"הגדלנו את השורט על אג"ח של ארה"ב לשנתיים"

ג'ובאני ליאונרדו מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" למה הוא מתרחק מאג"ח של בריטניה וארה"ב לטובת אג"ח מדינת ישראל צמודות מדד

רגע לפני שתוכנית הרכישות השנייה של הפד מסתיימת, הדעה הרווחת בקרב מנהלי ההשקעות בעולם היא, כי לא תהיה הרחבה נוספת. ההערכה היא כי השפעת התוכנית על שוק האג"ח האמריקני תהיה מועטה, וכי הוא מושפע כעת יותר מתחזיות צמיחה. השאלה שנותרה פתוחה היא, מה עושים מנהלי ההשקעות עם המידע הזה?

"הגדלנו את השורט על אג"ח ארה"ב לשנתיים, ואנחנו נמנעים מחשיפה גדולה לאג"ח ארוכות", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" ג'ובאני ליאונרדו, מנהל השקעות בכיר בחברת סוויס אנד גלובל (Swiss & Global), המיוצגת על ידי מיטב במסגרת שיווק הקרנות הזרות למוסדיים בהנהלתו של אביחי דוד.

סוויס אנד גלובל היא חברה-בת של קבוצת GAM Holding AG הנסחרת בשוויץ. היא מנהלת כ-90 מיליארד דולר, ועיקר פעילותה בתחום האשראי, כמומחית השקעות באג"ח. אסטרטגיית ההשקעה שלה כיום, היא בעלת העדפה ברורה לאפיק הקונצרני. לדברי ליאונרדו, "הסקטור התאגידי במצב טוב יותר מהסקטור הממשלתי בעולם המפותח. האג"ח הקונצרניות מציעות יותר ביטחון וערך למשקיע, ולהערכתנו הן יתנו בממוצע 2% תשואה עודפת על אג"ח ממשלתיות. אג"ח קונצרניות קצרות עם קופון גבוה צפויות להמשיך ליהנות מרכישות חוזרות ותוכניות החלפה".

למרות זאת ליאונרדו סבור שלא מדובר פה בתשואות מלהיבות, כפי שראו המשקיעים בעבר. "בהיבט המחזורי אנחנו מאמינים שהצמיחה הגלובלית תימשך, גם אחרי הירידות האחרונות המהוות להערכתי תיקון. אחריו הריביות יחזרו לעלות, אבל מסיבות מחזוריות ולא מבניות, ולכן העלייה תהיה מוגבלת למדי. ובכל זאת, מאחר שהגענו לרמה קיצונית נמוכה של ריביות ברוב הכלכלות המפותחות, המשקיעים לא יוכלו לצפות לתשואות כוללות מלהיבות במיוחד".

ליאונרדו מוסיף, כי בכל הנוגע לאג"ח זבל (High Yield), סביר שנראה תשואה "נורמלית" יותר במבט קדימה. "הטוב ביותר כבר בבירור מאחורינו. בהתבסס על ההנחה הזו, צמצמנו משמעותית את משקל האג"ח עתירות התשואה בשבועות האחרונים, ואנחנו צופים פרופיל סיכון-סיכוי הרבה פחות אטרקטיבי בעתיד".

- האם הבנקים והמוסדות הפיננסיים הם סקטור מועדף בעינייך?

"למוסדות הפיננסיים יהיו דרישות הון עצמי גבוהות יותר במסגרת באזל 3, וזו התפתחות חיובית לטווח הארוך עבור איכות האשראי של התעשייה הזו. אבל בטווח הקצר הדרישות מהבנקים האירופיים נמוכות, והסקטור הזה חשוף להידרדרות, אם מצבן של הממשלות במדינות השוליים באירופה יחזור להידרדר.

"בעולם הפיננסי אנחנו מעדיפים פירמות בסקנדינביה, קנדה או אוסטרליה. בכמה מהאסטרטגיות שלנו אנחנו בשורט על נדל"ן מסחרי בארה"ב. בשנה עד שלוש השנים הבאות אנחנו צופים חידוש הון, בעיקר בהחלפת אג"ח לפדיון באג"ח חדשות, בהיקף של עד 1.5 טריליון דולר במוסדות הפיננסיים. אנו לא רואים את התהליך הזה מתנהל בצורה חלקה, ולכן רוצים להיות מוגנים מפני מפולת רצינית".

- מהו הסקטור הפחות מועדף עליכם עכשיו?

"היה ונשאר חברות החשמל, המים והגז. יחסית לסקטורים אחרים, התמחור שלהן גבוה מדי. גם הורדות הדירוג מצביעות על מגמה שלילית באיכות האשראי של הסקטור. אנחנו עדיין זהירים לגבי מדינות השוליים באירופה - הבעיה שלהן היא לא רק החובות, אלא גם הצמיחה. פשוט אין להן כושר תחרות".

משקיעים בייסוף מטבעות מתעוררים

ליאונרדו לא מהסס לחשוף גם את ההשקעות המועדפות על סוויס אנד גלובל. "אנחנו אוהבים חובות ומטבעות של העולם המתעורר. למטבעות יש פוטנציאל גדול, כי הייסוף יהפוך לכלי למאבק באינפלציה. זה נכון יותר באסיה, שבה אנחנו מעדיפים את הוואן הקוריאני והרינגיט המלזי. עוד גורם חיובי למטבעות המתעוררים, הוא שרוב המדינות שלהן כבר נמצאות במחזור הייסוף, שהעלה את רווח התשואות שלהן מול הדולר, הפאונד, הין והאירו.

"בתחום האג"ח אנחנו די נייטרליים ביחס לאשראי ממשלתי, ומעדיפים את הריביות המקומיות בברזיל, מקסיקו או אינדונזיה. אג"ח צמודות מדדים עדיין מציעות תמחור אטרקטיבי".

בשנתיים האחרונות, כך מספר ליאונרדו, בסוויס אנד גלובל מתרחקים כאמור מממשלות חלשות מבחינה מבנית, כמו מדינות השוליים באירופה ושווקים שמציעים תשואות ריאליות נמוכות כבריטניה וארה"ב. מנגד, הם מזהים אטרקטיביות בשווקים עם מאזנים חזקים, צמיחה מבנית טובה ותשואות ריאליות טובות. "זהו המקרה של ברזיל, שמלבד מאזן חזק וצמיחה טובה, מציעה גם את התשואה הריאלית הגבוהה בעולם. שווקים אטרקטיביים נוספים הם צ'ילה, דרום אפריקה וישראל".

- מהן ההזדמנויות שאתה מזהה בשוק האג"ח הישראלי?

"אנחנו משקיעים באג"ח מדינה צמודה למדד, שמציעה תשואה ריאלית אטרקטיבית. ישראל מהווה 16% ממדד ברקליס של אג"ח מדינה צמודות מדד במדינות מתפתחות, שמתייחס לישראל כמדינה מתפתחת. החברה לא משקיעה מאמצים רבים מדי בישראל בתחום המניות, כיוון שישראל לא כלולה יותר במדינות המתפתחות, אלא במפותחות במדדי המניות המובילים".

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם