הוא הוסיף שהבנקים צריכים להראות כעת יותר נכונות לקחת על עצמם סיכונים ולחזור להלוות לעסקים כדי שהכלכלה האמריקנית תיחלץ מן המיתון שאליו נקלעה. "כדי לצאת מזה אנחנו צריכים שהבנקים יחזרו לקחת סיכונים".

לדבריו, אם תהיה עלייה ברכישות של נכסי דיור ובלקיחת אשראי על-ידי עסקים קטנים, הדבר יוכיח שהסיוע הממשלתי מחזיר לחיים את שוקי האשראי ואת הכלכלה. "כשאנחנו פועלים, אנחנו רואים התקדמות והשפעה חיובית", אמר גייתנר ל-NBC.

הוא הגן על השותפות הציבורית-פרטית בחילוץ הבנקים, באומרו שהיא עדיפה על חלופות כמו דרישה מהבנקים להתגבר על המשבר בלי סיוע גדול, או שהממשל ירכוש בעצמו את הנכסים הרעילים שלהם.

מבנה שמרני

"המשקיעים לוקחים סיכון, הכסף שלהם יהיה על כף המאזניים", הוא אמר. לדבריו, הענקת מינוף למשקיעים פרטיים בכספי הממשל "הוא מבנה מימון שמרני יחסית", שדומה לרכישת משכנתא לדיור על-ידי משק בית.

הכלכלן זוכה פרס נובל פול קרוגמן ואנליסטים נוספים מתחו ביקורת על השותפות הפרטית-ציבורית שיזם גייתנר, שטענה שהיא מבטלת למעשה את הסיכונים למשקיעים הפרטיים.

רוב חברי הקונגרס לא יתמכו כנראה בבקשה להרחבה של כספי החילוץ למגזר הפיננסי, מאחר שהם לא יודעים איך השתמש הממשל ב-700 מיליארדי הדולרים שכבר אושרו למטרה זו. כך אומר הסנאטור ג'ון מקיין, שהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות בנובמבר. "אין לנו את השקיפות והפיקוח".