400 דולר - ויש לכם כרטיס טיסה "חינם" לניו-יורק

בדיקת "גלובס": הנוסעים המתמידים משלמים לא מעט עבור כרטיסי טיסה חינם ■ באייר פראנס עולה כרטיס בונוס לניו-יורק 400 דולר וללונדון 370 דולר ■ בבריטיש איירווייס ישלמו המתמידים 250 דולר על כרטיס בונוס לפריז

לא פחות מ-344 דולר ישלם הנוסע המתמיד עבור כרטיס חינם לניו-יורק באל-על או בלופטהנזה, ונוסעים מתמידים של בריטיש איירוויס או אייר פראנס או KLM ישלמו עבור אותו כרטיס אפילו יותר - כ-390 דולר. סכומים אלה מורכבים ממיסי נמל, היטלים שונים או "תוספת מזומן", כפי שמגדירים זאת באל-על. נוסע מתמיד שיעדיף לטוס חינם לפריז או ללונדון ישלם סכומים הנושקים ל-300 דולר.

אם בעבר היו הנוסעים המתמידים זכאים לכרטיס בונוס בסכום המגלם את מיסי הנמל, הרי שבשנים האחרונות העלו חלק מחברות התעופה את מחיר התוספות המשולמות לכרטיס הבונוס, עד כדי כך שכרטיס חינם עולה מאות דולרים, וזאת כדי לפצות את עצמן על התנודות במחירי הנפט, המשבר הכלכלי והירידה ברווחיהן.

מאחר שבתקופות שפל מציעות החברות מבצעים שבהם נמכרים כרטיסי טיסה במחירי רצפה, ומאחר שבמציאות החדשה כרטיס בונוס עולה מאות דולרים, לא פעם נשאלת שאלת כדאיות ניצול כרטיס הבונוס.

התשובה לכך פשוטה: הכדאיות של ניצול הכרטיס עולה ככל שהעונה מבוקשת יותר, וכרטיס הטיסה בה יקר יותר. כל זאת בהנחה שהצלחתם "לשים יד" על מקום פנוי למחזיקי כרטיס בונוס בתאריכים שביקשתם.

אחד הסודות השמורים ביותר של החברות השונות הוא ה"מפתח" להקצאת מושבים למחזיקי כרטיסי בונוס בטיסות, בייחוד בעונות הבוערות. באל-על, למשל, מוכנים להישבע שהם מהחברות המאפשרות למספר הגדול ביותר של מחזיקי כרטיסי בונוס לממש אותם גם בשיאי עונה. כיוון שמדובר במידע חסוי, קשה להוכיח את הטענה בהשוואה לחברות אחרות.

מועדוני הנוסע המתמיד הם כידוע בליבת הפעילות העסקית של חברות התעופה. במטרה לייצר נאמנות, לעודד את הלקוחות לצבור מיילים, ובכך כמובן להגדיל את מכירת המושבים, משתדלות החברות לטפח את חברי המועדון, ולהציע להם הטבות ושדרוגים. כחלק מפעילות זאת צירפו במהלך השנים חברות תעופה שותפים עסקיים דוגמת חברות אשראי, רשתות בתי מלון וחברות להשכרת רכב, המעניקים נקודות (מיילים) לחברי המועדונים המבצעים רכישות באמצעותם.

מרבית החברות מאפשרות לרכוש מיילים חסרים להשלמה לכרטיס בונוס, אולם כעיקרון לא מעודדים בחברות מהלך כזה. באל-על, לדוגמה, ישלימו נקודות תמורת תשלום של חצי דולר לנקודה - עסקה שיכולה להיות משתלמת כשמדובר בחוסר של כמה עשרות בודדות של נקודות, והופכת למשתלמת פחות ככל שגדל מספר הנקודות שיש להשלים.

נקודה נוספת שאליה כדאי להתייחס היא מועד פקיעת תוקפם של המיילים בחשבון. באל-על ניתן לגשר על נקודה זו על-ידי הנפקת שובר לכרטיס בונוס, שתוקפו שנה מיום ההנפקה. כך בעצם יכול הנוסע המתמיד "להציל" את הנקודות שצבר לשנה נוספת בלא שהזמין טיסה.

פסגת שאיפותיו של חבר מועדון נוסע מתמיד הוא "כרטיס הבונוס" המיוחל, לו הוא זכאי אחרי מספר טיסות המשתנה בהתאם לחברה וליעד. תנאי הצבירה והמימוש שונים מחברה לחברה, כמו גם תנאי המעבר בין "מעמדות" החברות במועדונים.

