וול סטריט ננעלה בירידות; הנאסד"ק ירד ב-0.3%

גלובס tv ה'פד': "ההתאוששות תהיה איטית בשעה שהאבטלה תיוותר גבוהה" ■ קריאת התמ"ג השנייה: התמ"ג האמריקני צמח ברבעון השלישי ב-2.8% ■ FDIC: מספר הבנקים "במצוקה" עלה לשיא של 16 שנה

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה (ג') בירידות שערים בתום מסחר תנודתי ביום עמוס נתוני מאקרו. לפני ובמהלך המסחר פורסמו נתוני קריאת התמ"ג השנייה לרבעון השני, מדד מחירי הבתים קייס שילר לחודש ספטמבר, מדד בטחון הצרכנים לחודש נובמבר ופרוטוקולי החלטת ה'פד' האחרונה מתחילת נובמבר.

יום המסחר התאפיין מתחילתו בירידות שערים, שהעמיקו לאחר הפתיחה עד לשיעור ירידה של 0.94% במדד הנאסד"ק. לאחר פרסום פרוטוקולי ה'פד' בשעה 21:00 שעון ישראל, קיזזו המדדים את הירידות כך שמדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עברו לרגעים קלים להיסחר בטריטוריה הירוקה, לפני שהתקפלו וננעלו כאמור בירידות שערים.

הבנקים בלחץ

חברת הדירוג S&P פרסמה בחודש אפריל האחרון מדד חדש להערכת סיכוני הבנקים בשם RAC, ולפי מה ש-S&P פרסמה אתמול, אזי למעשה, לרוב הבנקים הגדולים בארה"ב אין מספיק הון עצמי בכדי לשמור על דירוגי האשראי שלהם.

בנוסף, היום נודע כי הפדרל ריזרב ביקש מ-9 בנקים שהיו חלק ממבחני העמידות מוקדם יותר השנה, להגיש תוכניות להחזרת ההון שקיבלו מהממשל. כך לפי מקור המקורב לנושא שביקש להשאר אנונימי. לפי המקור, הבנק המרכזי בארה"ב ביקש מהבנקים למסור לו את התוכניות, כולל לוח זמנים. לדבריו, החברות יוכלו להחזיר את כספי הסיוע הממשלתיים (TARP) בקרוב אם הן יצליחו לגייס הון בשוק הפרטי שיגדיל את הלימות ההון שלהן ויאפשר להן לעבור את מבחני העמידות.

בתוך כך, השלים היום משרד האוצר האמריקני גיוס של 42 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח ממשלתיות עם מח"מ ל-5 שנים. במכרז שערך האוצר האמריקני נקבעה הריבית על 2.175% (הצפי עמד לריבית של 2.208%).

שופינג בסוף השבוע?

"יום שישי השחור", היום שלאחר חג ההודיה שמסמל באופן לא רשמי את תחילתה של עונת הקניות, מתקרב בצעדי ענק, והיום פורסם סקר, לפיו תחול עלייה של 16% בקניות ביום זה. 57 מיליון איש השיבו כי הם בהחלט יפקדו את החנויות השנה, לעומת 49 מיליון ב-2008. 77 מיליון איש נוספים אמרו כי הם ימתינו עם ההחלטה עד שיראו איזה מבצעים מציעות החנויות.

חנויות הכלבו והדיסקאונט צפויות לרכז את מירב הקונים, כש-66.3% מהנסקרים אמרו שיפקדו חנויות אלה. 40% צפויים לפקוד את חנויות מוצרי האלקטרוניקה ו-36% אמרו כי יעדיפו את חנויות הבגדים והאקססוריז. כ-27% ממשתתפי הסקר אמרו כי יבצעו את קניותיהם אונליין ברשת האינטרנט.

