"גלובס" חושף מכונת המזומנים והמספרים בהנפקת הענק של עזריאלי: המניה תיכנס למעו"ף

הקבוצה תונפק לפי מכפיל הון נמוך יחסית ותהפוך לעשירית בשווייה בבורסה ■ גורם בשוק: "עזריאלי לא גרידי. הוא רוצה שההנפקה תהיה נדיבה, שכולם ירוויחו ויהיה אפסייד לרוכשים" ■ הונה העצמי של הקבוצה עומד על כ-7.2 מיליארד שקל - צפויה לגייס 2.5 מיליארד שקל

"גלובס" חושף את נתוני קבוצת עזריאלי לקראת הנפקתה הצפויה. הנפקת עזריאלי, אחת ההנפקות הגדולות ביותר שידע שוק ההון הישראלי בשנים האחרונות, צפויה לצאת אל הפועל במאי.

קבוצת עזריאלי, שבשליטת איש העסקים דוד עזריאלי, מתכננת להנפיק 25% ממניותיה לציבור לפי שווי חברה של כ-10 מיליארד שקל (אחרי הכסף), כך שהקבוצה צפויה להיכנס היישר למדד המעו"ף (ת"א 25) ותמוקם בו במקום העשירי. שווי הקבוצה להנפקה יהיה 7.5 מיליארד שקל (לפני הכסף) על בסיס הון עצמי של 7 מיליארד שקל. עזריאלי תגייס 2.5 מיליארד שקל שייכנסו לתוך החברה, כך שלאחר ההנפקה יעלה שווי החברה לכ-10 מיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע כי ביום חמישי אחרי-הצהריים נפגשו לראשונה 4 החתמים שיובילו את ההנפקה: טל רובינשטיין מכלל חיתום, דני ברק מלידר, רונן צלניר מפועלים אי.בי.אי ועופר גרינבאום מלאומי חיתום. מטרת הפגישה, שבה השתתף סמנכ"ל הכספים של קבוצת עזריאלי יובל ברונשטיין, היתה לדון בהתקדמות ההנפקה. בפגישה סוכם על אבני-הדרך להנפקה שעתידה לצאת לדרך לאחר יום העצמאות.

"עזריאלי לא גרידי", אמר ל"גלובס" מקורב לקבוצה העוסק בהנפקה, "למרות שחברות נדל"ן מניב דומות כמו בריטיש ישראל, מליסרון ואמות נסחרות לפי מכפיל של 1.1-1.3 על ההון העצמי (שווי שוק חלקי הון עצמי), הנפקת קבוצת עזריאלי תהיה במכפיל נמוך של 1.05 על ההון העצמי. עזריאלי רוצה שההנפקה תהיה נדיבה, שכולם ירוויחו ושיהיה אפסייד לרוכשים בהנפקה".

גורם בשוק ההון, הבקי בהערכות להנפקה, אמר ל"גלובס" כי מאחר שמדובר בהנפקת ענק בהיקף לא מוכר בשוק, "כדי שהשוק יקלוט את ההנפקה - המחיר צריך להיות טוב".

רווח של מיליארד שקל

קבוצת עזריאלי היא אחת החברות הפרטיות הגדולות בישראל. הקבוצה מחזיקה ב-11 קניונים, ב-20% מחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, ב-4.8% ממניות בנק לאומי ובשליטה בגרנית הכרמל.

לראשונה, "גלובס" חושף את נתוניה הכספיים של הקבוצה. את שנת 2009 צפויה קבוצת עזריאלי, שבניהולו של האלוף (מיל') מנחם עינן, לסיים עם רווח נקי של כמיליארד שקל. רווח זה כולל רווחי הון בהיקף של כ-450 מיליון שקל, שהושג בזכות ההשקעה המוצלחת של הקבוצה במניות בנק לאומי. לפי הערכות עשוי עינן, יד-ימינו של עזריאלי, לקבל מניות בהנפקה.

נכסיה של הקבוצה מגוונים. עיקר הפעילות היא בתחום הנדל"ן המניב. עזריאלי מחזיק ב-11 קניונים, ובהם מרכז עזריאלי בתל-אביב, קניון איילון ברמת-גן, קניון מלחה בירושלים וקניון גבעתיים. לאחרונה רכשה הקבוצה מדלק נדל"ן את קניון חיפה.

מהערכת השווי שבוצעה לקראת ההנפקה עולה כי נכסי הנדל"ן של הקבוצה, שעיקרם הוא הקניונים, מוערכים לפי שווי של 11 מיליארד שקל. שוויה של ספינת הדגל, קניון מרכז עזריאלי תל-אביב, נחשף כאן לראשונה: מנתוני ההנפקה עולה כי השווי של מרכז עזריאלי בתל-אביב מוערך ב-3.5 מיליארד שקל.

אחזקה נוספת היא כאמור גרנית הכרמל , המחזיקה בסונול, סופר גז וטמבור. גרנית נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל ושווי אחזקות עזריאלי (60.8%) בה הוא כ-780 מיליון שקל. לעזריאלי 20% מלאומי קארד, נתח שנרכש בשנת 2008 לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל ומוערך כיום בכ-2.4 מיליארד שקל. עזריאלי גם רכש במאי אשתקד 4.8% מלאומי מקרנות סרברוס תמורת 736 מיליון שקל. שווי האחזקה כיום הוא 1.2 מיליארד שקל.

מהנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי הפעילות העסקית השוטפת של הקבוצה הניבה הכנסות בגובה של כמיליארד שקל, הכוללים גם עליית ערך של קניוני הקבוצה. ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני הוצאות מימון ופחת) לשנת 2009 צפוי לעמוד על כ-850 מיליון שקל. לעזריאלי איתנות פיננסית חריגה לגבי חברות נדל"ן ורמת המינוף של הקבוצה נחשבת נמוכה יחסית. היקף החוב של הקבוצה עומד על 40% משווי הנכסים, כלומר מוערך ב-5 מיליארד שקל.