ההשוואה בין המועדונים השונים קשה עד בלתי אפשרית, מכיוון שבכל אחד מהם דירוג שונה של מעמדות, ומכאן גם של צבירת המיילים עד לכרטיס הבונוס המיוחל. המעמד הבסיסי הוא מעמד ההצטרפות, וזה הולך ועולה (ויחד עימו כמובן טיב ההטבות) ככל שהנוסע צובר מיילים רבים יותר. בדרגות הגבוהות ביותר זוכים החברים לשירותים מפנקים כמו שידרוגים אוטומטיים למחלקות יוקרה במטוס, "קו חם" של חברת התעופה העומד לשירותם סביב השעון, טרקליני עסקים מפוארים המיועדים רק להם, בידוק אישי לפני העלייה למטוס והעברה מהטרמינל למטוס ברכב שרד.

אל-על: הנוסע המתמיד

* עלות הצטרפות: 20 דולר (עם ההצטרפות מקבלים 30 נקודות במתנה).

* דרגות חברות: מתמיד, כסף (צבירה של 1,000 נקודות בשנה מטיסות בלבד) זהב (2,000 נקודות בשנה מטיסות בלבד), פלטינה (5,000 נקודות בשנה מטיסות בלבד). טופ פלטינה: (10,000 נקודות בשנה מטיסות בלבד, וכן לקוחות נבחרים, עם היקף הטסות מטען ונוסעים גבוה מאוד, הנמנים עם האגף העסקי של אל-על).

* הטבות: מתמיד - צבירת נקודות לכרטיסי בונוס, שדרוגים למחלקות יוקרה,עדיפות בבחירת מושבים; כסף, זהב ופלטינה - תוספת צבירת נקודות, שדרוגים מוזלים של הרגע האחרון על בסיס מקום פנוי; קבלת מקום מובטח מ-24-72 שעות לפני הטיסה (בהתאם לסטטוס) ברכישת כרטיס במחלקת תיירים. חברי הפלטינה והזהב נהנים מעדיפות ברשימות המתנה ומכניסה לטרקלין המלך דוד היוקרתי בנתב"ג וטרקליני אל-על בעולם. טופ פלטינה: שירות אישי על ידי מנהל/ת תיק לקוחות אישי במוקד הייעודי ELAL VIP, שירותי Concierge בכל מקום בעולם. שני שוברי שדרוג חינם למחלקת עסקים לכל יעד, חברות במועדון "המלך דוד" חינם לבן/בת זוג למשך שנה.

* תוקף הנקודות: נקודות מטיסות - 3 שנים. נקודות משותפים - אין פקיעה.

* צבירת נקודות: טיסות, כל חברות האשראי, השכרת רכב, רשתות בתי מלון, חברות תעופה (סאן דור, אמריקן איירליינס, אירומקסיקו, קוואנטס, סאות' אפריקן איירליינס ועוד).

* כרטיס בונוס ללונדון/פריז במחלקת תיירים: 900 נקודות הנצברות אחרי 4.5 טיסות לאירופה (3.6 טיסות לחבר בדרגת זהב, 3 לחבר בדרגת פלטינה). בתוספת 268 (המכונה באל-על תוספת מזומן) דולר ללונדון ו-222 דולר לפריז. ניתן להמיר חלק מהתוספת בנקודות נוספות.

* כרטיס בונוס לניו-יורק: 1,400 נקודות הנצברות אחרי 3.5 טיסות לארה"ב או למזרח (2.8 טיסות לחבר זהב, 2.3 לחבר פלטינה) בתוספת 344 דולר. ניתן להמיר חלק מהתוספת בנקודות נוספות.

US AIRWAYS: Dividend Miles program

* עלות הצטרפות: חינם.

* דרגות חברות: כסף (צבירת 25,000 מיילים), זהב (50,000 מיילים, פלטינום (75,000 מיילים). במבצע ההצטרפות הנוכחי כל נוסע שטס במחלקת עסקים מקבל סטטוס זהב. חברות זהב הופכת לחברות ב-Star Alliance זהב.

* הטבות לחברי זהב ומעלה: כניסה לטרקליני הברית; בידוק בדלפקי מחלקת עסקים; עלייה מוקדמת למטוס; עדיפות בפריקת הכבודה.

* תוקף הנקודות: פג אחרי 18 חודשים ללא תנועה בחשבון.

