בכמה מתייקרות הטיסות בקיץ - ואיך אפשר לטוס בזול?

"גלובס" בודק כמה יעלו חבילות נופש וטיסות בנקודות זמן שונות במהלך הקיץ הקרוב ■ לידיעת הטסים: מ-1 ביולי חלה התייקרות של 10%-25 במחיר כרטיסי הטיסה

עובדה ידועה היא שהקיץ מאופיין במחירי שיא בתיירות, שנובעים מהחופשות מהלימודים ובעבודה וממזג-האוויר הנוח ברוב היעדים. ואולם, גם הקיץ אינו יחידת מחיר אחת, ויש בו עליות וירידות בהתאם למועדים ולתקופות מסוימות.

מי שקובע בעיקר את תנודות המחירים הן חופשות הילדים, שמשפיעות על חופשות ההורים ועל הנוהגים במקומות עבודה. מכאן שמי שלא תלוי בילדים בבתי-ספר יסודיים ובחטיבות-ביניים יכול לנצל מועדים מסוימים כדי לחסוך עשרות אחוזים במחירי החופשות. כמו בכל דבר, הכול שאלה של טיימינג.

מחירון עונת הקיץ בתיירות נראה כמו רכבת הרים. מתחילים למטה, בסוף יוני, עם סיום הלימודים של התיכוניסטים. אז מתחילים לעלות בעלייה הראשונה והתלולה עד לקפיצה הראשונה שנמצאת בקו התפר בין השבוע האחרון של יוני לשבוע הראשון של יולי - אז קופצים המחירים בכ-20% ונשארים כך עד תחילת אוגוסט.

אחרי ט' באב משלמים הנופשים מחירי שיא (וגם עומדים הרבה יותר זמן בתור בנתב"ג). פערי המחירים בין השבוע האחרון של יוני לבין השבוע העמוס ביותר של אחרי ט' באב גדולים מאוד, אך צריך לבדוק אותם ביחס לאורך החופשה. כך למשל, הפערים באגן הים התיכון אמנם עומדים רק על כ-300 דולר לאדם (חבילה של דיזנהאוז לרודוס), אך כשמדובר על חופשה של 4 לילות בלבד, זה נחשב לפער גדול.

בטיסות לתאילנד ולניו-יורק הפער בין המועד הזול ביותר לבין המועד המאוחר והיקר ביותר הוא גדול מאוד, כאשר בניו-יורק מדובר ביותר מ-1,000 דולר למשפחה.

פער של יותר מ-100 דולר

"השינוי במחיר בין השבוע האחרון של יוני והראשון של יולי הוא דרמטי. עם תחילת החופש הגדול ב-1 ביולי ניתן לראות קפיצה של לפחות 10%-25% במחיר", אומר גלעד ברובינסקי, סמנכ"ל השיווק של דיזנהאוז.

כך למשל, חבילה לברלין הכוללת טיסה ו-4 לילות מלון 3 כוכבים תעלה ליוצאים לפני סוף יוני (27.6) 670 דולר בחדר זוגי. אותה חבילה תעלה למי שייצא מהארץ שבוע אחר-כך (4.7) 873 דולר - כמעט 200 דולר הפרש לאדם, 400 דולר לזוג, לטיול של 5 ימים בלבד.

עמי כהן, מנכ"ל קווי חופשה, מסכים כי פערי המחירים בין השבוע האחרון של יוני לבין השבוע הראשון של יולי הם דרמטיים: "חבילה למלון אפולוניה ביוון עולה בסוף החודש הזה (יוני) 510 דולר, ובשבוע הראשון של יולי 620 דולר. מדובר על פער של 110 דולר לאדם, וזה משמעותי", הוא אומר.

דוגמה נוספת היא חבילה למלון קטלוניה פלאזה בברצלונה. המחיר לאדם בחדר זוגי בסוף יוני יעלה 520 אירו - בעוד שבוע אחר-כך, ביולי, תעלה אותה חבילה 600 אירו.

ב-1 ביולי נכנס לתוקף מחירון הקיץ", מסביר אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה!טורס. "מחירי הטיסות והחבילות עולים דולרית בשיעור של 20%-10%. ההתייקרות הזאת מתבטאת במאות שקלים לאדם: כך למשל, חבילה של וואלה טורס לתאילנד בשבוע אחרון של יוני (26.7-3.7) תעלה 3,742 דולר למשפחה של 4 נפשות, ושבוע אחר כך 4,542 דולר -פער של 800 דולר למשפחה".

לדברי איציק פנסו, מנכ"ל רשת פלאנטו, למרות ההחלטה להחזיר את השבוע האחרון של חופשת הקיץ, משפחות רבות כבר נשארו עם השינוי, ולכן היצע החופשות ביולי הצטמצם לעומת שנים קודמות" .

אחרי ט' באב המחירים שוב קופצים

"יש מועדים שהם יקרים יותר ממועדים אחרים", אומר גלעד ברובינסקי, סמנכ"ל השיווק של דיזנהאוז. "הקיץ מחולק בעיקר למועדים שלפני ואחרי מועד ט' באב, שבשנה זו יוצא ב-9 באוגוסט. ישראלים רבים בוחרים שלא לקבל החלטות בתקופה שבין המצרים, ובכללן רכישה או יציאה לחופשה, כלומר בתקופה שבין ראש חודש אב לט' באב (ימים בהם מגבירים את מנהגי האבלות, ויש המאמינים כי קיימת סכנה גדולה יותר לתאונות ופגיעות). הדבר הופך את התקופה הזו של כ-9 ימים, לתקופה שבה ניתן להשיג מחירים נמוכים יותר בגלל ביקוש נמוך".

ברובינסקי מוסיף כי בשבוע ובשבועיים של אחרי ט' באב, לאור הגידול בביקוש, יש קפיצה מיידית ברמות המחירים המוצעים - קפיצה שעשויה להגיע ל-15%-20%, לדבריו.

המחירים מגיעים לשיאם בשבוע האחרון של אוגוסט, אחרי שהסתיימו הקייטנות וסידורי הבייביסיטר לילדים. מדובר בשבוע מבוקש ועמוס במיוחד ליציאה לחופשות.

ברובינסקי מעריך כי כ-300 אלף ישראלים צפויים השנה לצאת לחופשה בשליש השלישי של אוגוסט, מהם 200 אלף יטוסו לחו"ל, ו-100 אלף ינפשו בארץ, ואפשר לראות זאת במובהק בעלייה במחירים בתקופה זו.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מדגים את הקפיצה הדרמטית במחירים: משפחה שתטוס ב-26.6 ל-4 לילות ברודוס במלון 5 כוכבים "סופיטל", תשלם 1,616 דולר לכל המשפחה. אם אותה משפחה תצא מהארץ ב-3.7, יעלה הסכום ל-2,056 דולר. באוגוסט המחיר יקפוץ בעוד 300 דולר: 2,336 דולר ליציאה ב-7 באוגוסט.

ומה לגבי רק טיסות?

טיסות לאמסטרדם בסוף יוני עולות 489 דולר (איסתא), ביולי מחירן ממריא ל-555 דולר, ובאוגוסט ל-650 דולר. כך גם הטיסות לורונה באיטליה, כאשר המחיר ביוני עומד על 370 דולר, בשבוע הראשון של יולי - 500 דולר ובאוגוסט ל-535 דולר.

גם בארקיע הפערים בין יוני לאוגוסט יכולים להגיע עד כמעט 300 דולר למשפחה לחופשה באגן הים התיכון. גדי טפר, מנכ"ל ארקיע, נותן לדוגמה חבילת הכול כלול לאי היווני קוס, הכוללת 4 לילות טיסה והעברות. המחיר לאדם ברכישת חבילה לזוג 2 ילדים הוא 450 ב-26 ביוני, 550 דולר ב-10. ביולי ו-740 דולר באוגוסט.

