נטייה חיובית בנעילת וול סטריט: הדאו ג'ונס עלה 0.8% בשבוע

גלובס tv מגמה מעורבת נרשמה במסחר היומי ובשבועי ■ עליות חדות וגדולות מהצפוי במכירות הקמעונאיות ובמדד אמון הצרכנים תמכו בשוק המניות ובדולר ■ המטבע הקפיץ את מניית יצרנית האלומיניום אלקואה ב-8.2%

המסחר בוול סטריט ננעל ביום המסחר האחרון לשבוע זה במגמה מעורבת, ככל שירידה מזערית בנאסד"ק אכן נחשבת. המסחר החל בעליות שערים, כמתבקש מהחוזים העתידיים ומנתוני המאקרו החיוביים ששטפו את השוק והיו חיוביים - חיוביים אף יותר מהציפיות, ובראשם המכירות הקמעונאיות ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

ההפתעה היא כה גדולה, שבאופן די נדיר עליות השערים נרשמו לצד התחזקותו של הדולר; נתוני המאקרו החיוביים מאותתים על התאוששות של הכלכלה האמריקנית, שבתורה עשויה לסמן עליית ריבית מהר יותר מהצפוי, ולפיכך להפוך את הריבית הדולרית לאטרקטיבית יותר בקרב המשקיעים. למעשה, ייתכן והתחזקות הדולר היא זו המכבידה מעט על שוק המניות. "אנחנו בין הפטיש לסדן", אמר לפורטל הפיננסי "מרקט ווטש" ברוס ביטלס, אסטרטג השקעות ראשי ברוברט וו. ביירד. "אם הכלכלה תידרדר, השוק בבעיה; אם הכלכלה תגאה, הריבית תעלה; מה שאנחנו צריכים באמת זו צמיחה איטית", אמר.

לפיכך, נשאלת השאלה האם אנחנו מצויים בנשימה האחרונה של גל עליות השערים הנוכחי. על פי לארי קנטור, ראש מחלקת המחקר בברקליס קפיטל, התשובה חיובית. קנטור מעריך כי שוקי המניות בארה"ב עלולים לצנוח בתחילת 2010 לאחר שהמשקיעים והסוחרים יתמלאו חרדה מפני שינויים מוניטריים (בעיקר העלאות ריבית). עם זאת, הדגיש קנטור כי ההתאוששות הכלכלית נראית יציבה.

ברקע, נציין כי בוושינגטון אושרה הערב הרפורמה המקיפה במערכת הבנקאות ובשווקים הפיננסים מאז ימי השפל הכלכלי במאה הקודמת. הרפורמה, שדורשת אישור נוסף בסנאט בתחילת השנה הבאה, תביא להגברת הפיקוח על שווקים לא מפוקחים עד כה ועל בנקים "גדולים מכדי ליפול". בהקשרם של הבנקים, נציין כי חרושת של שמועות עברה היום בשוק ביחס לחילופי גברי בהנהלות הבנקים, לצד מגבלות שכר ובונוסים שמעוררות, מן הסתם, תרעומת בוול סטריט.

בסיכום שבועי, הדאו ג'ונס התחזק ב-0.8%, ה-S&P 500 נותר כמעט ללא שינוי והנאסד"ק ירד ב-0.2%.

זינוק במכירות הקמעונאיות

בזירת המאקרו, לפני המסחר, בשעה 15:30 שעון ישראל, פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש נובמבר. בניכוי מכירות רכבים, הנתון הצביע על עלייה שנתית של 1.2% בנובמבר - פי 3 מהציפיות המוקדמות. גם מחירי היבוא הפתיעו, כשעלו ב-1.7% בנובמבר (שינוי חודשי), לעומת צפי ל-1.2%.

בשעה 16:55 מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, שעלה, על-פי הנתון המקדמי למדד דצמבר, ל-73.4 נקודות, מ-68.8 נקודות, ממוצע התחזיות בוול סטריט. לשם השוואה, מדד נובמבר עמד על 67.4 נקודות. היקף המלאים העסקיים עלה באוקטובר ב-0.2%, בעוד שהכלכלנים העריכו כי ירדו דווקא - ובאותו שיעור. בתוך כך, הירידה במלאים בספטמבר עודכנה מטה ל-0.5%, מ-0.4% במקור.

החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בינואר 2010 בבורסת הסחורות בניו-יורק יורדים ב-1.08% ל-69.78 דולר לחבית במסחר המאוחר. ירידות שערים גם באג"ח הממשלתיות - התשואה לפדיון באג"ח הלא-צמודה ל-10 שנים עולה ב-1.67% ל-3.54%. האיגרת נושאת ריבית קבועה בשיעור שנתי של 3.375%.

מוזאיק מחלקת דיבידנד

לאחר פרסום נתוני המכירות הקמעונאיות, מניות רשתות השיווק כמו וול מארט , טרגט וקוסטקו ריכזו עניין.

ענקית כריית הזהב באריק הושפעה מעצירת הסחף במחיר הזהב. מניות הנפט כדוגמת אקסון מובייל , שברון וקונוקו פיליפס הגיבו לאור מה שנראה כ"מציאת תחתית" על-ידי הזהב השחור ברמת 70 דולר לחבית. ואולם, יותר מכל, תפסה את הענין אלקואה - שהייתה העולה הגדולה של היום - כמי שנמנית עם ענף הסחורות (מתכות), אשר נסחר ברחבי העולם כשהוא נקוב בדולר ההולך ומתחזק.

מניית הבנק CIT (סימול: CITBQ.PK מעבר לדלפק) ממשיכה לבלוט. אמש (ה') זינקה ב-12.8% ביום המסחר הראשון לאחר יציאתה מהליך פשיטת הרגל.

מוזאיק תחלק דיבידנד של 5 סנט אמריקני למניה ב-18 בפברואר, למחזיקים במניותיה בסיום המסחר של ה-4 באותו חודש. בזווית אחרת, סמנכ"ל פוטאש אמר בראיון לרדיו "בלומברג" כי סין מהווה גורם פחות ופחות משעותי בתמחור האשלג.

רכישה חדשה לענקית מוצרי הצריכה האמריקנית, פרוקטר אנד גמבל . לאחר שהשבוע נודע לה כי הסדרה האחרונה בהפקתה ("כשהעולם סובב") תרד מהמסכים לאחר 54 שנים, מתכוונת החברה לרכוש את פעילות מטהרי האוויר של שרה לי תמורת 470 מיליון דולר.

בלטו גם מניות הטכנולוגיה בהובלת יאהו - שמנייתה זכתה להעלאת המלצה ל"קנייה" מהאחים קאופמן.

ECTEL מאשרת את מכירתה

בפייפר ג'פרי החלו לסקר את תעודת הפיקדון האמריקנית של טבע בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 63 דולר - פרמיה של 18.2% מעל שער הפתיחה הבוקר.

במקביל, בוודבוש העלו את מחיר היעד לסרגון ב-4.7% ל-11.25 דולר, כ-4.1% מעל שער הפתיחה בנאסד"ק. ההמלצה נותרה "תשואת-יתר".

ברוב של 70%, אישרו בעלי המניות של ECtel את רכישתה בידי סיבידיה בכ-21 מיליון דולר במזומן, פרמיה של 4% על שווי השוק הנוכחי. השלמת העסקה מתוכננת לינואר.

שבת שלום וחג שמח.