שטייניץ: "ארגון ה-OECD איננו תורה מסיני והאחריות על המדיניות הכלכלית היא עלי"

"חשוב לשמוע אותם אבל דבריהם אינם קדושים. אנחנו לא חייבים לקבל הכול וגם מדינות אחרות לא מקבלות הכול"

"ארגון ה-OECD איננו תורה מסיני והאחריות על המדיניות הכלכלית היא עלי. חשוב לשמוע אותם אבל דבריהם אינם קדושים. כל הסיפור בארגון הוא שמדובר בדיאלוג והם ממליצים. אנחנו לא חייבים לקבל הכול וגם מדינות אחרות לא מקבלות הכול", כך אמר אתמול (ד') שר האוצר, יובל שטייניץ, בסקירה כלכלית בפני חברי ועדת הכספים, בעקבות חשיפת "גלובס" על דו"ח ה-OECD.

שטייניץ התייחס גם למגמת ההתאוששות במשק. "השבוע קיבלנו עוד כמה אינדיקציות חיוביות מטעם גופים בינלאומיים - החשובה ביותר היתה החלטת חברת הדירוג פיץ' לאשרר לנו את דירוג האשראי. ברקליס הגדיר אותנו כמקרה של 'ההתאוששות הטובה בעולם'. אך שוב אני מדגיש כי אנו בתחילת ההתאוששות והמשבר עדיין לא מאחורינו".

"בלימה באבטלה"

בנוגע לאבטלה אמר שטייניץ כי "היו חששות כבדים בחודשים מארס-אפריל שנגיע לשיעורי אבטלה של אירופה ואמריקה - בין 10% ל-20%. דובר גם על גל פיטורים נוסף אחרי יום העצמאות. לשמחתנו, שיעור האבטלה, שהוא עדיין קשה, לא הגיע לרמות הגבוהות מהן חששנו ואנו רואים בלימה באבטלה. אנו שמחים לראות שזה פחות גרוע ממה שחששנו אך מדובר בבלימה ולא בהיפוך מגמה. לוקח לפחות שנה עד שרואים התייצבות בשוק העבודה".

אחרי סבב שבו הטיחו חברי הוועדה בשטייניץ ביקורת בנוגע לכל מיני נושאים העומדים על הפרק (היטל הבצורת, הקיצוץ הרוחבי, ביטוח על אופנועים ועוד) השיב שר האוצר על כל נושא.

בנושא האופנוענים הפגין שטייניץ קצת גמישות ואמר: "לגבי האופנועים אנו בודקים הקלה מסוימת מול משרד המשפטים אך באופן כללי אני מגבה את אגף שוק ההון".

בנוגע לקיצוץ הרוחבי בסך מיליארד שקל, אותו אישרה אתמול ועדת הכספים, אמר שטייניץ כי "גם אני הרגשתי אי נוחות עם הקיצוץ ואני לא מאושר ממנו, אך זה לא קשור לתקציב דו-שנתי כי גם בשנים עברו, כאשר לא היה דו-שנתי, היו קיצוצים רוחביים ואפילו כמה. אנו עושים עבודה מאוד מקיפה על התקציב הדו-שנתי. זה שאנו הראשונים במערב לא מפחיד אותי. יש שינויי קונספציות ושבירת דוגמות. אני הקמתי מועצת חכמים בה משתתפים 20 פרופסורים לכלכלה, כולל בכירי בנק ישראל. יש לכל דבר פלוסים ומינוסים. היה מפתיע לשמוע כי הרוב המוחלט תמכו בצורה בלתי מסויגת בתקציב הדו-שנתי. היתרונות עולים בהרבה על החסרונות".

"הגירעון עדיין ענק"

שר האוצר שטייניץ התייחס גם למצוקת האשראי וטען כי אף ששוק ההנפקות התחדש, הדבר לא רלוונטי לעסקים קטנים ובינוניים ולצורך כך הוקמו קרנות האשראי. "בנוסף אנו בקשר עם בנק ההשקעות האירופי לצורך קבלת אשראי מסובסד ואנו במשא ומתן מתקדם עמם".

שטייניץ צינן את האופטימיות לגבי נתוני התקציב ואמר כי "יש שיפור קל גם בהכנסות ממסים וגם בגירעון אך הוא לא דרמטי כפי שרצו להציג אותו. גירעון של כ-5% זה סכום ענק, זה עדיין בור עמוק. המשמעת התקציבית עדיין קריטית".