חובות ערוץ 10 לבנק לאומי מסתכמים כיום ב-60 מיליון שקל; הבנק ביצע בעבר מחיקה של 150 מיליון שקל

גלובס tv (עדכון) - החוב המקורי של הערוץ לבנק עמד על כ-340 מיליון שקל ■ חלק מהאשראי החזיר מימן, ולחלקו האחר הוא ערב אישית ■ אלכס גלעדי: "ערוץ 1 מונשם בטיפול נמרץ, לידו ערוץ 10 שכנראה ינותק מהמכשירים" ■ פרשנות - לילך סיגן: דרוש אדם שאכפת לו

החובות של ערוץ 10 לבנק לאומי עומדים היום על 60 מיליון שקל לאחר שבנק לאומי מחק לפני מספר שנים כ-150 מיליון שקל ובעל השליטה בערוץ, יוסי מימן, פרע כ-100 מיליון שקל.

לפי הערכות במערכת הבנקאית, החוב המקורי של ערוץ 10 לבנק לאומי עמד על 330 מיליון שקל, אך כבר לאחר ההתפתחות הראשונה של הערוץ בתחילת העשור מחק הבנק והפריש לחובות מסופקים 150 מיליון שקל. במקביל, פרע הערוץ חוב בסך 100 מיליון שקל והקטין את האשראי, כך שנותרו, כאמור, חובות של 60 מיליון שקל. מתוך סכום זה, 30 מיליון שקל הם אשראי כספי ו-30 מיליון השקלים הנותרים מהווים אשראי חוץ מאזני - ערבות של הערוץ לרשות השנייה.

החוב של ערוץ 10 מטופל היום באגף "אשראים מיוחדים" בבנק לאומי, בראשות משה אינגביר, המטפל בחובות הבעייתיים של לווים הנמצאים בקשיים. בערוץ 10 סירבו להגיב לנושא החובות.

החובות של ערוץ 10 לבנק לאומי וכן לספקים אחרים, כמו גם הסחבת שנוקטים הרגולטורים בטיפול בערוץ, היו בבחינת הקש ששבר את גב הגמל לאחר שאתמול (ב') הצהיר מימן בוועידת התקשורת ונתח שוק של "גלובס" כי הוא סוגר את הברז של ערוץ 10 ומפסיק, ביחד עם שותפיו לערוץ רון לאודר, ארנון מילצ'ן ורופרט מרדוק, את הזרמת הכספים. בעלי הערוץ השקיעו בערוץ 1.3 מיליארד שקל, הרוב מכיסו של מימן עצמו.

"בשבוע האחרון קיימתי סבב שיחות עם שותפיי לערוץ - ארנון מילצ'ן, רון לאודר ורופרט מרדוק", סיפר אתמול מימן. "הם הודיעו לי שיפסיקו להזרים כסף לערוץ והכתפיים שלי לא רחבות מספיק כדי לעשות את זה לבד. החשק לא קיים להמשיך עם ההזרמות. בצער רב, בשם שותפיי ובשמי, אנו מפסיקים החודש את ההזרמות.

בכירי הערוץ נועדו אחר הצהריים עם נציגי אגף התקציבים על מנת לנסות ולהגיע לפשרה שתמנע את סגירת הערוץ. בסביבת שר האוצר העריכו היום כי "הפתרון לא יגיע היום אך השר מעוניין שהערוץ ימשיך לפעול".

לא כמו פרי גליל

"זה לא איום, אך אנו פשוט לא יכולים יותר ואני אישית לא יכול ולא רוצה לשאת בנטל הזה לבד. המשחק נגמר".

לדברי מימן, "עכשיו התחילו לדבר על מכרז חדש לערוץ 10. באיזה עולם אנו חיים? מכרז חדש על מה? על הזכות להפסיד כסף? הבעיה ידועה לכולנו, אין אף גורם ממשלתי שלא יודע מה לעשות. השאלה היא מי ייקח את הכדור לידיים שלו וירוץ עם זה".

מימן התייחס לעובדים ואמר כי "יש עובדים בערוץ 10 שמתישהו בקיץ עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה" וציין כי מצב הערוץ "לא שונה מפרי גליל או מעוף העמק". עם זאת, בדיקת "גלובס" מעלה כי שכרו של עובד ממוצע בערוץ 10, ללא שכר הטאלנטים, עומד על 10,000 שקל ברוטו בחודש - יותר משכר חודשי ממוצע של עובד פרי גליל או עוף העמק גם אחרי שעות נוספות.

ערוץ 10 הפגנות / צלם: איל יצהר
ערוץ 10 הפגנות / צלם: איל יצהר

המשבר בטלוויזיה המסחרית: ההפסדים של זכייניות ערוץ 2 ו-10 יגיעו השנה ל-120 מיליון שקל

ההפסד המצטבר של זכייניות הטלוויזיה המסחרית בשנת 2009 צפוי להיות נמוך או שווה לזה שנרשם בשנת 2008. על פי הערכות, במידה וערוץ 10 ימשיך לפעול עד סוף השנה יגיעו ההפסדים של ערוץ 2 וערוץ 10 יחד לכ-120 מיליון שקל.

רוב ההפסדים - של ערוץ 10

על פי הערכות, הפסדיה של רשת צפויים לעמוד על למעלה מ-40 מיליון שקל בשנת 2009 ואילו הפסדיה של קשת על כ-30 מליון שקל (לקשת יש פעילויות נוספות כמו האתר מאקו וערוץ 24 שעשויים להיות גורם משפיע להפסד). במידה וערוץ 10 ימשיך לפעול, הוא עשוי לצמצם משמעותית את ההפסדים שרשם ב-2008 וזאת לאור הלוח הדל שהציג במהלך השנה הנוכחית. יחד עם זאת, בשלב זה מדובר בהערכות בלבד ולא בנתונים רשמיים של הזכייניות שסירבו לשתף פעולה עם הערכות אלה.

את שנת 2008 סיים שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל עם הפסד מצטבר של כ-120-150 מיליון שקל. עיקר ההפסד שייך לערוץ 10, שהפסיד אשתקד סכום של כ-80 מיליון שקל. הפסדיה של קשת בשנה שעברה הסתכמו בכ-15 מיליון שקל ואילו של רשת בכ-40 מליון שקל. יש לציין כי למעט ההפסד שרשם ערוץ 10 בשנה שעברה, הפסד עליו הצהיר גם יוסי מימן, בעל המניות העיקרי בערוץ, בקשת ורשת לא אישרו מעולם את המספרים.

ל"גלובס" נודע כי ברבעון הראשון של 2009 קשת, שנחשבת לזכיינית המצליחה ביותר מבין השלוש, הן מבחינת הרייטינג והן מבחינת ההכנסות, רשמה הפסד רבעוני של כ-9 מיליון שקל. יש לציין כי במהלך השנה וחצי האחרונות לקשת יש רק שלושה ימי שידור, מה שמשפיע מחד על הכנסותיה אולם מאידך על הוצאות התוכן שלה.

11