מנכ"ל גוגל: "שקלנו לקנות עיתון. בסוף החלטנו לא לחצות את הקווים ולהישאר בטכנולוגיה"

לדעת אריק שמידט, התקופה הקשה של הכלכלה האמריקנית חלפה ■ לעיתונים שגוגל בחנה את רכישתם יש חובות גדולים או שהם יקרים ■ ומה בנוגע לרכישת טוויטר? "יש לנו 18 מיליארד דולר. הכסף לא מגרד לנו בכיס"

ענקית האינטרנט גוגל שקלה בתקופה האחרונה לרכוש עיתון מודפס, אך החליטה להקפיא בשלב זה את כוונתה. כך עולה מראיון מיוחד עם אריק שמידט, יו"ר ומנכ"ל גוגל, שפורסם ב"פייננשל טיימס". בכך, שופך שמידט מים קרים על ההערכות לפיהן גוגל עשויה לרכוש את ה"ניו-יורק טיימס" או את אחד העיתונים האחרים הנאבקים בתקופה זו עם חובות גבוהים והכנסות יורדות מפרסום. כמו-כן, הוא מכחיש כוונות להיכנס לפוליטיקה ואומר: "אין פרק ב' אחרי גוגל".

"אנחנו נמנעים מלחצות את הקווים בין טכנולוגיה ובין תוכן. הצלחנו יותר כשנתנו לאנשי התוכן לייצר אותו בעצמם ובתנאים שלהם, ועבדנו איתם בניסיון להפיק עבורם כמויות כסף משמעותיות", אמר שמידט, "במקום זה, אנחנו עובדים עם מפיצים לאור כדי שאתרי האינטרנט שלהם יתאימו לפרסום מקוון. בנוסף, גוגל החליטה שהרכישות הפוטנציאליות הן יקרות מדי או שיש לעיתונים הנרכשים חובות גדולים מדי".

מה בכל זאת יכולים לעשות העיתונים המודפסים? "הרבה", אומר שמידט.

"אנשים היום קוראים חדשות על-גבי מכשירים שונים ובמגוון דרכים. העיתון הוא רק דרך אחת לקבל מידע. העיתונים צריכים לחבר בין כל הדברים הללו, לבדוק דרכים חדשות לפרסם עם גוגל ועם מתחרותיה, וזה יכול ליצור תעשיית עיתונות פורחת".

* יש גופי מדיה שהודיעו כי יגבו תשלום מקוראיהם. האם זה יעבוד?

שמידט: "קשה לי להאמין שבטווח הארוך זה יעבוד, על אף שאנשים ינסו לעשות זאת - והם אפילו מוזמנים לעשות את זה. הסיבה היא שאנשים מעדיפים את המודל של הפרסום בנושא החדשות. הקוראים הייחודיים ישלמו וגם יהיו מוכנים לעשות זאת בעזרת מינויים או מיקרו-תשלומים. אבל בנוגע לחדשות הממוצעות, הרגילות - כמו מה עושה הנשיא, או מה קרה היום בסנאט - זה לא סביר לשלם על זה, במיוחד כשיש כל-כך הרבה חלופות בחינם".

להפוך את העיתון למלכ"ר

בכל הקשור לקוראים האלקטרוניים לעיתונים, כמו הקינדל של אמזון, עולה מדברי שמידט כי הסיפור מבחינת התחום הוא לא למצוא את הקורא הטוב ביותר שמותאם לעיתונים, אלא משהו ראשוני יותר: לשפר את האופן שבו העיתונים מציגים עצמם ברשת. לדבריו, "גוגל היא חברת תוכנה. יש לנו גם שותפות בשדה החומרה. אבל האינטרס הראשוני שלנו הוא הרחבת הפלטפורמה המקוונת המשמשת לקריאת עיתונים. אנחנו מנסים כל מיני דברים - לפעמים הם עובדים ולפעמים לא. אבל ברור שאם יעלה בדעתנו מוצר מדהים בתחום החומרה, נהפוך את הגישה אליו לקלה לכולם".

* מה הסיכויים שתמצאו מוצר כזה?

"גבוהים. לא יודע מתי, אבל זה יקרה. זה חשוב מדי עבור התעשייה כולה, וגם מנקודת מבט טכנולוגית. אנחנו רוצים לחשוב על משהו כה מספק, עד שהאנשים לא יניחו אותו מידיהם".

* יש כאלה שכה דואגים למצבם הרע של העיתונים האמריקניים, עד שהם מנסים לבדוק רעיון להפוך כמה מהם למוסדות ללא כוונת רווח. זה רעיון טוב? זה יהיה הדגם בעתיד?

"יש בדיחה ישנה על עיתונים, הטוענת שכמה מהם הם מלכ"רים כבר כמה שנים. וברצינות, הדגם שבו גרים איסוף המידע והרווחיות בכפיפה אחת הוא בעייתי במקור, משום שקשה לעשות כסף מסיפור על טרגדיה או רצח, למרות שיש לו ערך רב. לכן, במבנה העיתונים שנוצר, רוב ההכנסות מגיעות ממודעות היכרויות ומודעות ענק. חייב היה להגיע הרגע שהטכנולוגיה תאתגר את הדגם הזה, וזה בדיוק מה שקרה".