FDIC: מספר הבנקים "במצוקה" עלה לשיא של 16 שנה

הסוכנות האחראית לביטוח פקדונות מטעם ה'פדרל ריזרב' (FDIC) מסרה היום כי מספר הבנקים הנמצאים "במצוקה" עלה לרמתו הגבוהה ביותר מזה 16 שנה והסתכם, נכון לסוף ספטמבר, ב-552 בנקים. לשם השוואה, מספר הבנקים "במצוקה" הסתכם בסוף יוני השנה ב-416 ובסוף מארס השנה ב-305.

הבנקים המבוטחים על ידי ה- FDIC עברו ברבעון החולף לרווח מצרפי של 2.8 מיליארד דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז הרוויחו הבנקים המבוטחים 879 מיליון דולר "בלבד". ברבעון השני של 2009 רשמו הבנקים המובטחים הפסדי עתק שהסתכמו ב-4.3 מיליארד דולר.

ביל גרוס קונה אג"ח של ממשלת ארה"ב

"מלך האג"ח", ביל גרוס, המנהל את קרן פימקו - קרן האג"ח הגדולה ביותר בעולם, הגדיל את אחזקותיו באג"ח של ממשלת ארה"ב ל-63% מסך כל התיק של הקרן - הרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2004. גרוס הגדיל בהתמדה את החלק של אג"ח ארה"ב בקרן, המנהלת 192.6 מיליארד דולר, מרמה של 48% בספטמבר, כשהוא מצמצם את הפוזיציה שלו במשכנתאות לרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2004, כך לפי נתונים באתר האינטרנט של פימקו.

סקר של First American CoreLogic גילה היום כי שיעור בעלי הבתים בארה"ב המחזיקים במשכנתאות הגבוהות משווי הנכסים שברשותם זינק ל-23% ברבעון השלישי ומאיים בכך על התאוששות שוק הנדל"ן האמריקני - ממנו התפתח המשבר הפיננסי העולמי של 2008. לכ-10.7 מיליון משקי בית בארה"ב היה הון עצמי שלילי על הבתים שלהם במהלך הרבעון השלישי.

אותן "משכנתאות אבודות" מעכבות את ההתאוששות של שוק הדיור האמריקני משום שרוב הסיכויים הם שאותם נכסים יועקלו על ידי הבנקים ויחזרו לשוק הנדל"ן הקפוא של ארה"ב. כלכלנים ב-ג'יי פי מורגן חוזים כי מחירי הבתים בארה"ב לא יגיעו לתחתית לפני תחילת 2011, כשהם מציינים כי היצע הבתים עולה בהרבה על הביקוש.

פרוטוקולי הריבית של ה'פד': ההתאוששות תהיה איטית, האבטלה תיוותר גבוהה

ב-15:30 שעון ישראל פורסמה ההערכה השנייה לגבי התמ"ג ברבעון השלישי, אשר הצביעה על התרחבות של 2.8%, בהתאם לצפי האנליסטים. ברבעון השני של 2009 רשמה הכלכלה התכווצות של 0.7%. הקריאה השנייה באה כחודש לאחר הקריאה הראשונה, שהצביעה על התרחבות של 3.5% ברבעון השלישי.

הסיבה לתיקון מטה של קריאת התמ"ג נעוצה בשינויים בצריכה הפרטית (עלייה של 2.9% לעומת עלייה של 3.5% בקריאה הראשונה), השקעות חלשות בנדל"ן מסחרי וכן בעודף יבוא (קפיצה של 20.8% - הקצב הגדול ביותר מאז הרבעון השני של 1985). עם זאת, עדיין מדובר בקצב התרחבות התמ"ג הגדול ביותר מזה 8 רבעונים.

ב-16:00 פורסם מדד S&P /קייס שילר של מחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב לחודש ספטמבר והצביע על ירידה של 9.36% במחירי הבתים בחישוב שנתי. כלכלנים ציפו כי המחירים ירדו ב-9.1%, בהמשך לקיטון של 11.32% בחודש אוגוסט.

