פרץ אופטימיות בוול סטריט; הנאסד"ק עלה 1.5%

גלובס tv טבע עלתה 2.1% ונשקה ל-60 דולר ■ UAL רכשה את קונטיננטל ב-3.2 מיליארד דולר ■ אתמול הסכימו האיחוד האירופי וה-IMF על חבילת חילוץ ליוון ב-110 מיליארד אירו ■ הצריכה הפרטית שבה לרמתה טרם המשבר

המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות של יותר מאחוז ב-3 המדדים המובילים, כאשר המשקיעים ניערו מעליהם את הירידות של יום ו'. מדד הדאו ג'ונס עלה במספר הנקודות הגדול ביותר מאז אמצע פברואר, הוסיף 143 נקודות שהם 1.3%. הנאסד"ק בלט בעלייה של 1.5% וסגר במרחק 2 נק' מרמת 2,500 הנקודות. מדד ה-S&P 500 סגר מעל ל-1,200 הנקודות ומדד הפחד צנח בכ-9%. במוקד העניינים היום, מיזוג הענק שיצר את חברת התעופה הגדולה בעולם, חבילת החילוץ ליוון ושלל נתוני מאקרו חיוביים שהפיחו אופטימיות בשוק.

הצריכה הפרטית עלתה ב-0.6% במארס ושבה לרמתה לפני תחילת המשבר בשלהי 2007. העלייה היא החדה ביותר שנרשמה מזה 5 חודשים. עוד פורסם היום מדד ה-ISM שהצביע כי הפעילות במגזר הייצרני היתה החזקה ביותר שנרשמה מזה 6 שנים בארה"ב וכן פורסמו נתונים מתחום הבנייה הפתיעו לטובה. לשוק זרמו לאורך כל שעות הערב נתוני המכירות של יצרניות הרכב השונות שאמנם הצביעו על המשך הצמיחה במכירות אך בקצב נמוך מזה שנרשם בחודשים האחרונים.

"אלו הן עוד חדשות טובות לכלכלה, וזה מה שיכול לגרום להמשך הראלי" אמר סקוט מרקולייר, אסטרטג מניות בכיר בוולס פארגו בהתייחסו לנתוני המאקרו שפורסמו היום והוסיף "הראלי רחב מאד וכולל את מרבית הענפים, אך היקפי המסחר נמוכים מאד היום, מה שעוזר למצב להיראות טוב יותר".

אתמול הסכימו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית על חבילת חילוץ ליוון בהיקף 110 מיליארד אירו, על מנת למנוע פשיטת רגל שלה ולעצור את המשבר החמור ביותר בהיסטוריה בת ה-11 שנים של האירו מלהתפשט לשאר מדינות האזור. התשלום הראשון של האיחוד האירופי יהיה לפני מועד פירעון האג"ח הקרוב של יוון ב-19 במאי, אמר ז'אן-קלוד ג'אנקר, שעמד בראש הכינוס של שרי האוצר בגוש האירו אתמול בבריסל. האיחוד ישלם 80 מיליארד אירו בריבית של 5% ואת היתר תתרום קרן המטבע הבינלאומית. יוון הסכימה ל"תוכנית צנע" השווה 13% מהתמ"ג. בזירת המטבעות המשיך היום האירו ליפול כנגד הדולר בשיעור של 0.7% ל-1.32 דולר לאירו.

"כל הממשלות הבעייתיות בעולם המערבי בסופו של דבר יחולצו", אמר לסוכנות בלומברג מארק פאבר, גורו השווקים המתעוררים המוציא לאור את הניוזלטר Gloom, Bomm & Doom. "כל המדינות הללו חדלות פירעון אז ידפיסו עוד כסף, אבל ההשלכות לא יהיו יפות".

הפדרל ריזרב פרסם היום סקר ממנו עולה כי במהלך שלושת החודשים האחרונים מרבית הבנקים בארה"ב עדיין הקשיחו את התנאים לקבלת מרבית סוגי ההלוואות לעסקים ולפרטיים, מה שמונע מהלווים לקבל אשראי. עוד עולה מהסקר שנערך בקרב 56 בנקים מקומיים ו-23 בנקים זרים הפועלים בארה"ב כי נרשמה ירידה בביקושים לכל סוגי ההלוואות. הבנקים החלו להקשיח את תנאי מתן האשרא בשלהי 2007 ולא הקלו מאז.

