החל מאוגוסט: טיסות אל-על מנתב"ג לאילת - החל מ-100 שקל לכיוון

המקדימים להזמין יוכלו לטוס עם אל-על ב-100 שקל לכיוון, כאשר המחיר המרבי יעמוד על כ-300 שקל ■ בארקיע ובישראייר לא קופאים על השמרים - ומציעים שיתופי-פעולה עם חברות האשראי ומחיר של כ-200 שקל לכרטיס כבר ביולי

בתום סאגה שארכה כמעט שנה, משיקה היום (א') חברת אל-על קו טיסות פנים-ארצי בין נתב"ג לאילת החל מ-1 באוגוסט. החברה תפעיל 3 טיסות ביום, במחירים שבחודשים אוגוסט-ספטמבר יעמדו על 100-300 שקל.

מדובר במחירי השקה, וייתכן כי בשלב מאוחר יותר יעלו מחירי הכרטיסים. בכל טיסה יוקצו כמה עשרות מקומות במחיר הנמוך, שיילך ויעלה ככל שיגבר הביקוש.

המהפכה חלקית בלבד. ראשית, משום שאל-על תטוס רק מנתב"ג - בעוד שארקיע וישראייר טסות גם משדה-דב.

שנית, בגלל היצע הטיסות ובגלל המחירים. אמנם בארקיע ובישראייר עומדים מחירי השיא של טיסות לאילת על 377 שקל לכיוון (בארקיע משדה-דב) ו-360 שקל לכיוון (בישראייר משדה-דב), אך מדובר במחירי לטיסות המבוקשות ביותר (יציאה משדה-דב לאילת בימי א' בשעות הצהריים המוקדמות וחזרה בימי ה' בשעות אחר-הצהריים, או טיסות ביום ה' בשעות הצהריים המוקדמות וחזרה ביום א').

בפועל, שתי החברות מציעות כבר כיום כרטיסים לטיסות פחות מבוקשות במחירים נמוכים יותר לנוסעים שיסכימו להתגמש בשעות הטיסה או בימי הטיסה. בארקיע מדובר אפילו במחיר של 80 שקל לכיוון בטיסות בודדות ובשעות הנחשבות לפחות אטרקטיביות. עוד מוצעים לנוסעים כרטיסי טיסה במסגרת מבצעי שיתוף-פעולה שמציעות שתי החברות עם חברות האשראי, רשתות בתי-מלון וכו'.

המבחן: בעוד חצי שנה

למרות שאל-על הצהירה מלכתחילה כי מטרתה בהפעלת הקו היא ניצול הפלטפורמה השיווקית שלה בחו"ל להבאת תיירים מאירופה וארה"ב לאילת, נראה כרגע כי היא מכוונת גם לשוק הישראלי.

"בכל טיסה יוקצו כמה עשרות מקומות במחירי המינימום, והמחירים יילכו ויעלו ככל שיגבר הביקוש", אומר סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, אלי כהן.

אל-על תפעיל 3 טיסות יומיות סדירות לכל כיוון ב-5 מתוך 7 ימי השבוע ובהיצע מושבים שאינו עולה על 430 מושבים ליום לכיוון. זאת לאחר מאבק שניהלה במשך יותר משנה עם רשויות התעופה, עם ישראייר ועם ארקיע, ובסוף גם עם המכס וזרועות הביטחון.

האישור של שר התחבורה לאל-על ניתן בינתיים לחצי שנה, ובתום התקופה ייבחנו שוב יחסי הכוחות בקו, ויוחלט לגבי שינויים נדרשים, במקרה שיתבקשו.

עוד נקבע ברישיון כי אל-על תידרש להפריד בין פעילות מועדון הנוסע המתמיד שהיא מפעילה בקווים הבינלאומיים לבין הקו לאילת. המשמעות: נוסעי אל-על בקו לאילת לא יוכלו לצבור או לנצל נקודות נוסע מתמיד.

מבחינת ארקיע וישראייר, הרי שהקו לאילת מהווה את ליבת פעילותן (ארקיע מחזיקה כיום בכ-75% מהפעילות האווירית לעיר הדרומית).

עיקר הפעילות של שתי החברות מתבצע משדה-דב. במקביל טסות ארקיע וישראייר גם מנתב"ג, אולם הרוב המכריע של הביקושים (גם מצד תושבי צפון ומרכז הארץ וגם מצד תושבי אילת) הוא לטיסות משדה-דב.

הסיבות להעדפת שדה-דב נעוצות בין היתר במיקומו בצפון תל-אביב, בגודלו המאפשר הגעה של כ-45 דקות לפני הטיסה (לעומת שעה וחצי בנתב"ג), בהסדרי החניה הנוחים בחניון הסמוך לטרמינל, ובשירותי המוניות הנוחים לשדה וממנו (פתרון המועדף על תושבי תל-אביב). יצוין כי גם לרשות הטסים מטרמינל 1 בנתב"ג (המשרת את הטיסות הפנים-ארציות) עומד חניון גדול בסמוך לטרמינל.

מחירי החניה בשני השדות דומים ונעים סביב 35-40 שקל ליממה.

מה מציעות המתחרות?

ארקיע וישראייר מציעות כל אחת כמה דרכים להוזיל את מחיר הכרטיס, בהתאם למועדי ההזמנה, למועדי הטיסות ולשיתופי-פעולה עם חברות האשראי ועם רשת מלונות ישרוטל.