ב-17:00 פורסם מדד בטחון הצרכנים לחודש נובמבר, אשר עלה ל-49.5 נקודות לעומת צפי הכלכלנים לירידה לרמה של 47.5 נקודות. בחודש אוקטובר עמד המדד על 47.7 נקודות.

ב-21:00 פורסמו פרוטוקולי ה'פדרל ריזרב' של החלטת הריבית האחרונה, בה היא נשארה על כנה בטווח שפל היסטורי של 0%-0.25%. במסגרת הפרוטוקולים נחשף כי בכירי ה'פד' מאמינים כי ההתאוששות תהיה איטית בשעה שהאבטלה תיוותר גבוהה. ה'פד' חוזה כי שיעור האבטלה ישאר באיזור ה-9.7% לזמן מה ולאחר מכן, במהלך שנת 2011, יירד ויעמוד על 8.6%. נזכיר כי בנובמבר 2009 עמד שיעור האבטלה בארה"ב על 10.2%, שיא של מעל 26 שנה.

עם זאת, כמה מנגידי ה'פד' הביעו חששם כי הכלכלה לא תוכל לייצר לבדה צמיחה בת קיימא ללא התערבות ותמיכה ממשלתיות. הנגידים ה"חוששים" ציינו כי לא ברור את כמה השיפור האחרון בצריכה הפרטית ובשוק הנדל"ן משקפים נאמנה התייצבות בעקבות התוכניות הפיסקליות לעזרת מגזרי הרכב והנדל"ן.

HP עוקפת התחזיות

חברת HP עקפה אמש את התחזיות כשדיווחה כי ברבעון הפיסקאלי הרביעי עלו רווחיה ב-14.3% ל-99 סנט למניה או 2.1 מיליארד דולר, כאשר הרווח הנקי המתואם (NON GAAP) עלה ל-1.14 דולר למניה לעומת צפי ל-1.13 דולר למניה.

לקראת יום שישי השחור ועל רקע הסקר, רשתות הקמעונאיות הגדולות, כגון וול מארט , טרגט , בסט-ביי והום דיפו , ריכזו עניין.

בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ ו-וולס פארגו הם חלק מהבנקים שלקחו חלק במבחני העמידות וטרם החזירו לממשל את כספי החילוץ.

ג'נרל מוטורס מסרה במהלך המסחר כי כשלה בניסיונה למכור את סאאב לחברת קוניגסג השוודית. דירקטוריון החברה עתיד להתכנס בשבוע הבא על מנת לדון בעתיד סאאב.

יצרנית השבבים, אנלוג דיוייסס , מסרה כי היא מצפה להרוויח ברבעון הפיסקלי הראשון 36 סנט למניה - מעבר לציפיות האנליסטים.

טאואר הוסיפה לבלוט, לאחר שאישרה אתמול את חשיפת "גלובס" מאמש כי חתמה על הסכם שהיקפו מוערך ב-130 מיליון דולר. במסגרת ההסכם תשדרג טאואר מפעל ייצור של חברה ביטחונית ממשלתית, אשר יגדיל את כושר הייצור של המפעל. טאואר תציע לחברה האסייתית פיתרון ייצור כולל, החל מהקמה של חדרים נקיים חדשים ושדרוג אלה הקיימים, דרך רכישת הציוד ותכנון כל תשתיות המיזוג, הקירור והמחשוב, ובהמשך תעניק שירותי ניהול, הדרכה ותחזוקה למפעל. בגין ההסכם צפויה טאואר לרשום הכנסות שייפרסו על פני שישה רבעונים, כאשר מקדמה בגין ההסכם צפויה להתקבל בחברה כבר ברבעון הנוכחי. עיקר ההכנסות יתקבלו בשנת 2010.

גם נייס ריכזה עניין. אתמול היא הודיעה כי היא תרכוש את הסטארט-אפ אורסוס תמורת 22 מיליון דולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]