הזהב בשיא של 5 חודשים

מחירו של החוזה העתידי על הזהב המשיך להתחזק וסגר הערב בשיא של 5 חודשים, 1,183 דולר לאונקיה, על רקע החשש לגורלה של אירופה ונפילת האירו.

המרווח בין החוזים על הנפט למסירה ביוני ולמסירה ביולי נפתח הערב במידה הרבה ביותר שנרשמה לו מאז אפריל 2009. כאשר המשקיעים מעריכים כעת כי בעתיד הרחוק יותר תהיה חבית נפט שווה יותר על רקע הצפי למחסור עתידי בעקבות האסון במפרץ מכסיקו והעליה בביקושים מכיוון התעעשייה שנתוני הצמיחה שלה פורסמו היום. החוזה ליוני עלה הערב ב-63 סנט ונקבע ב-68.78 דולר לחבית, בעוד שהחוזה ליולי עלה ב-1.26 דולר ל-89.62 דולר לחבית, פער של 2.84 דולר.

הצריכה הפרטית שבה לימי טרום המשבר

ב-15:30, שעון ישראל, פורסמו נתונים בדבר הכנסה והוצאה פרטית לחודש מארס. הכנסה פרטית גדלה ב-0.3%, לעומת עלייה של 0.1%, ואלו נתוני הצריכה הפרטית צמחו ב-0.6%, בהתאם לציפיות, והצביעו על חזרה לרמה שהיתה בארה"ב בנובמבר 2007, טרם תחילת המשבר הפיננסי. הצריכה הפרטית האחראית לכ-70% מהתמ"ג בארה"ב צמחה בקצב המהיר ביותר מזה 5 חודשים, כאשר גם נתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מעלה והצביעו על עלייה של 0.5% בשיעור הצריכה הפרטית בפברואר.

ב-17:00 פורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש מארס אשר עלו ב-0.2% לעומת צפי כי ירדו ב-0.2%. הנתון הפתיע לטובה על רקע גידול חד בהוצאות הבנייה לפרויקטים בסקטור הציבורי, לעומת זאת הוצאות הבנייה לפרויקטים בסקטור הפרטי נפלו לרמתם הנמוכה ביותר מזה 11 שנה.

במקביל פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אפריל, אשר עלה ל-60.4 נקודות, רמתו הגבוהה ביותר מאז יוני 2004, מה שמצביע על המשך ההתרחבות בפעילות היצרנית בארה"ב . במארס עמד המדד על 59.6 נקודות ובשוק ציפו האנליסטים לעלייה לרמה של 60.1 נקודות.

ב-21:00 יפורסמו נתונים בדבר מכירת מכוניות בחודש אפריל, כשהצפי הוא לירידה קלה ל-4.2 מיליון יחידות, לעומת 4.3 מיליון יחידות במארס.

אפל מכרה מיליון מכשירי iPad

‏UAL‏ , החברה האם של חברת התעופה יונייטד איירליינס, תרכוש את קונטיננטל איירליינס בעסקת 3.2 מיליארד דולר, ותיצור בכך את חברת התעופה הגדולה בעולם. המיזוג מצמצם עוד יותר את תעשיית התעופה האמריקנית הנאבקת על רווחיותה, והוא עלול להעלות את מחירי הטיסה.

עסקת מיזוג נוספת בתחום התחבורה ריכזה היום את ענין המשקיעים, כאשר חברת השכרת המכוניות AVIS באדג'ט (סימול: CAR) הציעה לרכוש את החברה המתחרה דולר ט'ריפטי (סימול: DTG) שזינקה בכ-15% ל-50.7 דולר, בניסיון למנוע את הצעת הרכש שהציעה לה הרץ שעמדה על 41 דולר למניה. הדירקטוריון של AVIS הבטיח לשפר את ההצעה באופן ניכר.

אפל ציינה אבן דרך חשובה. החברה דיווחה היום כי 28 ימים לאחר שהשיקה את ה-iPad הגיעה החברה למכירת המכשיר המיליון. החברה דיווחה כי יותר מ-12 מיליון אפליקציות הורדו ע"י המשתמשים. מנכ"ל החברה סטיב ג'ובס ציין כי החברה הגיעה למכירה של מיליון מכשירי iPad בפחות ממחצית מהזמן שנדרש ל-iPhone להגיע למיליון, 74 ימים.