* ארקיע:

במסגרת המסלול מוקצים בטיסות נבחרות מנתב"ג מושבים במחירים של החל מ-80 שקל לכיוון לרכישה החל מ-3 חודשים לפני מועד הטיסה. המחיר אינו כולל הטסת כבודה, שעליה נגבים 20/30 שקל למזוודה). מחירי הכרטיסים הולכים ועולים ככל שהולך ואוזל המלאי וככל שמתקרב יעד הטיסה.

נכון לסוף השבוע ניתן היה לרכוש במסגרת מסלול "ארקיע אקספרס" כרטיסים מנתב"ג לאילת ב-150 שקל (לדוגמה ליציאה ביום א' ה-1.8 בשעה 6.30 בבוקר) וכרטיסי חזור במחיר 80 שקל ו-150 שקל (חזרה ביום ה' ה-5.8 בשעות 6.15 בבוקר ו-8.30 בהתאמה).

180 שקל לכרטיס בטיסות נבחרות בחודש יולי ליציאות משדה-דב בימי ראשון וחזרות מאילת בימי חמישי. מדובר ב-4 טיסות ביום במשך כל שעות היום.

טיסות הלוך ושוב בסופ"ש ב-444 שקל לטסים מנתב"ג (לשני הכיוונים), וב-555 לטיסות משדה-דב.

מי שיוכל לטוס לאילת בימי שבת בשעות הבוקר או בימי חמישי בשעות הבוקר יוכל לרכוש כרטיסים (ללא קשר ל"אקספרס") ב-80-120 שקל לכיוון.

בנוסף השיקה בסוף השבוע ארקיע מבצע שיתוף-פעולה עם רשת ישרוטל, במסגרתו כל המזמין בחודשים יולי ואוגוסט סופ"ש באחד ממלונות הרשת באילת יוכל לרכוש טיסה ב-129 שקל לכיוון (בכל הטיסות וללא הגבלת מקומות לטיסות משדה-דב/נתב"ג).

כמו כן מציעה ארקיע שיתוף-פעולה עם ויזה כאל, במסגרתו ניתן לרכוש כרטיס טיסה ב-175 שקל לכיוון, אולם כאן מדובר על יציאה מתל-אביב לאילת בשעה 5.30 בבוקר וחזרה בשעה 22.30 בלילה.

* ישראייר:

ישראייר מציעה מדי יום מספר מקומות בטיסות נבחרות בהנחה של 35% לטיסות היוצאות מנתב"ג (234 שקל לכיוון) ומקומות בטיסות היוצאות משדה-דב בהנחה של 25% (270 שקל לכיוון). בנוסף מעניקה החברה 10% על המחיר המלא בטיסות סופ"ש משני השדות.

בנוסף מקיימת החברה בחודשים יולי-אוגוסט מבצע שיתוף-פעולה עם ישראכרט, בו יכולים מחזיקי ישרכארט לרכוש כרטיסים מנתב"ג לאילת, לכל הטיסות וללא הגבלת מקומות, במחיר 225 שקל לכיוון באמצע השבוע ו-265 שקל בסוף השבוע.

22
 22

הצרכן ירוויח - במיוחד אם הוא לא ספונטני

למרות הציפייה הדרוכה בענף התעופה לכניסתה של אל-על לקו הטיסות לאילת, ניתן לומר, לפחות כרגע, כי לא מדובר במהלך של שבירות שוק מחירי הטיסות לאילת.

ארקיע וישראייר נוקבות אמנם במחירי מקסימום שנושקים ל-400 שקל לכיוון, אולם בשונה מאל-על, שמציעה כרגע 3 טיסות ביום בלבד מנתב"ג בלבד - מפעילות שתיהן עשרות טיסות ביום משדה-דב ומנתב"ג.השתיים גם מציעות מגוון אפשרויות לרכישת כרטיסי טיסה מוזלים ושיתופי-פעולה עם גורמים שונים.

עם זאת, אין לזלזל במהלך הנוכחי: כזכור, הודעתה של אל-על לפני כשנה על כוונתה להיכנס לפעילות בקו לאילת לוותה בשורה של מאבקים מצד המתחרות, שחששו משבירת השוק.

קשה שלא לזכור את הכרזתו במדור זה של גדי טפר, מנכ"ל ארקיע, על השקת המסלול "ארקיע אקספרס", שבמסגרתו ניתן להזמין כרטיס טיסה במכירה מוקדמת ב-80 שקל בלבד (לא כולל מחיר המזוודות) - מהלך שהיווה נקודת מפנה בענף וזוכה לביקושים גבוהים.

חשוב לזכור שתי עובדות נוספות: הראשונה - בחצי השנה הקרובה אל-על נמצאת בתקופת "קצין מבחן" של משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, העתידים להכריע אם ואיך תמשיך הפעילות.

הנקודה השנייה קשורה קשר הדוק לראשונה: אל-על התחייבה בפני בג"ץ שלא לנקוב במחירי הצף, וככל הנראה זו הסיבה למחירים שפרסמה היום.

את התמונה האמיתית בשוק הטיסות לאילת ניתן יהיה לראות רק בתום תקופה זו.

בשורה התחתונה, הצרכן יכול להרוויח מהתחרות, אך מדובר בעיקר בצרכן שמתכנן מראש את החופשה ושמסוגל להתגמש: כדי לטוס תמורת 100 שקל או פחות (לכיוון אחד), עליו לנצל את האפשרות להזמין את הטיסות כמה שיותר זמן מראש. עוד עליו להסכים לטוס גם במועדים פחות נוחים, ובכך להגדיל את הסיכוי למחיר נמוך.