40% מהצרכנים לא קוראים את תוויות המזון על האריזות

כך מגלה סקר המועצה לצרכנות והאגודה לבריאות הציבור, שהציגו היום בכנסת מדריך חדש לסימוני מזון ■ 10% לא מבינים את התוויות, אחרים מתעניינים בקלוריות ובתאריך התפוגה

לא מעט חוקים, תקנים ותקנות חוקקו בישראל באשר לחובת היצרנים לסמן על המזון את ההרכב התזונתי של המוצר. אולם האם הצרכן עושה בהם שימוש מושכל ובודק מה הוא עומד להכניס לפיו (ולעגלת הקניות)?

סקר שערכו המועצה לצרכנות והאגודה לבריאות הציבור, באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, מגלה כי מה שצד את תשומת-לבם של לא מעט צרכנים הוא מידע על קלוריות ואחוזי שומן - אולם רוב הצרכנים לא קוראים כלל את תווית המזון, ומה שמעניין אותם זה היצרן, המחיר ותאריך התפוגה.

מהסקר עולה כי למרבית הישראלים לא חשוב ממה המוצר מורכב; זהו רק הנתון הרביעי ברשימה אליו שמים לב.

למרות שעל-פי החוק חובה על היצרן לפרט בסימון התזונתי נתונים של 5 רכיבי תזונה - קלוריות (אנרגיה), חלבון, פחמימות, שומן ונתרן - רק 17% מקפידים לקרוא את התווית תמיד, ואילו 40% מהצרכנים כלל לא קוראים מה רשום עליה. מדוע? רובם מסבירים כי אין להם כל עניין בנתונים; רק 10% טוענים כי אינם מבינים את הכתוב, ו-10% לא מאמינים למה שכתוב.

מהסקר עולה עוד כי כמחצית מהנשים מקפידות לקרוא את התוויות לעומת 29% מהגברים, ומבוגרים עושים זאת יותר מצעירים.

במטרה לסייע לצרכנים להתעמק גם במידע נוסף המובא לידיעתם, השיקו כאמור המועצה לצרכנות והאגודה לבריאות הציבור הבוקר (ב'), בוועדה המשותפת (פנים-עבודה) לסביבה ובריאות של הכנסת בראשות ח"כ ד"ר דב חנין, מדריך שנועד לסייע לצרכנים להבין את הכתוב על גבי תווית המזון.

המדריך הועלה באתרי האינטרנט של שני הגופים, והוא מציג את ההנחיות לתזונה נבונה ומפרט את ההיבטים המשפטיים והבריאותיים של חוק סימון מזון.

במדריך יש כלים ודוגמאות לבחירת מוצר המזון, והוא כולל בין השאר המלצות לתזונה נבונה, מילון מונחים לתוספי מון והיבטים משפטיים וצרכניים נוספים.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי זכות הצרכן לקבוע מה ייכנס לפיו: "גם כאשר המידע מובא באופן מלא ונכון כדי שהצרכן יוכל לבחור אם לצרוך את המוצר, לא בטוח שהצרכן מבין אותו, וכתוצאה מכך - לא בטוח שהוא אכן מודע לחומרים שהוא מכניס לגופו. המדריך חשוב לא רק למימוש הזכות הצרכנית שלנו - אלא גם לבריאותנו".

מנכ"ל האגודה לבריאות הציבור, יהודה כהן, אמר הבוקר: "האגודה שמחה להיות שותפה ביוזמה המקדמת את מודעות הצרכן למזון אותו הוא רוכש, ולתרום את יכולתה המקצועית להבהרת השיקולים העומדים בפני הצרכן מההיבטים הבריאותיים, כך שתזונתו ותזונת ילדיו תהיה קודם כל מתוך הבנה והחלטה מודעת - ובתקווה כי הבנה זו תוביל בעזרת האגודה גם לתזונה נבונה".

* מה הגורם החשוב ביותר שאתה בודק בקניית מוצרי מזון?

מחיר - 61.2%
תאריך תפוגה - 51.3%
החברה המייצרת - 22.4%
רכיבי המוצר - 21.2%

* האם אתה נוהג לבדוק את טבלת הסימון התזונתי על גבי האריזות?

אף פעם לא/בדרך-כלל לא - 40.6%
בדרך-כלל - 24%
לפעמים - 17.3%
תמיד - 17%