נתניהו: בזק ו-HOT הם דואופול בשוק התקשורת

איל גבאי דחה דרישה למנוע את כניסת חברת החשמל לשוק התקשורת ■ כתב במכתב למנכ"ל HOT: "יש לוודא כי לא יתאפשר סבסוד צולב בין פעילות החשמל של חברת החשמל לבין הפעילות בתחום התקשורת שלה"

"בשוק התקשורת מתקיים דואופול של עסקי התשתית של HOT ובזק", כך קובע מנכ"ל משרד ראש בננשלה, איל גבאי, במכתב למנכ"ל HOT , הרצל עוזר, שהגיע לידי "גלובס". גבאי הודיע עוד לעוזר כי לא יאפשר לה סבסוד צולב של תחומי החשמל והתקשורת. המשמעות: החברה לא תוכל להשתמש ברווחים מפעילות החשמל לצורך סבסוד פעילות בתחום התקשורת - ולהיפך.

גבאי, שהוסמך על-ידי רה"מ בנימין נתניהו לענות ל-HOT בנושא חברת החשמל, ענה לבקשתו של עוזר למנוע את כניסת חברת החשמל לתחום תשתיות התקשורת.

גבאי כתב לעוזר כי כניסת חברת החשמל לתחום התקשורת היא בעלת חשיבות לאומית, שכן תמנע דואופול של HOT ובזק ותסייע להגביר את התחרות.

לפני כחודשיים שלח עוזר מכתב לראש הממשלה נתניהו במטרה לעצור את כניסת חברת החשמל לתחום תשתיות התקשורת.

לא צריך שחקן נוסף

עוזר נזעק בגלל ההשקעות הכבדות שביצעה חברת החשמל בהרחבת הרשת שלה, מעמדה כמונופול והעובדה ששוק תשתיות התקשורת הנייחות בישראל אינו בעייתי ואינו זקוק לשחקן נוסף. עוזר ביקש מנתניהו לערוך בדיקה כלכלית מקיפה בדבר ההשלכות של כניסת חברת החשמל לתחום.

"ראש הממשלה תומך בהגברת התחרות במשק בכלל, ובשוק התקשורת בפרט", כותב גבאי. "שוק התקשורת (תמסורת לטובת טלפוניה ואינטרנט בפס רחב) אינו שוק בו מתקיימת תחרות רבת משתתפים, שכן מתקיים בו דואופול של עסקי התשתית של HOT ובזק. תחרות מועטת משתתפים עלולה להביא להפחתת התמריץ להתקדמות טכנולוגית ולהפחתה ברווחת הצרכן. ניצול התשתית ויכולתה של חברת החשמל להקים תשתית תקשורת מתקדמת נוספת בפס רחב, היא אחת הדרכים לשיפור התחרותיות בשוק התקשורת הישראלי, ולהרחבת השירותים ואיכותם.

"אכן, כדי להבטיח את שיפור רווחת הצרכנים, יש לוודא כי לא יתאפשר סבסוד צולב בין פעילות החשמל של חברת החשמל לבין הפעילות בתחום התקשורת שלה. לכן יושמו אמצעים שיבטיחו זאת. בכל הקשור להליכים הננקטים על ידי משרד התקשורת בטיפול בבקשה, כולל סוגיית השימועים, בטוחני כי הם נעשים על פי כל דין".