שתי הנהנות העיקריות היום בשוק מהצלחתה של אפל הן החברות סנדיסק ומיקרון אשר שבבי זכרונות הפלאש שלהן מותקנים במכשירים אלקטרונים שונים ובהם גם ה-iPad כמו גם בטלפונים סלולריים, נגני מדיה, מצלמות דיגטליות ועוד.על רקע הביקושים הגדולים למכשירים אלו מעריכים כעת בשוק כי החברות יהנו גם במחצית השניה של 2010 מביקושים חזקים.

יצרניות הרכב דיווחו במהלך הערב על מכירותיהן באפריל, ג'נרל מוטורס היתה הראשונה שדיווחה על עלייה של 6.4% באפריל ל-183,997 מכוניות ומשאיות. החברה ייחסה את העלייה בהשקת הדגמים החדשים שהיוו 1 מכל 4 מכוניות של החברה שנמכרו בחודש האחרון. חברת פורד דיווחה על קפיצה של 24.7% במכירותיה שהסתכמו ב-167,542 כלי רכב באפריל, מדובר בחודש החמישי ברציפות בו מדווחת יצרנית הרכב האמצריקנית על עלייה של יותר מ-20% במכירותיה.

גולדמן זאקס תיקן את הנפילות החדות שרשם ביום ו' לאחר שדווח כי הבנק מתכנן לשנות את אופן העבודה שלו עם לקוחות מוסדיים, במסגרת מהלך שנועד לשפר את דעת הקהל בארה"ב על רקע חקירת ה-SEC והביקורת הציבורית נגד הבנק. כך דיווח היום הפייננשל טיימס.

Loews דיווחה היום על רווח של 99 סנט למניה ברבעון הראשון, לעומת צפי האנליסטים לרווח של 96 סנט.

אלווריון מפטרת יותר מהצפי

סבב הפיטורים באלווריון שמתוכנן לשבוע הנוכחי יכלול בין 120 ל-150 עובדים, כך נודע ל"גלובס". בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי החברה צפויה לפטר השבוע עד 30 עובדים, אך כעת עולה כי המספרים גבוהים יותר. אלווריון תפרסם מחר את דו"חותיה.

מניית טבע התכוננה הערב לפרסום הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2010 מחר בבוקר לפני הפתיחה בת"א. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, החברה אמורה להציג רווח נקי של 89 סנט למניה (לעומת 71 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד) ולרשום של 17.7% בהכנסות לרמה של 3.7 מיליארד דולר.

בסקטור הטכנולוגיה, אלביט מערכות ונס טכנולוגיות הודיעו על חוזה חדש עם משרד הביטחון. החוזה, המוערך ב-25 מיליון דולר, הינו לאספקת מערכת ניהול מידע לחיל האוויר. זהו החוזה השני של אלביט ביומיים האחרונים, לאחר שאתמול דיווחה על עסקה אחרת עם משרד הביטחון בהיקף של 50 מיליון דולר.

מניית נייס נשארת ברשימת 3 המניות המומלצות של JP מורגן לחודש מאי. הבנק האמריקני, שהמליץ על נייס גם לחודש אפריל, מציין כי הגידול בהזמנות למוצרי החברה המשיך לעלות גם ברבעון הראשון של השנה. האנליסטים מעניקים לה מחיר יעד של 38.5 דולר למניה, 21% מעל מחיר השוק. בחודש אפריל, אז היא גם הומלצה על ידי JP מורגן, הניבה נייס תשואה של 0.2% לעומת תשואה של 1.5% ב-S&P500.

פריגו השלימה היום את רכישת יצרנית הפורמולה PBM ב-808 מיליון דולר. פריגו מימנה את הרכישה ממקורותיה העצמאיים - 193 מיליון דולר מהמזומן שבקופתה, ו-615 מיליון דולר מהון שגייסה באג"ח. הרכישה צפויה להוסיף לפריגו כ-300 מיליון דולר בהכנסות ב-2010

BOS הודיעה היום כי תספק לפיקוד העורף מערכת מחשוב לניהול פרוייקט הפצת ערכות המגן.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]