* צבירת נקודות: טיסות בחברה וחברות השותפות בברית.

*כרטיס בונוס לניו-יורק במחלקת תיירים: 80,000 מיילים אותם צוברים חברים במעמד בסיס 6-7 טיסות לחוף המזרחי, 5-6 טיסות לחוף המערבי, בתוספת כ-50 דולר.

דלתא: SkyMiles

* עלות הצטרפות: אין.

* דרגות חברות: בסיסי, סילבר (25,000 מיילים בשנה), גולד (50,000 מיילים) ופלטינום (75,000 מיילים).

* הטבות: נוסעי מחלקת עסקים בכל אחת מהדרגות צוברים 50% תוספת נקודות. סילבר: שדרוג מחלקות פעם בשנה, עדיפות בבחירת מושבים; גולד/פלטינום: שדרוג מחלקות 3/5 פעמים בשנה, עדיפות בבחירת מושבים, בידוק ביטחוני במסלול מיוחד.

* תוקף הנקודות: פג לאחר 12 חודשים ללא פעילות.

* צבירת נקודות: טיסות.

* כרטיס בונוס לניו-יורק במחלקת תיירים: 80,000 מיילים אותם צוברים חברים במעמד בסיס כ-6 טיסות בתוספת 50 דולר.

לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, סוויס, לוט: Miles & More

* עלות הצטרפות: אין.

* דרגות חברות: Miles & More ;Frequent Traveler (צבירה של 30 אלף מיילים בשנה קלנדרית); Senator (צבירה של 100 אלף מיילים בשנה); Hon Circle Member (צבירה של 600 אלף מיילים בשנתיים קלנדריות).

* הטבות: Miles & More - צבירה לכרטיס בונוס; Frequent Traveler - טרקלין מיוחד, בונוס צבירה של 25% מיילים נוספים בכל טיסה; Senator - טרקלין ייעודי, שירותי גיהוץ; Hon Circle Member - טרקלין מיוחד (בפרנקפורט הוא כולל ספא), טרמינל מיוחד בפרנקפורט.

* תוקף הנקודות: 3 שנים. נקודות הנצברות באמצעות כרטיס Miles & More של כאל - ללא תוקף פקיעה.

* צבירת נקודות: טיסות בכל החברות ב-Star Alliance, כרטיסי אשראי של כאל, חברות השכרת רכב.

* כרטיס בונוס ללונדון/פריז במחלקת תיירים: 15,000-30,000 מיילים. 3-4 טיסות לפרנקפורט בתוספת 277 דולר ללונדון, 243 דולר לפריז.

מסלול Fly Smart מאפשר להזמין באינטרנט כרטיס לאירופה תמורת 15 אלף מיילים כשבועיים עד 4 ימים לפני מועד היציאה.

* כרטיס בונוס לניו-יורק במחלקת תיירים: 60 אלף מיילים שצוברים חברים במעמד בסיס בכ-4 טיסות לניו-יורק (דרך גרמניה) בתוספת 338 דולר.

בריטיש איירווייס: Club Executive

* עלות הצטרפות: חינם.

* דרגות חברות: Blue, סילבר (400 נקודות סטטוס), זהב (800 נקודות סטטוס בשנה).

* הטבות: בחירת מושב וארוחה; סילבר: דלפקי בידוק ייעודיים, עדיפות ברשימת המתנה, עדיפות בעלייה למטוס, כניסה זוגית לטרקליני החברה ותוספת בשיעור של 25% לצבירת המיילים. גולד: עדיפות ברשימת המתנה, עדיפות בעלייה למטוס וכניסה זוגית לטרקליני החברה, בידוק בדלפק המיועד לנוסעי המחלקה הראשונה, תוספת בשיעור של 50% לצבירת המיילים. עד 31 בדצמבר: כל נוסע שטס במחלקת העסקים או במחלקה הראשונה יקבל בנוסף לצבירה הרגילה בונוס מיילים בחשבון מיוחד, המקנה עבור כל טיסה במחלקות אלה בונוס לצבירת כרטיסי חינם בקו ת"א לונדון.

* תוקף הנקודות: 36 חודשים מתאריך הפעילות האחרונה בחשבון.

* צבירת נקודות: טיסות בחברות ברית OneWorld: שהיייה ברשתות בתי מלון היאט, הילטון, מאריוט, סטארווד, מנדרין, אוריינטל שנגרילה, ראדיסון. חברות השכרת רכב.

