פישר: "בדקנו אפשרות לתת לריבית לנוע בין 0% ל-0.25% - כרגע אנו ממתינים"

בכנס של קרן המטבע הבינלאומית בירושלים אמר הנגיד: "אין ספק צדקנו כאשר נקטנו במדיניות של רכישת מט''ח" ; "המערכת הבנקאית נראית בריאה יחסית. לעתים נשאל האם מקומו הנכון של הפיקוח על הבנקים בתוך בנק ישראל - אני סבור שכן"

"יש לנו עכשיו גירעונות ממשלתיים גדולים ויש השואלים למה לא להגדיל אותם עוד יותר. התשובה היא כי אין לנו אפשרות לממן אותם. כעת מתחילים המשחקים למה לא 6.5% או 7%, מה ההבדל הגדול כבר? זה משחקי ילדים ואנו לא משחקים אותם" - כך אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס של קרן המטבע הבינלאומית בירושלים.

הנגיד התייחס בעקיפין לחשיבות היחסים בין בנק ישראל לפיקוח על הבנקים ואמר "המערכת הבנקאית נראית בריאה יחסית. לעתים נשאלת השאלה האם מקומו הנכון של הפיקוח על הבנקים הוא בתוך בנק ישראל. קראתי שהדבר בעייתי היא כי החלטות הריבית של הנגיד יכולות להתנגש עם יעד יציבות הבנקאית של המפקח. זה נראה לי דווקא סיבה שתומכת בהשארת הפיקוח בתוך בנק ישראל. חשוב ששני היעדים יהיו מתואמים. אני לא רוצה שהחלטות הריבית לא ייקחו בחשבון את המצב של המערכת הבנקאית".

"אנו בודקים כעת את ההשלכות של ריבית כה נמוכה. במפגש האחרון שלנו, בדקנו את האפשרות לנקוט את המדיניות של ה"פד", קרי, לתת לריבית טווח לנוע בין 0% ל-0.25%, אבל כרגע אנו ממתינים". "אין ספק צדקנו כאשר נקטנו במדיניות של רכישת מט''ח. זה חשוב במיוחד עכשיו כאשר יש חוסר יציבות כלכלית גלובלית כה גדולה. נמשיך את תוכנית רכישות הדולרים" סבר פישר.

לגבי הכללים הפיסקאליים, אמר פישר כי "זה ברור שהכלל הפיסקאלי שמדבר על גידול תקציב של 1.7% בישראל לא יכול להימשך כי הוא לא מצליח לשקף את היעילות של ההוצאה הציבורית. זה נורא חושב לאן הכסף הולך. הקצאת המשאבים היא קריטית. הדברים הללו דורשים דיון עמוק. זה לא אותו דבר עם מיליון שקלים הולך לחינוך או לביטחון". פישר גם רמז כי אין מקום להמשיך להוריד מסים בלי לבדוק את צעד ההוצאה.

פישר נוטה להתרכז ביחס חוב-תוצר של המשק שהוא "במצב לא נעים עדיין למרות ההישגים" כהגדרתו.

"אנו צריכים כלל חדש שמכניס את החוב למתווה יורד. אנו חייבים לעשות זאת כי השגנו מוניטין רב בנושא וביכולות שלנו להפחית את החוב. אנו חייבים להוכיח עתה כי אנו נחושים לשמור על מוניטין שלנו בהקשר להפחתת החוב" הסביר פישר. עוד ציין הנגיד כי בנק ישראל, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה, דנים על הכללים הללו: "יש הבדלים אבל לא גדולים. הכלל חייב להיות פשוט" סיכם פישר.

[לאתר המט"ח]