"אני לא יודע כיצד לפתור את הבעיה של הפיכת עיתונים מכווני רווח לגופים ללא מטרות רווח ללא התערבות נדיבה ביותר. כמו למשל, של Google Foundation. קרן גוגל עסוקה בדברים רבים בתחום, בודקת רעיונות חכמים - אבל לא סביר שהם יקרו ללא סדרה מסיבית למדי של פשיטות-רגל תאגידיות".

* העיתונים, המחפשים רווחים, מנסים לשכנע אתכם - ובאופן ספציפי את גוגל ניוז - להעלות את התשלום על סיפורים שמופיעים אצלכם.

"הערך שאנחנו מציעים לשותפותינו הוא התנועה ברשת. מה שאנחנו רוצים להציע הוא מספר שיא של משתמשים שמגיעים לאתרים שלהן, לתוכן שלהן, ולכן אנחנו מאיצים בהן להפוך אותו לעמוק יותר, לחזק כלים טובים יותר. היום, הרוב המוחץ של ההכנסות הנובעות מקריאתם הישירה של העיתונים עובר בחזרה אליהם, דרך כל המנגנונים הללו.

"הנושא האמיתי הוא שאנשים קוראים את העיתונים ברשת, אנחנו לא מכניסים את זה למודל, כך שאם היינו מעבירים להם כספים גדולים יותר, היינו צריכים לקחת את הכסף ממשהו שלא קשור לעיתונים ולשלם להם. זה לא הגיוני".

* במצב הנוכחי, מקורות החדשות שלכם לשירות גוגל ניוז עשויים להתייבש.

"זו התלות השיתופית בינינו. אנחנו תלויים בייצורו של תוכן איכותי, ואם האנשים שמייצרים אותו מפוטרים, זאת טרגדיה גם עבורנו".

גוגל נמנעה עד היום מלהיכנס למים הסוערים של הפרסום המודפס או אפילו של הפרסום ברדיו. "בשני המקרים הללו לא ייצרנו מספיק רווחים", אומר שמידט. בגלל המבנה היייחודי של הרדיו ומודעות הדפוס, אי אפשר לאסוף מידע על ביצועים. לכן, המשכנו הלאה".

אחת מהסערות בה נמצא שמידט היא עניין היותו חבר דירקטוריון לא רק של גוגל אלא גם של אפל. אמנם, הוא פוסל עצמו מהדיונים בנושאי הסלולר - שכן ה-iPhone של אפל עשוי להתחרות בפלטפורמת האנדרואיד של גוגל, אבל לרשויות בארה"ב זה לא מספיק, והן חוקרות את העניין. בסופו של דבר, הוא עשוי להיות מחויב לבחור בין אפל לגוגל, ודי ברור במה יבחר.

"אפשר לשבת בהצלחה בדירקטוריונים רבים ועדיין לשרת כהלכה את האינטרסים של בעלי המניות בשני המקומות. בחרתי לפסול את עצמי מחלק מהדיונים בנושא ה-iPhone אך לא בתחומים אחרים, משום שיש כל-כך הרבה אזורים בהם לשתי החברות יש דווקא אינטרסים משותפים. צוות ההנהלה של אפל עובד מצוין, מסטיב ג'ובס ועד כל החברה, והביצועים מוכיחים זאת".

אוהבים את YouTube

אחת מהרכישות המשמעותיות שביצעה גוגל בשנים האחרונות היא רכישת YouTube בנובמבר 2006 תמורת כ-1.6 מיליארד דולר, בעיקר במניות. באחרונה, אנליסטים העריכו כי החברה תפסיד אפילו 600 מיליון דולר ב-2009.

* האם החברה תגיע בקרוב לנקודה בה יהיה עליה לוותר על ההשקעה באתר?

"לא ולא, מי מציע דבר כזה? אנחנו אוהבים את YouTube, היא הצלחה כבירה. בכל דקה מועלות לאתר כ-15 שעות וידיאו מכל רחבי העולם. תראי את המחלוקות שהחברה מעלה סביבה. כל אלה מעידים על ההשפעה של האתר. הקהל שלו הוא גדול בהרבה מזה של הטלוויזיה המסורתית, הוא גלובלי ואנחנו עוד נפתח את דגמי הפרסום כך שזה יהפוך להיות עסק טוב עבורנו".

* את YouTube רכשתם, מה דעתך על טוויטר? היא אופציה?

"אני לא יכול להגיב לגבי רכישת חברה זו או אחרת. אבל טוויטר מצליחה ואנשים משתמשים בשירות בכדי לעשות דברים מדהימים. הרעיון הזה של עדכונים בזמן אמיתי הוא חזק".

* יש לכם 18 מיליארד דולר כשלחברות אחרות יש משבר מזומנים. זה הזמן לקנות?

"בדיונים פנימיים בגוגל אנחנו אומרים שהכסף לא מגרד לנו בכיס. זה שיש לנו את כל המזומנים האלה לא אומר שעלינו לפוצץ מיליארדים על רכישות שלא יעבדו. בחנו כל מיני דברים, אבל שום דבר לא קרץ לנו. המחירים גבוהים מדי. לחברות הללו יש לא פעם התחייבויות שאנחנו לא רוצים לקחת על עצמנו.

"גוגל היא מקום מיוחד, ולא היינו רוצים לשנות את התרבות שלנו באופן משמעותי על-ידי רכישות. אנחנו רוצים שההצלחה תימשך".