* כרטיס בונוס ללונדון/פריז במחלקת תיירים: 20,000 מיילים, שצוברים חברים במעמד בסיס ב-6 טיסות ת"א-לונדון, בתוספת 191 דולר ללונדון, 251 דולר לפריז.

* כרטיס בונוס לניו-יורק במחלקת תיירים: 65,000 מיילים, אותם צוברים חברים במעמד בסיס ב-6 טיסות לניו-יורק (דרך לונדון) בתוספת 393 דולר.

קונטיננטל: OnePass

* עלות הצטרפות: אין (מענק של 5,000 מיילים במעמד ההרשמה).

* דרגות חברות: 4 דרגות - OnePass כסף (עד 25 אלף מיילים בשנה); זהב, פלטינום (צבירה של 50 אלף ו-75 אלף מיילים בהתאמה) ו-Elite OnePass כסף, זהב ופלטינום.

* הטבות: צבירת ומימוש מיילים הדדית ב-24 חברות תעופה מרכזיות; EasyPass המאפשרת לנוסע להבטיח את מקומו גם כאשר הטיסה בה הוא מעוניין מלאה. אחרי צבירה של 25,000 מייל - מעבר אוטומטי לדרגת עלית (Elite). לחברי עלית זהב ופלטינום צבירת מיילים כפולה, והם הופכים אוטומטית לחברי מועדון Star Alliance זהב, שמזכה אותם בהטבות בכל אחת מ-24 חברות התעופה השותפות בברית, ביניהן כניסה לכ-800 טרקלינים ברחבי העולם, הקצבת מטען נוספת של עד 3 תיקים או 44 פאונד נוספים (20 ק"ג) בטיסות, עדיפות בצ'ק אין בשדה התעופה ובעלייה למטוס, וטיפול מיוחד במטען לאורך המסלול.

* תוקף הנקודות: ללא הגבלה.

* צבירת נקודות: רכישות בכרטיסי אשראי לאומי קארד ואמריקן אקספרס, שהייה ברשתות בתי-מלון נבחרות, והשכרה בחברות השכרת רכב.

*כרטיס בונוס לניו-יורק במחלקת תיירים: 75 אלף מיילים אותם צוברים חברים במעמד בסיס כ-5 טיסות לניו-יורק לחבר במעמד בסיסי, כ-4 טיסות לחבר במעמד זהב, פלטינום, בתוספת 42 דולר.

bmi: Diamond Club

* עלות הצטרפות: ללא תשלום.

* דרגות חברות: blue, סילבר (בצבירה של 16,000 מיילים בשנה קלנדרית), גולד (בצבירה של 38,000 מיילים בשנה קלנדרית)

* הטבות: blue - צבירת מיילים ומימושם בbmi- ובחברות התעופה השותפות בברית סטאר אליינס; לחברי סילבר וגולד: גישה לטרקליני עסקים ברחבי העולם, עדיפות ברשימות המתנה וסטנד ביי, אפשרות לכבודה נוספת ללא תשלום, הנחות ושידרוג בהשכרת רכב (עם חברות השכרה שותפות), שדרוגים חינם (גולד), תוספת של בונוס לצבירת המיילים מדי חודש, צ'ק אין נפרד, צבירת מיילים חינם, תעריפי חנייה מיוחדים (בחלק משדות התעופה).

* תוקף הנקודות: ללא תוקף.

* צבירת מיילים: בלינות ברשתות מלון מובילות; בשכירת רכב בהרץ; בטיסות של חברות Star Alliance.

* כרטיס בונוס במחלקת תיירים ללונדון: תמורת 40,000 מיילים אותם צוברים חברים במעמד בסיס בכ-9 טיסות ללונדון בתוספת 233 דולר.

* כרטיס בונוס במחלקת תיירים לניו-יורק: תמורת 80,000 מיילים אותם צוברים חברים במעמד בסיס בכ-7 טיסות לניו-יורק בתוספת 369 דולר.

אייר פראנס KLM: Flying Blue

* עלות הצטרפות: ללא תשלום.

* דרגות חברות: אייבורי (חברות אוטומטית); סילבר (לצוברים 30,000 מיילים במהלך שנה קלנדרית); גולד (לצוברים 60,000 מיילים); פלטינום (לצוברים 90,000 מיילים).