המספרים שמאחורי טיסות לחו"ל בקיץ

* מ-1 ביולי: התייקרות של 10%-25 במחירי הכרטיסים

* מט' באב: התייקרות של15%-20% נוספים במחירי החבילות והטיסות לחו"ל

* החל מ-15.8: 200,000 ישראלים יטוסו לחו"ל

* חבילת סופ"ש ליוון ביוני: 510 דולר, ובשבוע הראשון של יולי 110 דולר

* 9 הימים שלפני ט' באב מזמנים לעתים מציאות

3 דרכים לטוס בקיץ בזול

* טוסו בסוף שבוע:

גלית זכאי, מנהלת שיווק של אשת טורס, נותנת טיפ: "תאריכים זולים יותר הם סופי שבוע של יולי ושל אוגוסט. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחופשות הקיץ קשות להורים מבחינת תכנון מימי חופשה מהעבודה, התארגנות כל המשפחה לנסיעה וכו'. לרוב משפחות מתכננות חופשות בנות 5 ימים ומעלה, כך שחופשות של סוף שבוע בלבד סובלות מביקוש נמוך בחודשי הקיץ ומועדפות במיוחד על זוגות ועל צעירים שמשיגים כך מחירים טובים יותר".

* הזמינו נופשונים ברגע האחרון:

אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה!טורס: "בכל הנוגע לנופשונים, הן ביעדי אירופה השונים והן באגן הים התיכון, אמנם נכנסים ביולי למחירוני קיץ, אך מי שיהיה בעל אורך רוח וימתין עד הרגע האחרון יהנה ממחירי יוני, הנמוכים בעד 15% ביחס למחיר שישלם אם יזמין בימים אלה ממש. עם זאת, חשוב לזכור כי מה שיישאר 'על המדף' הן טיסות בשעות פחות נוחות ובמלונות פחות אטרקטיביים. לסיכום, בכל הנוגע לנופשונים, תחילת יולי היא רק פתיחתה של העונה, ולכן ברגע האחרון זול יותר להזמין".

איציק פנסו, מנכ"ל רשת פלאנטו, מחדד: "מחירי הנופשונים צפויים להיות זהים בסוף בשבוע האחרון של יוני ובשבוע הראשון של יולי, אך מחירי הרגע האחרון עשויים להפתיע" .

* נצלו את תקופת בין המצרים:

אם אינכם שומרי מסורת, נסו לטוס לפני ט' באב, בפרט בתקופת בין המצרים - ט' ימים שבהם רבים נמנעים מלנפוש, ולא פעם המחירים נמוכים יותר.

חבילה ברודוס ל-3 לילות תעלה ליוצאים ב-ב-4.8 באוגוסט 440 דולר לאדם במלון 5 כוכבים, וב-11 בחודש אותה חבילה קופצת ל-773 דולר.

בכמה מתייקרות הטיסות?

* אמסטרדם, הולנד:

- סוף יוני: 490 דולר

- יולי: 555 דולר

- אוגוסט: 650 דולר

* ורונה, איטליה:

- יוני: 370 דולר

- תחילת יולי: 500 דולר

- אוגוסט: 535 דולר

חופשה ב-300 דולר לאדם

יש גם משפחות שמצליחות להשיג חופשות במחירי רצפה של כ-250-350 דולר לאדם, כ-50% מהמחיר הממוצע של החופשה. איך? על-ידי ספונטניות מתוכננת מראש.

יש אמנם סתירה פנימית במשפט הזה, אבל זה עובד. מחליטים על שבוע מסוים שבו תצא המשפחה לחופשה. עושים את כל ההכנות, לוקחים חופשה מהעבודה, ויומיים לפני מועד היציאה המתוכנן מוצאים חבילות נופש כמעט בחצי מחיר ליציאה ביום שלמחרת או ביומיים הקרובים. מדובר על חבילות שלא נמכרו וכבר שולמו על-ידי המארגן. כל מחיר שיקבל עליהן הוא יותר מאפס.

השיטה הזאת טובה ליעדים קצרים, בעיקר באירופה או באגן הים התיכון, ומתאימות למשפחות שהן לא 'פיין שמקריות', שלא ממש חשוב להן מלון ספציפי זה או אחר, שהילדים שלהן עדיין לא ראו את כל העולם, וכל מקום חדש זו חגיגה בשבילם, לונדון, יוון, מה זה משנה?

חבילות תיירות לחו
 חבילות תיירות לחו