ההון העצמי של קבוצת עזריאלי עמד בסוף 2009 על כ-7.2 מיליארד שקל. בעקבות ההנפקה צפוי ההון לגדול לכ-9.7 מיליארד שקל. שווי החברה בהנפקה יעמוד על כ-10 מיליארד שקל, כלומר החברה תונפק לפי מכפיל הון של 1.05. מדובר במכפיל הון שמרני, הנחשב לנמוך יותר לעומת מכפילי ההון שבו נסחרות כיום חברות הנדל"ן המניב בבורסה. לדוגמה, חברת מליסרון שבשליטת משפחת עופר נסחרת לפי מכפיל של 1.14, וחברת אמות שבשליטת נתן חץ נסחרת לפי מכפיל הון של 1.22.

"עוגן בכל תיק מוסדי"

השמרנות שקבוצת עזריאלי מעדיפה לנקוט נובעת מכך שמדובר בהנפקה בהיקף מאוד גדול, ולכן להצליח עליה להיות אטרקטיבית ככל הניתן. הקבוצה תשווק לגופים המוסדיים כהשקעה סולידית הן בזכות האיתנות הפיננסית, הן בזכות אופי הפעילות והן לאור הכוונה להיות חברה עם תשואת דיבידנד גבוהה. "המטרה היא להפוך את קבוצת עזריאלי לעוגן בכל תיק השקעות של משקיע מוסדי", ציין גורם בשוק ההון.

לא ברור עדיין למה ישמש הכסף שיגויס בהנפקה. על פי הערכות של מקורבים לקבוצה תופנה עיקר התמורה להתרחבות בפעילות הנוכחית, קרי פעילות הקניונים בישראל באמצעות הקמת קניונים גם באזורי הפריפריה. כמו כן, ייתכן שחלק מהכסף ישמש לפירעון אשראי שנטלה על עצמה הקבוצה כדי לממן רכישת מניות בנק לאומי.

אפשרות נוספת היא התרחבות בענף הפיננסים. לאחרונה פורסם כי עזריאלי התעניין ברכישת חברת הביטוח מגדל, אולם לדברי גורמים בשוק, הסיכוי לעסקה כזו נחשב לנמוך מאוד. ג'נרלי לא מביעה רצון למכור את מגדל ורכישת נתח בחברת ביטוח תטיל הגבלות רגולטוריות על הקבוצה לאור העובדה שעזריאלי מחזיק גם במניות לאומי ובלאומי קארד.

דובר קבוצת עזריאלי סירב להתייחס לידיעה.

‎‎‏ רווח של 60% בלאומי‏

פחות משנה אחרי ביצועה, מתבררת עסקת רכישת מניות לאומי מסרברוס על ידי עזריאלי כאחת מהעסקאות הרווחיות ביותר שלו, שבוצעה בעיתוי אופטימלי. במאי 2009 רכש עזריאלי 4.83% ממניות בנק לאומי, שאותן החזיקו קרנות סרברוס גבריאל, תמורת 736 מיליון שקל. סכום זה משקף מחיר של 10.5 שקל למניה, שהיה נמוך ב-1.4% ממחיר מניית לאומי בבורסה דאז.

מכירת המניות נבעה מהצורך של סרברוס וגבריאל במזומנים לאור הפסדי העתק שנגרמו להן מהמשבר. גבריאל בניהולו של עזרא מירקין, למשל, הסתבכה עם השקעותיה בקרנות הגידור של ברני מיידוף; סרברוס, מבעלי קרייזלר, פשטה את הרגל ו-GMAC נזקקה לסיוע ממשלתי אמריקני. המכרז שערכו קרנות הגידור נכשל כאשר קבוצת עזריאלי היתה היחידה שהגישה הצעה. מכך, כאמור, הרוויח עזריאלי.

מיד לאחר הרכישה החלה ההתאוששות בשווקים ומניית בנק לאומי קפצה בעשרות אחוזים. היום עומד שער המניה על 17 שקל, כ-60% מעל המחיר שבו רכש עזריאלי את המניות. שווי המניות בידי עזריאלי קפץ ל-1.2 מיליארד שקל, וכפי שעולה מנתוני ההנפקה, הרווח מלאומי תרם רבות לרווחיות הקבוצה בשנת 2009.

בין בנק לאומי לעזריאלי קשרים הדוקים. בשנת 2008 רכש עזריאלי 20% מלאומי קארד לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל (אחרי הכסף). עזריאלי השקיע ברכישה 360 מיליון שקל. מאז התהדקו הקשרים, קניוני עזריאלי סיימו את ההתקשרות עם ישראכרט ולאומי קארד הנפיקה כרטיס אשראי משותף עם הקבוצה. עד כה הונפקו 50 אלף כרטיסי "מולטי עזריאלי".

שווייה של לאומי קארד הוערך לאחרונה על-ידי יובל בן-זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', ב-2.4 מיליארד שקל. מהערכה זו נגזרה למניות שבידי עזריאלי עליית ערך של 33% בשנתיים.

מעבר לכך, לעזריאלי כבעל מניות גדול בבנק לאומי תהיה השפעה רבה על המינוי ליו"ר בבנק לאומי ועל בחירת הדירקטוריון. מדי פעם עולות שמועות כי בכוונת עזריאלי להיות שותף בגרעין השליטה בבנק לאומי. זאת אם וכאשר יממש שר האוצר יובל שטייניץ את התחייבותו וימכור את מניות המדינה בבנק.