מסימני המיתון: תנובה מתחזקת, אבל שוק החלב רשם צמיחה מועטה ברבעון

שיעור הצמיחה הכספית ברבעון הראשון של 2009 מעיד על גידול אפסי מבחינה כמותית במכירות, וזאת לאור עליות המחיר שחלו בשנה החולפת ; שטראוס נחלשת, ואילו מולר מחזק את טרה

עוד סימן להאטה? שוק החלב כמעט ואינו צומח. ברבעון הראשון של השנה רשם השוק (כולל תחליפי חלב) צמיחה כספית של 5% בלבד והסתכם ב-1.86 מיליארד שקל, לעומת 1.77 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2008.

שיעור הצמיחה הכספית מעיד על גידול אפסי מבחינה כמותית במכירות לאור עליות המחיר שחלו בשנה החולפת. יתרה מכך, מכירות השוקו, המעדנים והיוגורט אף רשמו ירידה כספית במכירות בהשוואה לרבעון הראשון 2008. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

בשוק החלב מעידים כי קטגוריות הבסיס לא נפגעו, וכי בשוק חל תהליך של מעבר מקטגוריות הפרימיום לקטגוריות הבסיס. בעוד שתנובה ממשיכה לבצר את כוחה, שטראוס נחלשת מעט. נתח השוק של תנובה עלה מ-59.4% ברבעון הראשון 2008 ל-60.7% ברבעון הראשון השנה. במקביל ירד נתח השוק של שטראוס מ-22.6% ל-21.4%.

במחירי מכר כספי לצרכן, התחזקותה של תנובה באה לידי ביטוי בעלייה של כ-77 מיליון שקל במכירות שהסתכמו ב-1.13 מיליארד שקל, ואילו היחלשותה של שטראוס בירידה של כ-2 מיליון שקל במכירות שהסתכמו ב-398 מיליון שקל.

טרה ממשיכה ליהנות מהמותג מולר שתורם לגידול בנתח השוק הכולל של החברה, וזה צומח ברבעון מ-7.3% ל-7.7%. במחירים לצרכן המכירות עלו ברבעון ב-14 מיליון שקל והסתכמו ב-143 מיליון שקל. השחקנית הרביעית והנישתית בשוק, חברת גד, רושמת ירידה בנתח השוק מ-2.6% ל-2.3%.

תנובה ממשיכה, כאמור, לחזק את מעמדה ורושמת צמיחה של 7.3% הגבוהה מצמיחת השוק. צמיחה מרשימה במיוחד רושמת תנובה בקטגוריות הקוטג' (19.4%) ובקטגוריית הגבינות הישראליות (כולל גבינות צהובות), שם היא רושמת צמיחה של 13.5%. תנובה מתחזקת גם בגבינות הרכות, בגבינות המלוות ובניגרת. במקביל היא רושמת היחלשות ביוגורט ובחלב.

שטראוס חותמת את הרבעון עם היחלשות כללית שבאה לידי ביטוי בעיקר בגבינות הרכות, אך במקביל רושמת התחזקות בקטגוריית היוגורט. שטראוס היא גם הראשונה לסבול מהירידה במכירות של קטגוריית המעדנים וקטגוריית השוקו, שתי קטגוריות שהיא מובילה עם נתח כספי של 67% ו-63% בהתאמה.

המותג מולר הביא, כאמור, לגידול בנתח השוק של טרה, אבל דווקא נתוני מארס אינם מבשרים טובות למותג והוא רושם ירידה במכירות. הירידה במכירות מולר במארס באה למרות השקת סדרות נוספות של המותג כמו מולר לייט, מיקס וביאנקו. עם זאת, בטרה מסבירים כי מארס אשתקד היה חודש השקה של המוצר, והוא רשם מכירות שיא. "ההתנסות החוזרת שרושם המותג ברוב המוצרים היא מעל 30%", אומרים בטרה.

במהלך מארס החלה טרה בתהליך מיתוג מחדש של החברה כמחלבת טרה, תהליך שכלל את החלפת אריזות המוצרים ועוד. נתוני הרבעון הבא יעידו על מידת ההצלחה של התהליך.

שוק החלב