* הטבות: סילבר - צבירה של 50% יותר מיילים על כל טיסה, תוספת 5 ק"ג לכבודה ללא תשלום, בידוק בדלפק מחלקת עסקים; גולד - גישה לכל טרקליני העסקים של SkyTeam ברחבי העולם, 10 ק"ג תוספת לכבודה ללא תשלום; דלפק כירטוס המיועד למחלקות העילית; פלטינום - בנוסף להטבות של הדרגות האחרות יש צבירה של 100% יותר מיילים על כל טיסה, אפשרות למשקל עודף של 20 ק"ג ושירות עיטוף מזוודות חינם בשארל דה גול.

* תוקף הנקודות: במעמד אייבורי פג תוקף המיילים כעבור 20 חודשים. במעמד סילבר ומעלה אין תוקף למיילים, כל עוד שמר החבר על רמת חברותו (או לחילופין העלה אותה).

* צבירת מיילים: בטיסות בחברות החתומות על ברית SkyTeam; בבתי מלון; בחברות השכרת רכב ובקניות באמצעות כרטיסי אשראי בחו"ל.

* כרטיס בונוס במחלקת תיירים ללונדון/פריז: 30,000 מיילים שצוברים חברים במעמד בסיסי בכ-7 טיסות ללונדון/פריז בתוספת 176 דולר (פריז), 369 דולר (לונדון).

* כרטיס בונוס במחלקת תיירים לניו-יורק: 50,000 מיילים אותם צוברים חברים במעמד בסיס בכ-4 טיסות לניו-יורק בתוספת 394 דולר.

22

הנוסעים המתמידים של אל-על לא נהנים מבריתות תעופה

מרבית חברות התעופה הגדולות בעולם חברות באחת מבריתות התעופה הגדולות: Star Alliance, SkyTea11 ו- oneworld. הברית הראשונה - Star Alliance - מאגדת למעלה מ-21 חברות תעופה, בהן לופטהנזה, סוויס, אייר קנדה, יונייטד איירליינס וסינגפור איירליינס, והחברות החדשות קונטיננטל ובריסל איירליינס.

SkyTea11 כוללת בין היתר את אייר פראנס-KLM, דלתא ואליטליה, וב-oneworld חברות 10 חברות תעופה, בהן בריטיש איירווייס, קוואנטס, אמריקן איירליינס ורויאל ג'ורדניאן.

לחברות בברית יתרונות גדולים הן מבחינת החברה עצמה והן מבחינת הנוסעים המשתמשים בשירותיה. השותפות בברית מציעות ללקוחותיהן מגוון גדול יותר של יעדים, ובמקרה של טיסות המשך משולבים לוחות הזמנים של הטיסות שלהן באופן המבטיח מעבר נוח בין הטיסות, תוך שימוש בכרטיס טיסה אחד. לקוחות מועדפים של חברות הברית נהנים מגישה לטרקליני האירוח של כל החברות בברית, וכמובן, תוכניות הנוסע המתמיד של כל החברות בברית משולבות בערכים זהים, הן לצורך צבירת מיילים והן לשם ניצולם.

חברת אל-על לא הצליחה במהלך השנים להצטרף לברית כזו. גורמים בענף מעריכים כי למרות המאמצים הגדולים המושקעים מאז ומתמיד במישור הבינלאומי לצירופה של אל-על לברית תעופה, כל עוד לא יהיה שינוי גיאופוליטי מהותי באזור, לא תוכל אל-על להצטרף לאף אחת מהבריתות. "אף ברית לא רוצה חברת תעופה ישראלית, מסיבות פוליטיות ומסיבות ביטחון", אמר השבוע ל"גלובס" גורם בכיר בענף. "בנוסף, חברה שמצטרפת לברית מביאה לרוב "נדוניה" כמו נמל בית, שיכול לשמש לקשר בינלאומי למקטעי טיסה אחרים. לאל-על אין כרגע מה להציע בתחומים אלה. "חלק ממטרות החברות בברית הן להקל על הנוסעים, ואילו הכנסת חברה כמו אל-על לתמונה רק תכביד על הנוסעים ועל החברות האחרות בברית, שכן נוסעים יצטרכו לעבוד בדיקות ביטחוניות כפולות וכל העסק יסתבך".

למרות זאת שם שר התחבורה הנוכחי ישראל כץ על סדר יומו את צירופה של אל-על לאחת מבריתות התעופה. באחרונה פנה כץ לשרי התחבורה של צרפת ושל בריטניה, בבקשה שאלה יפעלו מול חברות התעופה הגדולות בכל מדינה וינסו להשפיע על הבריתות לקבל לחיקן את אל-על.